מבצר (קלעת) נמרוד
מבצר (קלעת) נמרודצילום: פלאש 90

תבליט גדול של אריה התגלה בשבוע שעבר בגן הלאומי מבצר נמרוד. תבליט האריה התגלה לאחר שמשך את תשומת ליבו של אחד מעובדי הגן שהבחין בזנב האריה.

את התבליט בנו הממלוכים לפני למעלה מ-700 שנים. האריה הוא הסמל המלכותי של הסולטאן הממלוכי ביברס (ששלט בין השנים 1277-1260).

מידות האבן הגדולה הנושאת את התבליט הן: 1.1 מ' אורך, 0.7 מ' גובה ו-0.6 מ' רוחב. בתבליט נראים היטב חלקיו של האריה מלבד הראש, בתחתית התבליט בולטים האשכים של האריה המעידים על זכרותו. הרגל השמאלית האחורית משוכה חזק לאחור ועליה ישנו צמיד גדול המציין את שייכותו של מלך החיות לשליט המוסלמי. הבטן בולטת בצורת גל עולה ויורד ומתחתיה נראית ראשיתה של הרגל האחורית הימנית השבורה בחלקה התחתון. האבן עמדה חשופה במשך שנים רבות ונוצרה עליה פטינה בצבע אפור כהה. 

בצד השמאלי, האבן מסותתת היטב באופן אלכסוני, דבר המביא למסקנה כי האריה היה מורכב משתי אבנים. על האבן החסרה היה החלק הקדמי של האריה: הראש, הרעמה, הגוף הקדמי ושתי הרגליים הקדמיות. על שבר של אבן זו שהתגלה ממש בצמוד לאבן הגדולה, נמצאת הרגל הקדמית השמאלית של האריה הנושאת אף היא צמיד גדול.

לדברי ד"ר צביקה צוק, ארכיאולוג ראשי, רשות הטבע והגנים: "גילוי תבליט האריה בגודל כזה הוא ממצא נדיר ביותר ולכן זו תגלית חשובה השופכת אור על מבצר נמרוד ועל תולדות האזור בתקופת שלטון הצלבנים והממלוכים".

תבליט זה דומה מאוד לתבליט מושלם של אריה שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות בצד המערבי של המבצר לפני כ-15 שנים על ידי ד"ר משה הרטל, מטעם רשות העתיקות. התבליט הזה מוצג לראווה בכניסה המערבית למבצר. השוואת המידות בין שני התבליטים מראה כי התבליט החדש גדול יותר בכ-25% מהתבליט הקודם.

נראה כי בעוד שהתבליט הראשון היה בתוך מגדל פנימי, התבליט הזה היה בראש החומה החיצונית בצד המזרחי של המבצר ונועד שיראו אותו ממרחק רב, לכן הוא גדול יותר.

בשני אתרים אחרים הנמצאים בישראל מוכרים האריות של ביברס כמופיעים בזוגות העומדים האחד מול השני כפי שנמצא בגשר בלוד - זוג אחד ובשער האריות בירושלים 2 זוגות, אך ייתכן שלא בהכרח האריות היו מסודרים באופן קבוע בזוגות. 

מאחר ושני האריות הללו פונים שמאלה יש לשער כי במבצר 'מתחבאים' לפחות עוד שני אריות שמבטם פונה ימינה. דוגמאות נוספות בהן האריה פונה שמאלה הן מהמצודה בצפת וכן על מטבע זהב השייך לביברס.

ביברס היה אחד הסולטנים הממלוכים החשובים ביותר והצטיין ב-3 ניצחונות על הצלבנים ובניצחון אחד על המונגולים בקרב עין ג'אלוד (1260). תרגום שמו ביי=אדון ברס=נמר מעיד גם על החיה שהיא סמלו ההרלדי. החיות המופיעות במקומות אחרים על תבליטים הן סכמתיות ואינן מאפשרות זיהוי ברור של החיה, אבל במבצר נמרוד התבליטים יותר ריאליסטיים (מלבד הראש) ומאפשרים לזהותם כאריות. 

הסולטן ביברס הצטיין גם במפעלי בנייה רבים: מבצרים, גשרים, מפעלי השקיים, נמלים, מסגדים ועוד.