אופיר אקוניס
אופיר אקוניסצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 תוקף סגן השר במשרד ראש הממשלה, חבר הכנסת אופיר אקוניס, את המו"מ המדיני ואת האפשרות שהמו"מ הזה יוביל להקמתה של מדינה פלשתינית ולנסיגה ישראלית או עקירה של ישובים.

בראשית דבריו התייחס אקוניס לאירוע חנוכתה אתמול של השכונה החדשה בישוב עלי זהב, שכונת לשם, שתתנהל כישוב עצמאי. כשנשאל אם הדברים לא עשויים לעורר את חמתה של קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמר אקוניס כי "ההתיישבות לא תיקבע על ידי שרת חוץ כלשהי או מחלקת מדינה כלשהי משום בירה בעולם. ידעו בכל מקום בעולם שאנחנו בונים ונמשיך לבנות ביהודה ושומרון. ההחלטה על בנייה ביו"ש, בגולן, בנגב או בגליל אינה תלויה לא במשרד חוץ כזה ולא משרד אחר".ההתיישבות לא תיקבע על ידי שרת חוץ כלשהי או מחלקת מדינה כלשהי משום בירה בעולם. ידעו בכל מקום בעולם שאנחנו בונים ונמשיך לבנות ביהודה ושומרון.

עוד מוסיף אקוניס ואומר כי הוא עצמו היה מעדיף לראות תנופת בנייה רחבה הרבה יותר, וזו להערכתו עמדתם של חברי כנסת ושרים רבים. "הבנייה נמשכת אבל לא מספיק". בדבריו הוא ממליץ לכל אדם לעלות על רכס ההרים שעליו הוקם אתמול הישוב-שכונה 'לשם' ולראות את אורות פתח תקווה או למעשה מישור החוף כולו. לנוכח מראות אלה, הוא קובע כי "צריך להקשיב לעמדות העולם אבל לבנות כי זה מה שנכון לנו. יש מו"מ עם הפלשתינים ואני קורא את האמירות של אבו מאזן על מדינה נקייה מיהודים. אלו לא אמירות של מי שפניו לשלום. הם רוצים להיות במקומנו ולא להיות לצידנו. לא שמעתי את משרדי החוץ בעולם מגנים את האמירה הגזענית הזו של אבו מאזן, דומה לאמירה הגזענית שנאמרה ליהודים באירופה של שנות השלושים. אמירה כזו לא גונתה בשום מקום בעולם בעוד אנחנו כשאנחנו בונים ישובים אנחנו מגונים בעולם".

אקוניס ממשיך וקובע כי הבנייה ביהודה ושומרון תימשך על אף הגינויים המסורתיים שנשמעים בעולם מאז חידוש ההתיישבות מעט לאחר מלחמת ששת הימים. "אנחנו יכולים להקשיב לגינויים הללו אבל לעשות את מה שנכון לאינטרס הישראלי וזה לבנות בארץ ישראל כולה".

אקוניס נשאל אם בסופו של יום הבנייה אינה סותרת את המו"מ ומבלבלת גם את הציבור הישראלי שאינו מבין לאן מועדות פניה של הממשלה, אם לחלוקת הארץ כפי שקורא בחדרים הסגורים של לבני ועריקאת או לבנייה ביו"ש כפי שנראה אתמול. אקוניס מבקר בתגובה את עצם העובדה שהוא וחברי הכנסת מעודכנים על התקדמות המו"מ באותה רמה בה מעודכנים כלי התקשורת. לדבריו מדובר בתופעה חמורה לכשלעצמה. הוא אף תוהה לאן נעלמו אבירי השקיפות כאשר אינם דורשים שקיפות גם במהלכים המדיניים. עם זאת הוא מבטיח כי בקרוב ידרשו הוא וחברי הכנסת את השקיפות הזו. הוא מזכיר כי כעת קיימת פגרה בכנסת, אך לאחריה יעלו דרישות לשקיפות שכזו.אתנגד לכל מתווה שבו יהיה המשפט של שתי מדינות לשני עמים וחלילה יהיה כרוך בוויתור על שטח. אני אצביע נגד. זו עמדתי האידיאולוגית, ההיסטורית והביטחונית.

באשר לאפשרות שאכן המו"מ המדיני מוביל להקמתה של מדינה פלשתינית מחדד אקוניס את עמדותיו ואומר כי "אם נגיע לדבר הזה חייבים לשים את העמדות על השולחן אתנגד לכל מתווה שבו יהיה המשפט של שתי מדינות לשני עמים וחלילה יהיה כרוך בוויתור על שטח. אני אצביע נגד. זו עמדתי האידיאולוגית, ההיסטורית והביטחונית", אומר אקוניס המזכיר כי דברים ברוח זו אמר עוד בהיותו תלמיד תיכון וחייל בצבא ואת העמדות הללו הוא נושא גם כיום.

אקוניס היה בעברו יד ימינו של ראש הממשלה נתניהו ונחשב למקורבו, ועם זאת כאשר הוא מעומת עם עמדותיו המדיניות החדשות של נתניהו, עמדת שתי המדינות, מזכיר אקוניס כי הוא עצמו היה בליכוד מנעוריו, הרבה לפני שנתניהו הפך לראש המפלגה. "הצטרפתי למפלגה על סמך עקרונות היסוד שלה. זה היה בשנות התשעים, לפני שנתניהו הפך ליו"ר המפלגה. אני מצטער על העמדה הזו שמביע ראש הממשלה. אמרתי לו את זה דקות אחרי נאום בר אילן ואני אומר זאת בעקביות. נתניהו הוא ראש הממשלה ואני יודע בידיעה ששעות רבות מסדר היום שלו עוסקות בביצור ביטחונה של המדינה, אבל חובתי להביע את עמדתי שלי. אלו העמדות שגדלתי עליהן וחונכתי עליהן. לא שיניתי אותן. התנגדתי למדינה פלשתינית ואתנגד לה. אני אומר זאת בראש ובראשונה על סמך זכותנו על הארץ הזו כעם יהודי, זכות שאי אפשר לערער עליה, ולזאת אני מוסיף גם את הטיעון הביטחוני".

אקוניס מוסיף ותוהה אם מישהו מעלה בדעתו שלנוכח המצב במזרח התיכון, מצב בו מדינות מסורתיות מתפרקות, יש צורך להקים במרחב הזה של ארץ ישראל המערבית מדינה ערבית נוספת. "זו יכולה להיות טרגדיה מוסרית ביטחונית ואנושית". להערכתו רוב גדול בציבור מתנגד כיום להקמת מדינה פלשתינית ועמדה זו מתחזקת בימים אלה לנוכח התמורות במזרח התיכון.

כאשר הוא נשאל על האלטרנטיבה הימנית בה הוא דוגל לנוכח עמדותיו אלה, אלטרנטיבה לחזון שתי המדינות, חוזר חבר הכנסת אקוניס לרעיון האוטונומיה. לדבריו אם ידגול כעת במתווה קווי 67', מתווה שאותו הוא רואה כ"הכי פחות מוסרי" יזכה לתשואות ציבוריות כמי ש"התבגר מתפיסותיו", אך אין בכוונתו לנהוג כך.המצב הנוכחי הוא ההסדר הטוב ביותר. זהו הסדר ביניים ארוך טווח שאינו כולל הקמת מדינה פלשתינית, נסיגות או עקירות.

"המצב הנוכחי הוא ההסדר הטוב ביותר. זהו הסדר ביניים ארוך טווח שאינו כולל הקמת מדינה פלשתינית, נסיגות או עקירות". אקוניס מזכיר כי כיום 98 אחוזים מהפלשתינים נמצאים תחת שליטה של הרש"פ, והמשמעות היא שניתנת להם האוטונומיה לניהול חייהם בממד הכלכלי חברתי הדתי ועוד, אך לא יהיה מדובר במדינה על כל המשתמע מכך.

באשר לעמדת האמריקאים אומר אקוניס שאינו חושש ממציאות שבה דעותיה של ישראל חלוקות על אלה של נשיא ארצות הברית, ומדובר במחלוקות של ידידים. אקוניס תוהה אם לנוכח ההתבטאויות הפלשתיניות האחרונות, הפלשתינים מתבררים כלא בשלים לשלום ולקץ הסכסוך.

בדבריו מדגיש אקוניס כי חזון הפתרון שלו, האלטרנטיבה לשתי המדינות, אינו כולל הצבעה לכנסת עבור האוכלוסייה הפלשתינית. לדבריו הרעיון שהוא שומע לעיתים מידידיו בימין ולפיו תינתן אפשרות הצבעה לפלשתינים הוא רעיון מסוכן שכן תוספת של חצי מיליון מצביעים פלשתינים על המצביעים הערבים הישראליים משמעו תוספת של 18-19 מנדטים על ה-10 הקיימים כעת בכנסת. במציאות שכזו לא תוכל לקום לעולם ממשלת ימין. משום כך מסרב אקוניס להעניק לפלשתינים זכות הצבעה לכנסת, אך עם זאת הוא מזמין אותם להצביע למוסדות הרשות הפלשתינית שינהלו את ענייניהם האזרחיים באופן עצמאי. "זה לא ישודרג למעמד מדינה לא במסגרת הסדר קבע ולא במסגרת הסדר ביניים. כך לטעמי".

כשעולה שוב שמה של שרת המשפטים לבני המנהלת מו"מ מדיני מול סאיב עריקאת על מתווה אחר לחלוטין, מזכיר אקוניס כי בעבר נאבק לא מעט בעמדותיה של לבני, היה זה במסגרת תפקידו כיו"ר צוות התגובות של הליכוד. "נאבקתי קשה בעמדותיה השגויות של הגברת לבני שהייתה אז יו"ר קדימה וכאשר הייתה שרת חוץ ויו"ר האופוזיציה".