ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלהצילום: פלאש 90

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) חוששת כי בכוונתו של ראש הממשלה נתניהו להיכנע לשמאל הקיצוני ולמנוע את ההצבעה על החוק המחיל את חוק עבודת נשים גם ביהודה ושומרון.

הצעת החוק של סטרוק קוראת להחיל את חוק עבודת נשים גם על ישובי יהודה ושומרון. החוק מעניק הגנות שונות לאישה העובדת ובכלל אלה קובע כי זו תזכה להגנה מפני פיטורין במהלך הריונה, חופשת הלידה ובמשך תקופה נוספת של שישים ימים לאחר החופשה. כמו כן, שומר החוק על זכויותיהן של נשים העוברות טיפולי הפריה ועל זוגות המעוניינים לאמץ ילד ונאלצים בשל כך להיעדר מעבודתם.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ווינשטיין סבור שלא נכון להחיל חקיקה בנושא על יו"ש ונכון להסתפק בצו אלוף או בחקיקה צבאית כדי להסדיר את המהלך. ויינשטיין טוען כי החלת החוק עשוי להתפרש כסיפוח שטחי יו"ש. 

על רקע חששה שיגרה הערב סטרוק מכתב לראש הממשלה.

המכתב המלא:

אדוני ראש הממשלה, שבוע טוב

לקראת ישיבת הממשלה מחר, אני פונה אליך ומבקשת שלא תמנע הצבעה על הצעת החוק שלי, ושל חברות כנסת נוספות, ההצעה המבקשת להחיל את חוק עבודת נשים גם ביהודה ושומרון.

כשהכנתי את הצעת החוק הזו, נתקלתי בחברות כנסת שסירבו לחתום עליו, משום שעבורן הויכוח הפוליטי על עתיד יהודה ושומרון חשוב יותר מזכויות אדם שוויוניות לכל.

(כן, לכל, שהרי גם נשים פלשתיניות ייהנו מההגנות והזכויות שהחוק הזה מעניק).

אך היו גם חברות כנסת מהשמאל, כאלה המאמינות וחותרות דווקא לוויתור על חבלי ארץ אלה, שכן חתמו על החוק – אלה חברות כנסת שהשנאה למתיישבים לא העבירה אותן על דעתן.

ועכשיו, אותם שרים שדורשים ממך למנוע את ההצבעה על החוק, שייכים לאותו חלק בשמאל שמנסה בכל דרך לייצר דה-לגיטימציה לעצם חייהם של יהודים ביהודה ושומרון, לפגוע תדמיתית בנורמאליות של החיים הישראליים בחבלי ארץ אלה, שאתה, אדוני ראש הממשלה יודע עד כמה הם נורמאליים וצריכים להישאר נורמאליים.

אל תתן את ידך למגמות זדון אלה.

קראתי בעיון את הערותיו של היועץ המשפטי לממשלה. בכל הכבוד, אין שום קשר הגיוני בין הנתונים שהוא-עצמו מביא בפסקה הראשונה והשניה, ובין ההצעה שהוא מציע בפסקה השלישית.

היועץ המשפטי לממשלה כותב בעצמו, שבעיה משפטית קיימת רק ביחס ל"הצטברות של חקיקה ישראלית בעלת אופי טריטוריאלי באזור" וש"הכנסת הגבילה את חקיקתה באיו"ש לענייני תחולה אישית ישירה על אזרחי מדינת ישראל".

כלומר: חקיקה טריטוריאלית – היא בעייתית במידת-מה, ואילו חקיקה אישית-פרסונאלית – כבר נחקקה בעבר והיא נורמה מקובלת.

וכי מה הוא חוק עבודת נשים, אם לא חוק אישי-פרסונאלי, שכל עניינו זכויות אדם, זכויות עובדים, זכויות נשים?

מדוע יהיה חוק זה שונה מחוקים אחרים שהיועץ המשפטי לממשלה בעצמו מציין שכבר הוחלו ביהודה ושומרון, כמו "מיסוי, דין פלילי, שירות ביטחון, בחירות וכיו"ב"?

·         מדוע כאשר רבים מאתנו, מתיישבי יהודה ושומרון, מלווים אל הבקו"ם את נכדיהם (כי אכן אנו מגדלים כאן כבר דור שלישי ורביעי), על פי חוק ולא על פי צו – זה אינו סיפוח;

·         כאשר כולנו, במשך עשרות שנים, משלמים מיסים לקופת המדינה על פי חוק (גם חוק מס ערך מוסף וגם פקודת מס הכנסה) ולא על פי צו, או משלמים את אגרת הטלוויזיה על פי חוק ולא על פי צו – זה אינו סיפוח;

·         כאשר כולנו כפופים, על פי חוק ולא על פי צו, לחוקי התנועה –זה אינו סיפוח;

·         וגם כאשר מוצבות קלפיות ברחבי יהודה ושומרון, ומטות הבחירות של כל המפלגות פועלים במרץ על מנת לשכנע אותנו להצביע עבורן – גם זה אינו סיפוח,

ולפתע פתאום אם יזכו הנשים שבתוכנו להגנות הקבועות בחוק עבודת נשים – יש כאן חשש לסיפוח או ל"השלכות במישור המשפט הבינלאומי", וצריך דווקא צו צבאי??!

האם זה מתיישב עם ההיגיון, או שמא, כדברי רבותינו, "השנאה מקלקלת את השורה"?

אני קוראת לך לפעול בהתאם לכלל שהיועץ המשפטי לממשלה עצמו קבע, ולפיו חקיקה אישית פרסונאלית היא מקובלת (ולא בהתאם לעצה שיעץ, שאינה עולה בקנה אחד עם הכלל הזה עצמו) – ולהעלות את החוק להצבעה.

שמעתי בקשב רב את דבריך ביום תשעה באב, לאחר שפורסמו הנחיות החרם של האיחוד האירופי. אמרת אז שלא תתן להפלות לרעה את מאות אלפי האזרחים הישראלים המתגוררים ביהודה ושומרון.

אם כנים דבריך, אדוני ראש הממשלה, אל תיכנע לשמאל, אל תמנע הצבעה על הצעת החוק הצודקת הזאת.

אתה יודע כמוני, אדוני ראש הממשלה, שאם אך תעלה את החוק להצבעה, הוא אכן יתקבל ברוב גדול, כיון שרוב שרי הממשלה ודאי אינם מקבלים את ניסיונות הדה-לגיטימציה של השמאל.

לכן, כל החלטה על הימנעות מהצבעה תהיה למעשה ניצחון המיעוט על הרוב –

אדוני ראש הממשלה, אל תתן לשמאל את הניצחון הזה.

בכבוד רב, ובברכת שנה טובה

ח"כ אורית סטרוק