השר סער בדיון הועדה היום
השר סער בדיון הועדה היוםועדת הפנים

בדיון של ועדת הפנים שהתקיים הבוקר (רביעי) ציין שר הפנים, גדעון סער, כי נחתם הסכם עם מדינה שלישית שאליה ייצאו מרצון המסתננים – מהגרי העבודה. סער הוסיף ואמר כי ההסכם אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

במהלך הדיון אישרה הוועדה את התקנות למניעת הסתננות. עיקרן של התקנות – יצירת תמריץ כלכלי שלילי עבור מהגרי העבודה על ידי מניעת הוצאת כספים באופן שוטף מהארץ. עם זאת התקנות קובעות כי לקראת עזיבת מהגר עבודה את הארץ, הוא יוכל להוציא מהארץ רכוש וכספים בשווי מכפלת שכר המינימום במספר חודשי השהות ששהה בישראל (סכום של כ- 50,000 ₪ לשנה). כל סכום גבוה מסכום זה יצטרך לקבל אישור מיוחד של ממונה ביקורת הגבולות ובתנאים מסוימים מהגר העבודה יוכל לצאת עם כל רכושו. במידה  והממונה סבר שישנו רכוש שמהגר העבודה אינו רשאי להוציא, יהיה ניתן לתפוס את הרכוש שאסור להוציא. התקנות מפרטות גם אפשרות שבית משפט יחליט להשיב סכומי כסף שנתפסו ומסדיר את החזרתם.

שר הפנים, גדעון סער, קבע כי התקנות הם נדבך נוסף בטיפול בתופעה רחבת ההיקף של המסתננים. הוא ציין כי ההסתננות נבלמה הן על ידי בניית הגדר בגבול ישראל – מצרים והן על ידי חקיקה שנועדה למנוע את הכדאיות הכלכלית של הגירת עבודה בלתי חוקית. עם זאת, ציין כי עדיין שוהים בישראל עשרות אלפי מהגרי עבודה שראוי למנוע את כדאיות שהייתם באמצעות תמריץ כלכלי שלילי, דוגמת התקנות שאושרו היום.

סער העריך שמידי שנה קיים מחזור חלפנות של שני מיליארד ₪ בדרום ת"א, מתוכם כ- 700 מיליון ₪ של מהגרי העבודה המנסים להלבין את כספם ולהעבירו באמצעות פעילות חלפנים ובלדרים אל ארצות המוצא שלהם. השר ציין כי התקנות נועדו לבלום תופעה זו. כמו כן הוסיף ואמר כי נחתם הסכם ליציאה מרצון של מהגרי העבודה אל מדינה שלישית וכיום קצב היציאה הוא בין 2000 ל- 3000 מסתננים לשנה. השר אמר כי התקנות ימנעו הוצאת כספים שוטפת של המסתננים שנשארו בארץ אך יאפשר להם להוציא את כספם עם יציאתם מהארץ. כמו כן ציין כי לאחר החגים תצא קריאה מסודרת לחלק מאוכלוסיית המסתננים ליציאה מרצון ולאחר פרק זמן מסוים, אלו שלא ייצאו יהיו נתונים לסנקציות של ביטול אישורי שהייה ואכיפת איסור העבודה הן על המסתננים והן על מעסיקיהם.

ח"כ דוד צור, שניהל את הישיבה, אמר כי הוועדה מסכימה עם מדיניות המשרד ואף סיירה בדרום ת"א ונפגשה עם התושבים ונציגי העירייה. הוא ציין בדבריו את מחויבותה של יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, לטיפול בבעיית ההסתננות.

עו"ד דניאל סלומון, היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין, אמר כי החל מתאריך 13.9.13, תוכל משטרת ישראל לאכוף את החוק והתקנות מול החלפנים.