זבולון אורלב
זבולון אורלבצילום: פלאש 90

זבולון אורלב הסוחב איתו את לקחי מלחמת יום כיפור עד היום, מספר בראיון לערוץ 7 על תחושותיו, על מקומם של המדינה וצה"ל וגם על אריק שרון שהיה אז מפקד אוגדה (מיל.) בחצי האי סיני.

השר לשעבר ומי שזכה באות המופת על פעולותיו במלחמה, סיפר כי המלחמה "עדיין לא יצאה מאיתנו ומלווה אותנו לאורך כל הדרך - אירוע עם השפעה מאוד עמוקה עלי וגם על התנהלות של מדינת ישראל. היא תלווה את המדינה גם ב-40 שנים הבאות".

אורלב סבור כי מצד המדינה וצה"ל, מדובר בכישלון צורב ומציין כי למרות המנהיגים שנהגו ב"עיוורון מוחלט", בסופו של דבר המלחמה הסתיימה בניצחון גדול "בזכותם של לוחמי השטח שחרפו נפשם".

אורלב שהיה במעוז 'כתובה' בצפון חצי האי סיני, על שפת התעלה וכמאה וחמישים מטר מהמצרים, נקרא יחד עם חבריו לתעסוקה מבצעית רגילה כחלק משירות מילואים, "עד יום כיפור בצהריים לא היה ברור לנו ולא עלה על דעתנו שהולכת להתרחש מלחמה".

הוא סיפר כי עד היום שמורים אצלו דוחות התצפית של יום כיפור המלמדים שלא היה שום שינוי מעשרת הימים הקודמים, "היו כוחות אדירים של הצבא המצרי אך הקברניטים אמרו שהמצרים עושים תרגיל. זו היתה תקופה נאיבית ששמענו לכל מה שמפקדנו הבכירים אומרים". הוא הדגיש כי הלקח הוא לא להיות בטוחים בעצמנו יותר מידי, לא להיות שחצנים ויהירים ולא לבנות על דמיונות מדיניים, אלא תמיד לקחת את התסריט הגרוע ואני מקווה שמדינת ישראל נמצאת שם".

הוא ציין כי החלטתו להיכנס לחיים הפוליטיים באה על רקע מלחמת יום כיפור, "רציתי להיות שם ולוודא שמה שאומרים ומחליטים זאת אכן האמת".

אורלב משווה את מלחמת יום כיפור לימים אלו בהם מדברים על תקיפה בסוריה, "הייתי הסדרניק שעשה את השירות הצבאי בנח"ל המוצנח ובששת הימים הייתי בחטיבת הצנחנים ששחררה את ירושלים. אז היתה מלחמה שונה לחלוטין מבחינת האוירה והמוטיבציה וידענו לקראת מה אנחנו הולכים. ביום כיפור, המציאות היתה ממש הפוכה ואתה שואל את עצמך איפה צה"ל הגדול, הטנקים, המטוסים ואתה מוצא עצמך מספר מועט של חילים מול אלפי חיילים מצריים. אי אפשר לעבור על כך לסדר היום צריך שידברו על כך כדי להבטיח שמצב זה לא יחזור. אני רואה את ההתנהלות של צה"ל והמדינה בימים אלו של דיבורים על תקיפה בסוריה ואני שמח לראות שמערכת הביטחון בודקת את עצמה ולא אומרת 'הסורים לא יעיזו ואם יעזו ננפנף אותם', זו התייחסות שונה ב-180 מעלות ממה שקרה ביום כיפור ואם זו הדרך שהולך הצבא, זו דרך שמתקנת את עצמה".

אורלב אמנם לא היה תחת פיקוד אוגדתו  של אריאל שרון אך על אותם ימים הוא מספר, "חברים שלי הקליטו את השידורים בקשר של שרון ואחד הלוחמים ביקש ממני כשר לתת לו את ההקלטה. כל פגישה אישית שלנו התחילה בדיבורים על המלחמה והוא מאוד כאב את הפקרת המעוזים במלחמה".

הוא מספר על הערצתו את שרון כמפקד צבאי, "הוא היה דוגמא והפיח רוח קרב בחיילים". לעומת זאת על שרון הפוליטיקאי אמר "אלו שתי דמויות שונות, ככל שאני מעריץ שלו כמצביא צבאי אני אחד ממבקריו החריפים ביותר כמנהיג מדיני. והיו לי ויכוחים מרי נפש גם כשפרשתי מהממשלה שנה לפני ההתנתקות, ואני הולך עם המחשבות מדוע הלך למהלך הזה ועל איזה רקע, שהרי רק כשנה וחצי לפני כן הוא הבהיר כי דין נצרים כדין תל אביב".