ברק אובמה
ברק אובמהרויטרס

בראיון ליומן ערוץ 7 ניתח הפרופ' זכי שלום, איש אוניברסיטת בן גוריון והמכון למחקרי ביטחון לאומי, את מהלכיו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מהלכים המתבררים לכאורה כטעות המסבכת אותו ומדרדרת את מעמדו בעולם.

לדברי פרופ' שלום, מומחה למדיניות ארצות הברית, המהלך כולו היה שגוי מתחילתו שכן כאשר יוצאים למלחמה יש להגיע לקונצנזוס גדול בעוד כדי למנוע מלחמה די ברוב נמוך, כך שהליכה אל הקונגרס סיבכה את סיכוייו להשיג רוב מתבקש. הדברים מתחזקים בעיקר לנוכח החשש בציבור האמריקאי מסיבוך צבאי נוסף לאחר שתי הטראומות האחרונות בעיראק ובאפגניסטן.

פרופ' שלום מחדד את הדברים וקובע כי את הטעות עשה אובמה כבר כשהחליט על קיומו של קו אדום. "לא מציבים קו אדום כשאין ביטחון שניתן לממש אותו. זו התנהגות טירונית כפי שהוכיח אובמה גם בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני". שלום מדגיש שאחרי הצבת קו אדום יש לפעול במהירות על מנת שאפקט התמונות המגיעות מהשטח לא יתפוגג כפי שמתרחש כעת.

להערכתו גם אין מקום לתיאוריית הקונספירציה לפיה אובמה ביקש את אישור הקונגרס על מנת למנוע את התקיפה. "הדבר לא מתקבל כי הוא מתבזה ומובך בצורה קשה מאוד. הוא הרי אמר במפורש שהוא הולך לתקיפה. שר החוץ שלו אמר שהעניין סגור והשגריר שלו בישראל אמר שהתקיפה וודאית. נסיגה לא מוסיפה לו כבוד".

להערכתו של שלום אובמה פתח במהלך מתוך כוונות טובות אך כיוון שאין בסוריה טובים ורעים אלא "כולם בני חושך, חושך גדול מאוד" הדברים הסתבכו. לטעמו על ארה"ב להפנים כי אין בכוחה לשנות דברים בבת אחת על אף גודלה וכוחה, כך בסוריה, כך בישראל וכך בזירות שונות בעולם.

לעומת הנשיא האמריקאי נראה כי דווקא מנהיג רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא הצובר נקודות כאשר הוא יוצר לעצמו דימוי של בן ברית אמין שלא נטש את בני בריתו בדמשק גם כאשר כולם שיערו שקריסתם קרובה. זאת לעומת התנהלותה הבעייתית של ארה"ב עם בני בריתה במצרים ומקומות נוספים.

פרופ' שלום רואה במציאות שנוצרה חיזוק לעמדתו של ראש הממשלה נתניהו הסבור שבהחלט יתכן ויבוא יום בו ניאלץ להכריע לבדנו בסוגיה האיראנית מבלי לסמוך על איש. זאת מתוך הבנה שהגרעין האיראני מהווה איום קיומי על ישראל ולא על ארה"ב הרואה בו איום אך לא קיומי.

להערכת פרופ' שלום אופציית התקיפה הצבאית בסוריה לא נסגרה, אך אובמה יצר לעצמו מציאות מסובכת ומביכה שלא ברור כיצד ואם בכלל יוכל לצאת ממנה באופן אמין וראוי. "הסיכוי למהלך התקפי ירד", אומר שלום המזכיר כי כל חבר קונגרס בוחן היטב את דעת הקהל של מצביעיו טרם הצבעתו וכשהתמיכה של אזרחי ארה"ב יורדת ממילא גם הצבעת חברי הקונגרס צפויה להיות דומה.

"תהיה לאובמה בעיה בין אם הקונגרס יאמר לו לא, ובין אם יאמר לו כן ברוב קטן", מסכם פרופ' שלום המשוכנע שרוב גדול כבר לא יצליח הנשיא האמריקאי להשיג.