חבר הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי) נועד אמש עם חבר הקונגרס האמריקאי דייב רייכרט, השוהה בימים אלו בארץ.

השניים נפגשו בעיר העתיקה בירושלים ודנו בשורה ארוכה של סוגיות בוערות במזרח התיכון, לרבות תקיפה אמריקאית אפשרית בסוריה וכן המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים.

שטבון הבהיר לחבר הקונגרס כי המצב בסוריה חמור מאין כמוהו, "טבח עם של ממש" והבהיר כי על העולם המערבי לשים קץ למעשי אסד. שטבון, חבר ועדת חוץ וביטחון, התייחס לאיומי אסד לתקוף את ישראל ואמר כי "צה"ל ערוך לתקיפה סורית, ישראל חזקה דיה כדי לעמוד באיומים".

עם זאת, הבהיר כי "אין זה תפקידה של ישראל להתערב במלחמה בסוריה. אבל, אם אסד יתקוף צה"ל מוכן".

השניים דנו גם בשאלת המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים.  ח"כ יוני שטבון הבהיר לחבר הקונגרס כי בעשרים שנה האחרונות נוצר ואקום מדיני, בו הימין בישראל לא ידע לייצר אלטרנטיבה מדינית. "ידענו להגיד מה 'לא', אבל לא ידענו לומר מה 'כן'. את הוואקום הזה הפר פתרון שתי המדינות לשני העמים, למרות שמדובר בקטסטרופה מדינית".

ח"כ שטבון הדגיש כי "נקודת המוצא לדיון היא שבין הירדן לבין הים אין מקום לשתי מדינות. למעשה, אם תוקם מדינה פלסטינית היא תהיה המדינה השלישית בין הירדן לים. ישראל תעמוד בטווח שבין שתי מדינות עוינות, פלסטין וחמאסטן. זה אסון שישראל לא תוכל להסכים לו".

ח"כ שטבון לא הסתפק בהנמקה אסטרטגית והבהיר כי "אנחנו צריכים להניח כאקסיומה שדין יהודה ושומרון כדין המרכז והשרון. יש לנו זכות היסטורית, מוסרית ולגיטימית על השטחים האלה, בדיוק כמו שיש לנו זכות כזאת בתל אביב וירושלים".

"הימין צריך לייצר אלטרנטיבה מדינית", אמר שטבון, "להחליף את נוסחת שתי המדינות לשני עמים, בנוסחת מדינה יהודית עם מיעוט ערבי גם ביהודה ושומרון". לטענתו, הרעיון הוא בסיפוח-איזרוח, כאשר בשלב ראשון יסופחו שטחי יהודה ושומרון כחלק ממדינת ישראל ובהמשך באופן הדרגתי יקבלו ערביי יהודה ושומרון אזרחות ישראלית. "אוהבים להפחיד אותנו עם האיום הדמוגרפי, של אבדן הרוב היהודי. ואכן, מדובר באתגר. אבל את האיזון צריך לשמור בעידוד עלייה, לחזור ליסודות של מדינת ישראל ולהתחיל בהעלאת יהודי העולם".