מסע סליחות ייחודי ומרגש התקיים אמש (שני) לתלמידי מכון הגיור "עמי אולפני גיור" מבית "אור עציון".

במסע השתתפו כ- 300 תלמידים בגילאי 20-50 מכיתות הגיור של עמי אולפני גיור באולפנים הפזורים ברחבי הארץ בניהם בחיפה, חדרה, נתניה, ת"א, פ"ת, בת ים, אשקלון ואשדוד.

המסע החל בגן הפעמון וכלל סיור במשכנות שאננים, הר ציון, קבר דוד, הרובע היהודי, בית הכנסת החורבה ואתרים נוספים ברחבי העיר העתיקה, והובילו אותו מורים של עמי אולפני גיור תוך הסברים וסיפורים  אודות האתרים השונים. במהלך הסיור שמעו התלמידים סיפורי זהות יהודית ופיוטים ובחלק מהאתרים ליוו אותם בקטעי נגינה ושירה. בסיומו של הסיור, התכנסו המשתתפים בישיבת הכותל לתפילה מרגשת וסליחות, בנוכחות סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן.

"הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי הראשון שלנו, חידד עבורנו שני עקרונות על תהליך החזרה בתשובה" אמר סגן השר הרב אלי בן דהן בדבריו למתגיירים. "האחד, שהתשובה אינה רק היות האדם מתוודה על מעשיו הרעים, אלא היא חזרה אל המקור, אל הדבר הבסיסי. חז"ל אומרים שנשמותיהם של כל הגרים עמדו במעמד הר סיני, ולכן דעו לכם שגם אתם יכולים להתקרב ולחזור למעמד הר סיני המכונן בו קיבלנו תורת מהשמיים, את מלכותו של הקדוש ברוך הוא וקיום מצוות. העיקרון השני שחידד הרב קוק היה, כי כדי לחזור בתשובה צריך בכל דור ודור להסתכל על הדור, שכן לא ניתק לנתק את החזרה בתשובה מהדור. מתוך הסתכלות על הדור אנחנו חוזרים ליסוד שלנו. אנחנו דור של גאולה שכן זכינו לראות בקומה של המדינה ובקיבוץ גלויות ענק של עם ישראל החוזר לארצו. הקדוש ברוך הוא החזיר אותנו לארץ ישראל, המקום המאחד שלנו בו אנו מתחברים לעם ישראל ולנשמה שלנו".

עוד אמר הרב בן דהן, כי "כל אחד מכם עובר תהליך מורכב שלוקח חודשים רבים של עליות ומורדות, אבל באמצעותו אתם מתחברים לעם העתיק ביותר בעולם שהחזיק אלפי שנים בעוד שאומות שניסו להשמידנו נעלמו. הקשיים שווים כי השכר שתקבלו הוא גדול, היות ואתם מתחברים לעם ישראל. אני מבטיח שאנחנו במשרד לשירותי דת נעמוד לימינכם. אנחנו כאן כדי לסייע לכם על מנת שתקבלו נשמה חדשה ותעברו תהליך חוויתי בו תרגישו שאתם מתחברים לעם הגדול הזה שזוכה להקים את מדינתו בארץ ישראל. נעשה כל שביכולתנו כדי שהתהליך יהיה ידידותי יותר, נוח יותר ושתהיו שותפים בו. נוסיף עוד משפחות מלוות ומערכים נוספים על מנת שתתחברו לעם היהודי בצורה החלקה והנעימה ביותר. אני מאחל לכם שתעברו בבית הדין, תהיו חלק מהעם ותרגישו גאווה להיות מחוברים לעם ישראל, מדינת ישראל ותורת ישראל".

"אנחנו חלק ממפעל ענק שאינו רק שלנו אלא גם שלכם ושל עם ישראל כולו" אמר למשתתפים מנכ"ל עמי אולפני גיור, נפתלי קנדלר, והוסיף: "המשימה שלנו היא לעשות את הדברים באהבה ולהבין שיש בארץ 300 אלף ישראלים שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה שצריך לעזור להם. אנו בעמי רואים זאת כאחריות כבדה מאד שלנו לסייע להם. יש פה מורים מסורים שנותנים את הלב והנשמה שלהם לתלמידים ועוזרים ככל יכולתם. אני בטוח שגם סגן השר לשירותי דת, הרב בן דהן הנמצא עמנו כאן היום יעזור לנו לבצע מהר יותר את המשימה החשובה הזאת, כי בכל יום שעובר אנו מאבדים זמן יקר".

"תמיד נמשכתי באופן בלתי מוסבר להווי ולעם היהודי" סיפר אלכסיי גינסר (31) ממשתתפי הסיור.  אלכסיי הגיע לארץ עם משפחתו שהיה בן 16, והוא  עושה בימים אלה את צעדיו הראשונים בכיתת הגיור של עמי אולפני גיור בבת ים. "אני מתרגש מאד להשתתף במסע זה. אני מחובר להווי הישראלי ומרגיש שזוהי המדינה שלי", הוא מספר בהתרגשות, "פה אני רואה את חיי וכאן אני רוצה לגדל את ילדיי כיהודים, לכן השינוי צריך להתחיל ממני. לפני 3 שנים התחלתי בהתקרבות אל היהדות ונחשפתי יותר ויותר לתכני הלכה ומסורת בערוץ ההדברות. ההתחזקות המשמעותית היתה שהגעתי לפרשת דרכים בחיי, והרגשתי שההתקרבות ליהדות היא שכיוונה אותי בדרך הנכונה ופתחה לי דלת". אלכסיי מספר כי סיפוריהם של אנשי תקשורת ואמנות השפיעו אף הם על תהליך ההתקרבות שעבר לחיק היהדות. "משפחת בנאי, שולי רנד, צבי יחזקאלי  העניקו לי נקודת מבט נוספת מעצם תהליך ההתקרבות שלהם ליהדות". על הקושי שבתהליך הוא אומר: "אני יודע שתהליך הגיור אינו פשוט, והכרתי אנשים שלא סיימו אותו, אבל נכנסתי לתהליך הגיור בלב שלם ובאמונה שלמה ומתוך נאמנות לעצמי בלבד ואני מאמין שזה מה שיעזור לי לסיים אותו".

"ללא תהליך הגיור לא הייתי מתקרב מתחזק ומתקרב ליהדות שלי", מספר יוסי חסון מבת ים שמלווה את בת זוגו טניה הנמצאת לקראת סיומו של תהליך הגיור. יוסי, שנולד למשפחה חילונית פגש את טניה, שעלתה ארצה מאוקראינה בגיל 15, והשנים התאהבו. לאביה של טניה שורשים יהודים, אבל היא אינה יהודייה על פי ההלכה, ולכן השנים החליטו להתחיל בתהליך הגיור. "עוד לפני שפגשתי את יוסי התקרבתי לדת", מספרת טניה, "אחרי שהתגרשתי הייתה לי שותפה שהתחילה ללמד אותי על כשרות, הפרדת חלב ובשר ומזוזות, אבל רק שפגשתי את יוסי החלטתי להתגייר". "אני מאמין שהכל זה משמים, ואני אומר כל יום תודה כי הגיור וטניה נותנים לי אור בחיים", יוסי מוסיף בהתרגשות, "העובדה שאני מלווה את טניה בתהליך הגיור, היא שעוזרת לי כל יום ומחזקת אותי. בזכותה אני עושה קידוש, מתפלל 3 פעמים ביום, קורא תהילים כל יום ומקיים אצלי בבית שיעור תורה אחת לשבוע".

"עמי אולפני גיור" הינו אולפן גיור מבית "אור עציון" במרכז שפירא בראשות הרב חיים דרוקמן, חתן פרס ישראל וראש מערך הגיור לשעבר במשרד ראש הממשלה. המכון פועל בהכנת תלמידים לקראת גיור ומספק מענה לתלמידים שמעוניינים להיכנס לעם היהודי. המכון פועל ב-35 כיתות הנמצאות בלמעלה מ-20 ערים ברחבי הארץ. תהליך הגיור אורך עשרה חודשים במפגשים דו שבועיים שבהם לומדים התלמידים היסטוריה יהודית, עיקרי האמונה היהודית, שבתות משותפות, אירועים כיתתיים סביב חגי ישראל- הכל בשיתוף פעולה מלא עם בתי הדין ותחת חוקי הגיור של מדינת ישראל ובתמיכת משרד ראש הממשלה. הארגון מתאפיין ביחס אישי ובליווי אישי של התלמיד מתחילת ההליך ועד סופו.