תרנגולת
תרנגולתצילום: פלאש 90

בארגון 'כושרות' מבהירים כי העופות הנשחטים במשחטות 'הוד חפר' שבעמק חפר ו'עוף הבירה' שבמעלה אדומים, הינם עופות בכשרות טובה, זאת על אף הפרסומים כי מודבר בעופות שפסלו הבד"צ ורמת כשרותם אינה טובה.

נזכיר כי רב העיר חדרה, הרב דוד ורנר, החליט לפני כשלושה חודשים, להוריד את רמת הכשרות של משחטת 'הוד חפר' מרמת 'מהדרין' לרמת כשרות רגילה, זאת בשל המציאות בה עופות שנשחטו בהשגחת הבד"צ ולא אושרו לשיווק הועברו למשחטת הוד חפר.

בראיון לערוץ 7 הסביר הרב ורנר כי "הנהלת 'הוד חפר' רוצה שאנחנו ניקח את זה ונכשיר את העופות שלנו יחד עם העופות מהמשחטה השנייה". הוא הסביר את הבעיה בכך שעל פי ההלכה 'מליח כרותח'  ולכן העופות של 'הוד חפר' מקבלים טעם מהעופות של המשחטה השניה ולכן כל העופות הופכים להיות לא מהדרין.

יש לציין כי בעקבות הויכוח של הרב ורנר עם משחטת הוד חפר, הפסיק הרב ורנר להשגיח על העופות במשחטה ומי שנותן כיום את הכשרות במקום הוא הרב של המועצה האזורית עמק חפר ושל כפר הרא"ה, הרב אליעזר שמחה וייס, שביקש להציב משגיח במהלך השחיטה העשית תחת פיקוח של הבד"צ.

הרב משה כ"ץ מארגון כושרות ציין, "במהלך השנים האחרונות ערכנו בדיקות במשחטות והעובדות הן כדלהלן:

א. העופות המגיעים לשחיטה המהודרת יותר הן עם פחות חששות כמו "נפולה", פיקוח על זריקות וכד'. העופות הללו נבדקים עוד בלולים, לול שנמצאו בו עופות ברמת גידול ירודה, אינם נלקחים כלל לשחיטה.

ב. מעשה השחיטה, קצב השחיטה, הפיקוח על הסכינים, מנוחה לשוחטים, בדיקות צומת הגידים ועוד, כל אלו נעשים באותן עופות ברמה הגבוה ביותר. כאשר בבדיקה מגלים עוף פסול, הוא מועבר למכירה לסוחר גוי, שיש לו אישור לשווק טריפות לנוכרים בלבד.

אכן, עוף שנמצאה בו פגימה קלה, כגון בריאות, שאינה פוסלת אותו, אך הבד"צ לא מאשר זאת, עוף כזה מועבר למסלול של 'רבנות מהדרין'".

הרב כ"ץ ציין כי כושרות בדקו גם את משחטות 'הוד חפר' ומשחטת 'עוף הבירה', "במשחטות אלו קיימות שתי רמות שחיטה: רמת "חלק" - בד"צ, ורמת "רבנות מהדרין". גם עופות אשר הועברו מהבד"צ לרבנות, הם ברמה גבוהה של כשרות, ולכל היותר יש בהם פגימה קלה, שאינה מבטלת את כשרות המהדרין שלהם".

"במשחטות הללו - העלאת החשש שעופות ברמה ירודה של שחיטת הבד"צ עוברים לרבנות מהדרין - אין לה רגלים במציאות".