ברק אובמה
ברק אובמהרויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הורה לפרסם מסמך המוכיח כי משטר אסד תקף אזרחים בנשק כימי.

רשת CBS דיווחה כי אובמה הורה למטה לביטחון לאומי ולסוכנויות המודיעין לפרסם היום או מחר דוח שיהיה פתוח לציבור, ובו תוצג הוכחה נוקבת לשימוש שביצע המשטר הסורי בנשק כימי. על פי הדיווח, הדוח יותר לפרסום לפני כל פעולה צבאית שעשויה להתבצע בשטח סוריה.

במקביל, ביטל משרד החוץ האמריקני פגישה עם נציגי משרד החוץ הרוסי, שתוכננה להיערך מחר בהאג, על רקע המתיחות מול רוסיה באשר לפעולה נגד משטר אסד. בנוסף,  הלילה דיווח הגרדיאן הבריטי כי מטוסי קרב כונסו בבסיס חיל האוויר של בריטניה בקפריסין. לפי הדיווח, במקום מתקיימת פעילות ערה בשעות האחרונות.

אתמול דווח כי אובמה שוקל לבצע תקיפה מוגבלת נגד משטר אסד. "אובמה לא רוצה לסבך את ארצות הברית במעורבות עמוקה עוד יותר במלחמת האזרחים בסוריה", הסבירו בכירים בוושינגטון.

על פי העיתון האמריקני, משך התקיפה שתתבצע בשיתוף עם צרפת, בריטניה וככל הנראה גם טורקיה לא יעלה על יומיים, והוא אמור לכלול טילי שיוט, וייתכן שגם הפצצות של מטרות צבא.

במקביל, האמריקנים ממשיכים לעדכן גם את ישראל בנעשה בהקשר הסורי, למרות שזו לא אמורה לקחת כל חלק בתקיפה, מלבד אספקת מודיעין במידת הנדרש. הלילה נפגשו ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף במילואים יעקב עמידרור, ויועצת הנשיא אובמה לביטחון לאומי סוזן רייס. מהבית הלבן נמסר בנוגע לפגישה כי היא "האחרונה בסדרה של התייעצויות קבועות בדרג גבוה של ארצות הברית וישראל".

כאמור, בירושלים עוקבים בדריכות ואמורים לקבל עדכון מראש בנוגע לכל פעולה צבאית שתתרחש. ההבנה היא שככל שהתקיפה של ארצות הברית ובעלות הברית תהיה חמורה יותר, כך תחריף גם עוצמת התגובה האפשרית של המשטר בסוריה נגד ישראל.

מדבריו של קרי אמש ניתן היה להבין שהתקיפה תתרכז בכוחות שביצעו ישירות את התקיפה הכימית, ואם היא אכן תהיה ממוקדת רק בהם, ההערכה היא שאסד יכיל אותה ללא תגובה. עם זאת, לא מן הנמנע שהוא יורה לארגונים הקטנים בסוריה או בלבנון, כמו זה של אחמד ג'יבריל, לבצע ירי נקודתי לעבר הצפון כדי שמשטרו לא יצטייר כמי שלא מגיב לפגיעה בריבונות הסורית.

דובר הבית הלבן ג'יי קרני אישר אמש (שני) כי נשיא ארה"ב ברק אובמה מגבש תגובה הולמת למתקפה הכימית שביצע המשטר הסורי.

מטוסי קרב ותובלה הגיעו אתמול לבסיס חיל האוויר הבריטי בקפריסין. אזרחים בקפריסין דיווחו כי הבחינו בפעילות ערה של כוחות שונים סביב הבסיס הבריטי.

בנוסף, דיווח העיתון הבריטי "טיימס" כי נראה שדרך התקיפה המועדפת היא שיגור כמה מטחים של טילים מספינות בים התיכון. עיתון בריטי אחר, "דיילי טלגרף", דיווח כי ספינות מלחמה בריטיות יהיו מוכנות בתוך כמה ימים לתקיפת מטרות בסוריה בטילֵי שיוט, בשיתוף פעולה עם כוחות אמריקניים.