"צריך להכיר את המגבלות"

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות, קיימה היום דיון שהתמקד בסוגיית הארכת משך השירות של נשים בצה"ל וקיצור משך שירותם של הגברים.

ראש אכ"א , האלופה אורנה ברביאי, הציגה בפני חברי הוועדה בדלתיים סגורות היערכות למצב בו משך שירות הנשים יעמוד על 28 חודשים (במקום 24 כיום) ושירות הגברים יעמוד על 32 חודשים (במקום 36 כיום).

יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) אמרה בדיון: "עלות הארכת שירות הנשים היא רבה, ועלולה ליצור גירעונות. דרישות הצבא נענות בדרך כלל, אך הפעם חברי הכנסת לא יהיו חותמת גומי. על הצבא להציג בפני חברי הוועדה חלופות, מספרים ונתונים נוספים".

האלופה ברביבאי קבעה כי "אי הארכת שירות לנשים מקבע את חוסר השוויון. אומרים היום לנשים: לא נורא אם לא תבואי. המדינה נותנת דרך לגיטימית לא  לשרת. מחר בבוקר יכולות מאה אחוז מהבנות להגיש הצהרה מהרבנות וזה יהיה לגיטמי. יש פה כרסום, ואנחנו בדרך משירות חובה לשירות התנדבותי. כיום, באופן רשמי, 8% מהתפקידים חסומים בפני נשים אך בפועל עוד יותר, כי התהליכים לוקחים המון זמן וצה"ל לא מספיק למצותם. אם יוארך שירות הנשים, האפשרויות העומדות בפניהן ימוצו יותר".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה): "אונסים את הצבא להתנהלות לא ערכית: לוקחים את אוכלוסיית המשרתות החלשה ועליהן מפעילים חוק ומנחיתים תקופת שירות נוספת. זאת לפני שמטפלים באוכלוסיות שלא משרתות כלל. אפשר לקצר את השירות גם לגברים, ואת החודשים הנוספים לקנות באמצעות שירות קבע".

שטרן הוסיף, "אני בעד שוויון בנטל אבל לא יהיה בגולני בנות כמו בנים. גם כדור יד לא משחקים בנים בנות יחד". על מה שהגדיר ה'אוטופיה' שבנות יהיו בסיירת מטכ"ל, אמר שטרן, "צריך להכיר את המגבלות".

ח"כ מירב מיכאלי (העבודה): "אני בעד הארכת השירות לנשים, אך רק כשיהיו להן הזדמנויות שוות. בסוף, מכל הסיפור של השוויון בנטל, הנשים הן אלה שישלמו את המחיר והחרדים ימשיכו בדחיות. צבא ארה"ב פתח את כל מקצועות הלחימה בפני נשים, וצה"ל פתח את קורס הטיס רק כשבג"ץ הכריח אותו. אי אפשר לומר שמי שנולדה עם אברי רבייה מסוימים לא תשתלב".

ח"כ שקד שאלה בדיון "האם סיירת מטכ"ל תהיה באותה רמה אם נשים יהיו בה?". יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, תא"ל רחל טבת-ויזל: "יש נתונים שמראים על קושי ביכולת עמידה פיזית במצבים מסויימים. יש סרגל מאמץ שונה לנשים ולגברים וייתכן שיהיו יחידות שלא ישתלבו בהן נשים".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) התייחס לדברים ואמר כי "מטרת צה"ל היא להגן על העם ולנצח בקרב. אין שוויון בחיים. אני לא יכול ללדת ילדים. במלחמת המפרץ, נפגעה המוכנות של יחידות ששירתו בהן נשים".

ח"כ עמר בר לב (העבודה): "ללכת 40 ק"מ עם 70 ק"ג על הגוף זאת בעיה לחלק גדול מהנשים, כמו גם לחלק גדול מהגברים".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד): "יש לקבוע את אורך השירות על בסיס מקצוע ולא על בסיס מגדר. חובה לאפשר שוויון הזדמנויות לנשים בצבא , גם אם זה יעלה יותר. במקביל, עלינו לטפל גם במשתמטות משירות".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) העלה תהייה: "איך בכלל נוצר אי השוויון בין נשים וגברים בסוגיית אורך השירות? היו כל כך הרבה הזדמנויות לתקן את זה לאורך השנים".

יו"ר הוועדה ח"כ שקד קבעה דיון המשך בנושא ליום ב' הקרוב והודיעה כי הוא יהיה דיון סגור.