סוריה השבוע
סוריה השבוערויטרס

סימן שאלה לא קטן מציב תא"ל במיל' שלמה ברום סביב מהימנות הדיווחים על שימוש בנשק כימי שעושה משטרו של בשאר אסאד.

ברום, כיום איש המכון למחקרי ביטחון לאומי, היה בעבר אחד מחברי צוות המו"מ מול הסורים. היה זה בתקופת אהוד ברק והמגעים המדיניים שהיו קרובים להגיע לכדי הסכם מול אסאד האב. כשהוא נשאל מה הביא את אסאד הבן לעשות שימוש בנשק הכימי משיב ברום ביומן ערוץ 7 כי "צריך קודם כל לאמת שאכן הוא השתמש בנשק כזה. יש הרבה דברים לא ברורים כמו השאלה מה האינטרס שלו להשתמש בנשק כזה בפרבר של דמשק שלושה ימים אחרי שמגיע צוות בדיקה בינלאומי לבדוק אם נעשה שימוש בנשק שכזה".

ברום מזכיר שהבדיקה טרם החלה ולכאורה לא נכון מבחינתו של אסאד לעשות שימוש דווקא בעת הזו בנשק שכזה. עוד הוא מזכיר את חוות דעתם של מומחים שבחנו את הצילומים מזירת האירועים וקבעו כי יש בהם אלמנטים שאינם תואמים תקיפה כימית. בין השאר מדובר בכך שהנפגעים שלא מתו מהתקיפה אמורים לסבול מהקאות ולעומת זאת בתצלומים לא נראו אנשים מקיאים וכן אלמנטים נוספים המציבים סימני שאלה על הקביעה האופוזיציונית לאסאד.

בדבריו תוהה ברום אם כל האירוע אינו תרגיל הסברתי מטעמם של אנשי האופוזיציה הסורית, מהלך שנועד להוביל ללחץ בינלאומי ולהתערבות בינלאומית במתרחש שם.

בהתייחסו לעמידתו העיקשת של אסאד מול המורדים על אף הערכות מהעבר הרחוק ולפיהן הוא צפוי לקרוס בתוך זמן קצר, אומר ברום כי הוא עצמו לא אמר זאת בעבר ולכן אינו מופתע כיום. לטעמו בדיקה שקולה של האירועים מגלה כי למשטרו של אסאד לא מעט יתרונות אל מול המורדים. בין השאר מדובר בצבא חזק שעודו שולט במוקדי הכוח. כך גם העובדה ש"בניגוד לתחזיות ולסיפורים המשטר לא התפורר וחלק לא מבוטל מהציבור הסורי תומך במשטר. סוריה היא מפולגת ומיעוטים כמו בני עדתו של אסאד וכמו הנוצרים עודם תומכים בו לאחר שהם בוחנים אותו מול החלופה הסונית".

בדבריו מנתח תא"ל ברום את העמדה הישראלית וקובע כי המדיניות הישראלית כעת היא תמיכה בהפלת המשטר וזאת בשל הטיעון האסטרטגי. את הטיעון ההומניטארי לפיו אסאד טובח בבני עמו לא מקבל ברום שכן גם המורדים טובחים בבני עמם כך שאין במשוואה זו טובים ורעים.

לעומת זאת בממד האסטרטגי הדברים שונים וישראל מעדיפה את מי שיחליף את אסאד מתוך תפיסה שכל מי שיחליף את אסאד יהיה עוין לאיראן ולחיזבאללה. עם זאת הוא עצמו סבור שקיים מצב שהוא הגרוע מכל אלטרנטיבה וזהו המצב בו אין כתובת שלטונית וערב רב של קבוצות חמושות אוחז בהגה. על כוח שכזה לא ניתן להשפיע גם לא בלחץ צבאי.

על כל אלה מוסיף ברום ומשבח את המדיניות השקולה של הממשלה שבאופן בסיסי מקפידה להבהיר ולהוכיח שאינה מעורבת במהלך כלשהו בזירה הסורית.

באשר למגעים להסדר שלום מול הסורים בתקופת אהוד ברק, מגעים להם היה ברום שותף הוא מספר כי מהלכים אלו הבשילו עד כדי מרחק החלטה של אהוד ברק, החלטה שאותה לא קיבל. לדבריו המתווה היה ברור ועמד פחות או יותר על ירידה מרמת הגולן אל קווי 67'. כשהוא נשאל אם ישיבה של הסורים על חופי הכנרת לא הייתה יכולה להביא את הטלטלה העוברת על סוריה כיום לפתחנו אומר ברום כי אינו רואה הבדל בין המצב הנוכחי לזה שהיה במציאות שכזו.

לדבריו במידה והיה הסדר כמו גם כעת כוח ההרתעה של צה"ל הוא שמשפיע, ובהחלט יתכן שדווקא הסכם מדיני היה מחזק עוד יותר את כוח ההרתעה הזה ומונע גלישה של המהומה הסורית לישראל.

(תיעוד תקיפה בסוריה. נשק כימי? בקרוב נדע)