בנות דתיות. אילוסטרציה
בנות דתיות. אילוסטרציהאתר אגודת "בת עמי"

לקראת פתיחת שנת השירות אזרחי-לאומי הורה שר-שלום ג'רבי, מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, על  פיתוח ייחודי וראשוני של מדד לאומי מיוחד של גיוס לצה"ל ושירות אזרחי-לאומי (מדד גיש"א), המשקף את תמונת המצב המלאה של שיעור הנשיאה בנטל השירות הצבאי והאזרחי-לאומי בערים וביישובים השונים במדינת ישראל.

במנהלת השירות הלאומי אזרחי מציינים כי "צה"ל נוהג מדי שנה לפרסם מדדי גיוס לצבא מקרב הרשויות המקומיות. מדדים אלו פוגעים בהתעלמותם מדי שנה באוכלוסייה גדולה של צעירים וצעירות אשר קיבלו פטור מהצבא או שכלל לא נקראו לגיוס על ידו והחליטו לתרום למדינה  בשירות האזרחי-לאומי".

על מנת לחולל שינוי ביחס למתנדבי השירות הורה מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי על פיתוח מדד לאומי מיוחד המשקלל את נתוני הגיוס לצה"ל וכן את נתוני ההשתתפות בשירות האזרחי והלאומי. מדד ייחודי זה  פותח ע"י מכון המחקר "מאגר מוחות" ומאפשר לקבל תמונה מלאה ושוויונית אודות תרומתם של אוכלוסיות שונות לחברה בישראל.

מהנתונים עולה כי בעוד שעל-פי מדד צה"ל לשנת 2010 העיר מודיעין-מכבים-רעות מקבלת את המקום הראשון בהיקף הגיוס לצה"ל, עפ"י מדד גיש"א (הכולל גם את מתנדבי השירות האזרחי-לאומי), המוצג כאן לראשונה, נמצא כי, התמונה שונה לגמרי ובמקום הראשון ניצבת דווקא העיר גבעת שמואל. מודיעין-מכבים-רעות ממוקמת במקום ה-40 ברשימת היישובים התורמים.

מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי: "לאחר פניות רבות שקיבלנו בנושא מראשי ערים, הבנו שלמעשה נוצר מצב של הטעיית הציבור בפרסום נתונים חלקיים אודות הנושאים בנטל בשירות רשמי במדינת ישראל"."לאחר סירובו של צה"ל לשקלל נתונים הכוללים את מתנדבי השירות הלאומי, במדד המפורסם על-ידם, בברכתו של השר הממונה, נפתלי בנט, פיתחנו מדד לאומי של שירות בצה"ל ובשירות האזרחי-לאומי, אשר מונע עיוותים ואפליות, ומאפשר תמונה מלאה יותר וצודקת יותר של אחוז המשרתים בערים השונות".

נתונים נוספים העולים מטבלת השירות: במקום הראשון גבעת שמואל ולאחריה בסדר יורד: (2) שלומי (3) מגדל   (4) יבנאל  (5) קריית עקרון  (6) מיתר  (7) אליכין (8) כפר תבור (9) אורנית  (10) גולס.

בתחתי הרשימה ניתן למצוא את הישובים: מג'ד אל כרום, לקיה, טירה, מעלה עירון, פוריידיס, זמר, עספיא, דבורייה, ג'סר א-זרקא, כאבול וטייבה.