בן זיגייר
בן זיגייררויטרס

מדינת ישראל חתמה לאחרונה על הסכם עם משפחתו של בן זיגייר, סוכן המוסד שהתאבד בכלא הישראלי וזכה לכינוי "האסיר X", לפיו תקבל המשפחה פיצוי כספי בלא שהמדינה תודה באחריותה להתאבדות.

בערוץ 2 דווח, כי על פי ההסכם, ישראל תשלם ארבעה מיליוני שקלים למשפחת זיגייר. 2,400,000 שקלים ישולמו עוד השנה. לאחר מכן, בכל אחת מארבע השנים הבאות, ישולמו למשפחה 400 אלף שקלים.

בהסכם הפשרה המדינה לא נוטלת אחריות לרשלנות בשמירה, לא להיעדר פיקוח או להתרעות על מגמות אובדניות או בסינון לקוי של קבלת עובדים למוסד.

במשרד המשפטים הסבירו הערב (שלישי), כי "הסיבה שבגללה הסכימה המדינה לשלם סכום זה נבעה מרצונה להימנע מקיום דיון בבית משפט, שכן במהלכו עלולים היו להתפרסם ברבים פרטים שפרסומם עלול לגרום נזק ממשי לביטחון המדינה. דיווח בנושא זה נמסר לוועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים של הכנסת".

נזכיר, כי פרקליט המדינה, משה לדור, החליט שלא להעמיד לדין איש מהמעורבים בפרשת מותו של 'האסיר X', בן זיגייר, וזאת לאחר שבחן את החלטת השופטת בדו"ח חקירת סיבת המוות.

בהחלטתו קבע לדור, כי "לא ניתן לקבוע כי חומר הראיות מוכיח במידת הוודאות הדרושה במשפט פלילי, כי אנשי שב"ס או אחרים גרמו למות המנוח ברשלנות".

לדור ציין כי אכן היו מחדלי פיקוח, אולם לא ברור שיש קשר סיבתי בינם ובין יכולתו של זיגייר להתאבד, "באשר לליקויי הפיקוח ביום האירוע - חומר החקירה יועבר לגורמי המשמעת של שב"ס, כדי שיבדקו את התנהגותם של גורמי הפיקוח על המנוח ואת החשד שבחריגתם מקיום הנהלים, עברו עבירות משמעת".