שר החוץ הנורבגי וסגן שר החוץ הישראלי
שר החוץ הנורבגי וסגן שר החוץ הישראלינופר, משרד החוץ

סגן שר החוץ זאב אלקין נפגש אמש (שני) בירושלים עם שר החוץ הנורווגי אספן איידה.

השנים דנו על הלחימה בסוריה. בפגישה הובהר כי ישראל חייבת להיערך לכל תרחיש, "סוריה יודעת שאנחנו נגיב לכל תקיפה", אמר אלקין.

עוד דנו השניים על המו"מ עם הפלסטינים. נורבגיה עומדת בראש המדינות התורמות לרשות הפלסטינית ומכאן התעניינותה הרבה בתהליך המדיני, במיוחד לאור פגישתם השנתית של המדינות התורמות בספטמבר הקרוב.

שר החוץ הנורווגי הסכים עם סגן שר החוץ זאב אלקין על כך שישנה בעייתיות מסוימת בכך שאחוז יחסית גבוה מתקציב הרשות הפלסטינית הולך למימון משכורות של מחבלים היושבים בכלא הישראלי. סגן שר החוץ זאב אלקין ציין כי המסר החינוכי בעייתי בעיקר לדור הצעיר שמבין שהכי משתלם ברשות זה להפוך לטרוריסט. משכורת של עובד בשירות הביטחון, לשם ההשוואה, היא כרבע ממשכורת של אותו מחבל היושב בבית הכלא הישראלי.

בנושא המו"מ ציין סגן שר החוץ את החששות של הציבור הישראלי באשר ליכולת של הפלסטינים לעמוד בהסכמים, "אם בהסכם אוסלו נחתם במפורש שהרשות הפלסטינית לא תפעל חד צדדית להקמת מדינה עצמאית, ואחרי כעשרים שנה היא הולכת למוסדות האו"ם ומבקשת הכרה במדינה הפלסטינית, מי יהיה ערב לכך שאם נחתום על הסכם הם יעמדו בתנאים שלו? הרי גם בהסכם אוסלו הקהילה הבינלאומית וכמובן נורבגיה היו ערבים לקיום תנאי ההסכם והיום אנחנו רואים שמאפשרים להם להמשיך לנקוט בצעדים חד צדדים שרק מרחיקים אותנו מהסכם שלום. בנושא הזה, על הקהילה הבינלאומית לעמוד על כך שבמהלך שיחות המשא ומתן לא יהיו שום צעדים נוספים של הרשות".