משה קצב ביציאתו לחופשה
משה קצב ביציאתו לחופשהצילום: פלאש 90

צבא עיתונאים וצלמים גדשו הבוקר את שערי כלא מעשיהו על מנת ללוות את רגעי חופשתו הראשונה של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לאחר שנה ותשעה חודשים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרקליטו, עו"ד ציון עמיר, על השלכות הסערה וההמולה שסביבו על קצב עצמו.

לדבריו ההמולה "אינה מוסיפה נחת למשפחה או לקצב עצמו, אבל אני יכול להבין שהתקשורת מגלה עניין גם באיש וגם בפרשה שבגינה הוא הגיע לבית הסוהר. יש סקרנות גדולה מאוד לראותו אחרי כמעט שנתיים ימים. יחד עם זאת מסתבר שכמו איתני הטבע כך גם אי אפשר להתמודד עם התקשורת".

עו"ד עמיר אינו משוכנע שהסערה תלך ותשכך בחופשותיו הבאות של קצב. "מול עיני אני רואה שמאז הגיחה הפרשה הזו לעולם הציבור לא הפסיק לגלות עניין וסקרנות לגבי כל מהלך שהתרחש. התחושה היא שהיה פסק דין אבל עדיין יש מחלוקת בחלקי ציבור שונים שמרגישים שהדברים לא התבררו עד תומם. יש כאלה שחושבים שנעשה איתו עיוות דין וחלק מהסיבות להתעניינות הרבה שיש סביבו נובע מהתחושה הזו".

עמיר מוסיף ומציין כי פרשיות משפטיות רבות שהסתיימו פורמאלית בהכרעת בית המשפט מסרבות לגווע וממשיכות לבעבע וליצור תחושה בלתי מסופקת לאורך שנים. לטעמו תחושת הספק הזו תמשיך ותתפוס לה מקום עד להכרעת דינה של ההיסטוריה, הכרעה שיכולה לבוא רק בעוד עשרות שנים. לדבריו לא תמיד יש השקה בין פסק הדין הפורמאלי לפסק הדין של ההיסטוריה.

עמיר רואה שורת תרחישים אפשריים בהם תתברר האמת בפרשת קצב, אך מציין ש"המציאות הרבה פעמים עולה על כל דמיון. לא ניתן לנבא איך הקולות עולים ביום מהימים, קול דמי אחיך זועק אלי מהאדמה, לא ניתן לנחש איך תבוא הצעקה הזו. ראיות צצות לעיתים ביד נעלמה, פרשיות נפתחות. ראינו פרשיות כמו רצח ארלוזורוב שנפתחו לאחר עשרות שנים. דברים נולדים מחדש מתוך כוח פנימי ולעיתים על ידי בעלי אינטרסים כאלה ואחרים. מתבררת ראיה כזו או אחרת, מתגלה עד נוסף, אדם שהיה במקום וכו'".

עו"ד עמיר אינו מתכחש לנימה העולה מדבריו ולפיה גם היום, לאחר הכרעת בית המשפט הוא סבור שמרשו אינו ראוי לעונש שהושת עליו. "זה לא סוד. כל מה שהיה לי אמרתי בבית המשפט ובכל מקום שהתבקשתי. אני מכבד את פסקי הדין של בית המשפט אבל חושב שמותר ואפילו חובה להביע עמדה ולקיים דיון ענייני כל עוד הוא נעשה מתוך תרבות ומתוך כבוד למערכת. אני חושב שנגרמה לו תוצאה בלתי מתקבלת על הדעת".

על השפעה הסערה התקשורתית על קצב עצמו מספר עו"ד עמיר את רשמיו משיחתו האחרונה עם קצב, שיחה שהתקיימה אתמול. "הוא אמנם היה איש ציבור שנים רבות והיה מורגל בחשיפה מול תקשורת אבל הדבר גורם לו עינויי נפש גדולים. דיברנו אתמול אחר הצהרים. הוא אמר שהוא לוקח בחשבון שתהיה התנפלות תקשורתית ביציאה שלו מהכלא, בביתו בקרית מלאכי ובחזרה שלו, אבל הדבר גורם לו ייסורי נפש גדולים".