הנשיא פרס בכנס החינוך
הנשיא פרס בכנס החינוךעמוס בן-גרשום/לע"מ

נשיא המדינה שמעון פרס פתח הבוקר (רביעי) את כנס החינוך בחולון בו קרא לשינוי מהפכני בניהול מערכת החינוך בישראל. 

הנשיא פרס, העוסק רבות בתחום החינוך ונושא זה נמצא באופן תמידי על סדר יומו כנשיא, משקיע מאמצים רבים וחשיבה מרובה בדרכים לקידום מערכת החינוך בישראל. הנשיא מגיע כמעט בכל שבוע לבקר בבתי ספר ובמרכזי חינוך ברחבי הארץ ובכל ביקור מקפיד להעביר שיעורים לתלמידי י"ב באודיטוריומים ובאולמות בתי-הספר. הנשיא בסיוריו מביע דאגה רבה ממצבה של מערכת החינוך בישראל ועל כן מציע תכנית מהפכנית שתוביל לשינוי דרמטי, ואף כולל בתוכה מקורות מימון שיגיעו כולם מהכנסות הגז. 

"המדינה צריכה לקבל החלטה אסטרטגית", אמר היום הנשיא והוסיף "לא להשקיע את הכנסות הגז בבתי ההשקעות ובבנקים, ההשקעה הכי טובה היא בילדים".  

הנשיא הדגיש כי אם ישראל לא תשקיע בחינוך היום, היא לא תעמוד בתחרות העולמית: "אם לא נזרע היום לא יהיה מה לקצור מחר. ישראל הקטנה בשטח יכולה וצריכה להיות גדולה בידע. התחרות בתחום החינוך היום מתנהלת בין כל בתי הספר בעולם. ישראל מתמודדת מול מעצמות כמו הודו, סין וקוריאה. בהודו בלבד מוכשרים בכל שנה כ-400 אלף מהנדסים". 

הנשיא קרא ללימוד השפה האנגלית כבר מגיל שלוש ואמר "יציאה מעוני מחייבת כניסה לידע שהוא בימינו נע באופן דיגיטלי. על כן עלינו ללמד את הילדים כבר בגן הילדים, את שפת האם העברית כדי שיוכלו להמשיך במורשתם, ואת השפה העולמית- האנגלית שהיא השפה הדיגיטלית, כדי שיוכלו להתקיים בעולם המחר". 

בנוסף, קרא הנשיא להטמעתם הדיגיטלית של כל ספרי הלימוד במחשבי טאבלט אישיים שישמשו כל תלמיד ותלמיד לאורך שנות הלימוד. כמו כן קרא לאפשר לתלמידי י"א-י"ב הלומדים במגמות הטכנולוגיות, לעבוד בחברות היי-טק כשעתיים ביום בשילוב עם מערכת הלימודים, לצבור ניסיון בתחום ולתרום את הרעננות והחדשנות בחשיבתם הצעירה. הנשיא כבר נפגש עם בעלי חברות היי-טק שהביעו עניין בנושא.

הנשיא התייחס בדבריו גם לחשיבות העלאת שכר המורה בישראל ואמר:" למרות ששכר המורים עלה, הוא עדיין נמוך מהרצוי. העלאת שכר המורים תביא למערכת החינוך תוספת מורים חדורי שליחות, שנרתעים מלעשות זאת כיום בגלל הקושי להתקיים מהשכר הנוכחי". הנשיא המשיך ואמר כי על המדינה לממן תואר ראשון לכל חייל בעת שירותו הצבאי: "את צה"ל צריך להפוך לאולפנא אקדמית במקביל להיותו מחנה צבאי. דבר זה יאפשר לחייל ולחיילת לסיים את שירותם הצבאי כאשר ברשותם תואר אקדמאי ראשון". 

עוד הוסיף הנשיא ואמר כי "הצדק החברתי – לידתו בעריסת הילדות. וכדי לעשותו הלכה למעשה, על המדינה לספק לכל תינוק בישראל את אבות המזון ללא תשלום, מגיל אפס עד גיל שלוש. לגילאים הללו צריך לספק את אבות המזון הדרושים לגידולם. זו הוצאה גדולה, אבל צודקת והיא אינה בלתי אפשרית".

בסיום דבריו פנה הנשיא לכל המורים ואנשי החינוך בישראל במסר נרגש ואמר:" ברצוני לומר למורים – אתם הדבר החשוב ביותר לנו מפני שאתם מטפלים בדבר החשוב ביותר שיש לנו – הדור הצעיר. הסתערו על שנת הלימודים החדשה בתחושת שליחות רבת מעוף, בטמפרמנט חלוצי ובהעזה חדשנית".