במעמד רב רושם ובטקס מרגש נחנך השבוע המרכז היהודי הגדול והמרשים בעיר 'נובוסיבירסק' – העיר המרכזית בסיביר שברוסיה, מעמד שציין את מהפכת  היהדות העוברת על רוסיה בכלל ועל סיביר בפרט וחמש-עשרה שנה לתחייתה של הקהילה היהודית הגדולה בנובוסיבירסק על ידי רב העיר ושליח חב"ד הרב שניאור זלמן והרבנית מרים זקלס.

 את המעמד הגדול פיאר בהופעתו רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, יחד עם הרבנים הראשיים של הערים הפזורים בסיביר ובאזוריה: רבה של קאזאן הרב יצחק גורליק, רבה של פערם הרב זלמן דייטש, רבה של אירקוצק הרב אהרן ווגנר, רבה של קרסנוירסק הרב בנימין ווגנר, רבה של בריאנסק הרב מענדל זקלס, רבה של טומסק הרב לוי קמינצקי, רבה של אומסק הרב אשר קרישבסקי, והאורחים החשובים הרב יוסף יצחק זקלס ופרופ' הרב יעקב פרידמן, מר מיכאל גלוזמן, העסקן רב יוסף קרישבסקי והרב מנחם פרידמן, לצד ראש העיר ונציגי השלטון הסיבירי.

 אלפי מיהודי העיר התאספו בשעה מוקדמת, למרגלות הבניין המרשים הממוקם בטבורו של העיר הגדולה, לקראת המעמד המרגש שנפתח ב'קביעת מזוזה' ע"י האורח רבה של רוסיה הרב לאזאר ומשם המשיכו לתפילה נרגשת בהיכל בית הכנסת המפואר והתחלת כתיבת ספר תורה חדש, ספר תורה ראשון שייכתב לראשונה בעיר מזה כמאה שנים. כאשר מיד נתרם ע"י ידיד הקהילה מר יורי דווידוביץ ספר תורה נוסף.

 חתן האירוע רב העיר הרב שניאור זלמן זקלס הביע את הערכתו והכרתו בשם יהודי העיר, לתורמים ולמסייעים שבזכותם התאפשר הקמת המרכז היהודי החדש, בהם משפחת ראהר, "איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה" ע"י נשיא האיגוד ר' אלכסנדר ברדה, קרן קשת, הנדיב מר גלייזנבערג, מר אלכסנדר שפיקלמן וליאוניד שיימן.

 באולם האירועים המרווח שבבניין החדש נערכה סעודת מצווה לכבודה של תורה, כאשר החזן מר ישראל רנד, הכנר ר' אביאל דניאל – ומנצח על הסימפוניה הפילהרמונית המקומית - מנעימים בשירי רגש של הימים הנוראים הבעל"ט.

 אדריכל הבניין הוא רודולף זליגוביץ רבינוביץ, הקבלן היה מר יעקב חנין ע"ה, ואדריכל עיצוב פנים ר' ידידיה חסין. את האירוע הפיקה חברת 'פליישמן הפקות', יחד עם עיריית נובוסיבירסק לרגל חגיגות 120 שנה לעיר.