הדרך להנהגה נמשכת. בנט
הדרך להנהגה נמשכת. בנטפלאש 90

ב"ראיון חשבון נפש" לקראת יום הכיפורים מתייחס יו"ר 'הבית היהודי', שר הכלכלה נפתלי בנט, לשורת סוגיות על סדר יומה של ישראל. כמעט מכולן עולה התפיסה אותה מבקש בנט להנחיל ולפיה מפלגתו כבר אינה מגזרית אלא כלל ישראלית.

בראשית הדברים נשאל השר בנט האם הגעתו של שר המייצג מפלגה שומרת מצוות למשרד הכלכלה מביאה לכלכלה ממד שונה מזו שמביא עימו שר בעל אוריינטציה אחרת. לטעמו של בנט ההבדל ברור ובראשו הדגש שאותו הוא מבקש להוביל בדאגתו למעמדם של החלשים בחברה הישראלית. "זה הדגש שלי במשרד ובכל העשייה. זו הדאגה לחצי מעם ישראל שמשתכר פחות מששת אלפים שקלים", אומר בנט ומזכיר את עובדי הקבלן, עובדי הניקיון, הסובלים ממסתננים ואחרים. "כל התפיסה היא תפיסה של ניהול מדינה מתוך יראת שמים".אני לא רואה אותנו כמפלגה סקטוריאלית. אנחנו מפלגה שצריכה לשרת את כל עם ישראל על פי הערכים שלנו

בדבריו מדגיש השר בנט כי הוא עצמו אינו עושה שימוש במונח 'אג'נדה דתית' כאשר הוא מתייחס לגישה שעימה הוא מגיע לעבודתו כשר בממשלת ישראל. "אני לא רואה אותנו כמפלגה סקטוריאלית. אנחנו מפלגה שצריכה לשרת את כל עם ישראל על פי הערכים שלנו ויש לנו ביטוי עצום בתחומי התעסוקה והאחרים. השקענו מאתיים מליון שקלים במעל מאתיים מפעלים בפריפריה בחצי השנה האחרונה". בנט מוסיף דוגמא לדבריו ואומר: "כשסגן רמטכ"ל הוא דתי הוא משרת את כלל הצבא ולא את הדתיים. מי שחושב שמשימת חיי היא לדאוג לדתיים טועה. תפקידנו לדאוג גם למוסדות הציונות הדתית, ואנחנו עושים את זה, אבל דאגה לחלש זו משימה יהודית בסיסית".

כשהוא משגר עקיצה נוספת בכיוונו של בן בריתו הפוליטי, השר יאיר לפיד, אומר בנט: "יש כאלה שהמוקד שלהם הוא ריקי כהן שמרוויחה עשרים אלף שקלים. זה לא המוקד שלנו. המוקד שלנו הוא אנשים שיותר קשה להם להתקיים ולהחזיק את הראש מעל המים. אנחנו עושים עוד טיפה ועוד טיפה כדי לעזור להם כמו ביחס לעובדי הקבלן בשירותי הניקיון שאנחנו מעלים להם את המשכורת. זה חסר תקדים. אלו האנשים הכי חלשים בחברה הישראלית ואנחנו מעלים להם את המשכורות".

בימים אלה משיק השר בנט מבצע המוגדר כ"מבצע השבת החוק לרחובות", מבצע שתכליתו הקשחת תנאים כלפי בעלי עסקים המעסיקים מסתננים בתנאים מנוגדים לחוק. לדבריו מדובר במהלך שיוביל להקלה משמעותית עבור הישראלים בשוק העבודה. "יש בעיה של כמות עצומה של מסתננים בלתי חוקיים מאפריקה שהגיעו כי הכלכלה פה טובה בהרבה מבאפריקה. ישראל הופכת להיות לשכת התעסוקה של יבשת שלמה. אנחנו אוכפים את דיני העבודה כדי שלמעסיקים לא ישתלם להעדיף מסתננים על פני ישראלים. אם יצטרכו לשלם למסתנן כמו לישראלי לא ישתלם להם שלא להעסיק ישראלי, וזה אפקטיבי. כשלא תהיה למסתננים מוטיבציה להגיע לישראל הם לא יגיעו ולא יישארו. זו משימה חשובה שעוזרת לתושבי דרום תל אביב, לעובדים החלשים ביותר במשק שאין להם שום סיכוי להתחרות במסתנן בלתי חוקי שמקבל שליש משכר המינימום".

בהמשך הדברים התבקש השר בנט להתייחס לביקורת שהוא משמיע באחרונה לעברו של השר לפיד ותפיסותיו החברתיות והכלכליות. "שר האוצר ואני מחזיקים בעמדות שונות בתחום המדיני, הכלכלי ובתחומי יחסי דת ומדינה. זה בסדר גמור. אנחנו שותפים בממשלה ואני אשמר את הקשר שנעזור זה לזה אבל אנחנו צריכים לקדם את המערכת הערכית שאנחנו מאמינים בה, ואם היא שונה אנחנו צריכים להילחם ואנחנו נלחמים, ויש הישגים לא מבוטלים. כל תכנית השוויון בנטל שאנחנו מקדמים דומה הרבה יותר לתכנית שלנו מאשר תכניות אחרות שהתרוצצו לפני הבחירות. דיברו על גיוס של כל בן 18 למעט 400. כיום כל המספרים שונים וכל המבנה שונה ואני מרוצה מאוד".

"לפני הבחירות אמרתי שאנחנו צריכים לשים יד על ההגה ויש לנו יד על ההגה אבל אנחנו לא היד היחידה. יש את היד של ראש הממשלה, ישנה היד של 'יש עתיד', ישנה היד של ציפי לבני. אנחנו בהנהגה מורכבת אבל אם אנחנו שואפים למנהיגות יהודית למדינת ישראל אנחנו צריכים ללמוד להנהיג, וללמוד להנהיג זה מורכב גם מפשרות וגם מלהיות בצומת קבלת ההחלטות המרכזית. אני יושב בקבינט הביטחוני שבו נחתכים דברים. אם אנחנו רוצים להוביל את עם ישראל אנחנו צריכים גם להתנהג כמובילים ולא כמפלגה שנכנסת, כועסת, יוצאת ומתמרמרת. לא בבית ספרנו. אנחנו באים להנהיג".

ואולי הגישה הזו שלא באנו כדי לצאת הופכת אתכם לדבוקים לממשלה ולכן ניתן להתעלל בכם כמו במקרה שחרור המחבלים, כמו במו"מ המדיני ועוד?אם לא נהיה שם בשביל עם ישראל גם עם ישראל לא יהיה שם בשבילנו. אם נסתכל רק על עצמנו נישאר בלי עצמנו ובלי עם ישראל, אם נסתכל על כל עם ישראל נרוויח גם את עם ישראל וגם את הטיפול בנושאים המגזריים.

"יש הרבה דברים שלא מוצאים חן בעינינו אבל יש הרבה דברים נפלאים שמאוד מוצאים חן בעינינו. בפעם הקודמת שהתנתקנו מעם ישראל זה נגמר בהתנתקות. המשימה שהיא אולי משימת חיי היא לא לתת לזה לחזור. אנחנו צריכים להיות בכל מקום, בעובדי הניקיון, עובדי הקבלן, במקומות שסובלים מהמסתננים. אם לא נהיה שם בשביל עם ישראל גם עם ישראל לא יהיה שם בשבילנו. אם נסתכל רק על עצמנו נישאר בלי עצמנו ובלי עם ישראל, אם נסתכל על כל עם ישראל נרוויח גם את עם ישראל וגם את הטיפול בנושאים המגזריים".

דבריו של בנט על הדאגה למכלול המגזרים בישראל מציפים את התחושה שמגזר אחד חש מחוץ למעגל מאז הוקמה הממשלה הנוכחית וזהו המגזר החרדי. 'אם הייתה במגזר החרדי התלבטות אם הם שונאים יותר את לפיד או את בנט היום ברור להם שהם שונאים יותר את בנט', אני מטיח בשר מסרים שעלו בשיחות עם גורמים במגזר החרדי. בנט מסרב להתרשם מהדברים: "אני לא יכול לטפל במה שקורה בתקשורת שלהם, ועד כמה אנחנו בית של עמלק ובית של גויים. זה לא בשליטתי. אנחנו פועלים לשם שמים. פעלנו למען עולם התורה וברוב מוחץ שמונים אחוז הועברו למגזר החרדי. לא קיבלנו ולא נקבל מחיאות כפיים וזה בסדר. נמשיך לעשות מה שטוב לעם ישראל. אנחנו לא חפים מטעויות אבל צריך לזכור שחצי מהקולות שבחרו בבית היהודי לא שייכים למגזר הדתי וצריך לשרת גם אותם ולהכניס גם אותם תחת כנפי הבית היהודי, תחת יהדות מחבקת ומקרבת ולא לתת להם תחושה שאנחנו לא משקיעים בהם, כי הם יעזבו".

בנט מצנן את מבקריו ואומר: "לפעמים אנשים חושבים שהבית היהודי קיבל 61 מנדטים והוא מנהל את הממשלה. יש לנו 12 מנדטים נפלאים שמשפיעים כמו 40. זה חוק משאל העם, זה הקמת מנהלת הזהות היהודית, זה השוויון בנטל שהבאנו לכיוון שלנו. עם זה אנחנו לא שוכחים את הבית. אם נהיה מגזריים לא נהיה", אומר בנט ומציע לזכור שלפני המהפכה האחרונה שהתחוללה בציונות הדתית הפוליטית "המפד"ל כבר נגמרה ואפשר היה לקבור אותה".

מתוך גישה זו דוחה בנט את הקוראים לפרישת מפלגתו מהממשלה לנוכח אי ההסכמות עם כלל מהלכיה. "אנחנו בדרך הנכונה ואסור לנו להיות ברוגז ולומר שדברים לא מוצאים חן בעינינו ולכן אנחנו פורשים. זה לא בכל מחיר. יש לנו עקרונות יסוד ואנחנו עומדים עליהם", אומר בנט ועובר מיד לאפיק ההתיישבותי: "יש היום בנייה יפה ובריאה בכל ארץ ישראל, בתוך הגושים ומחוץ לגושים בהיקפים שלא היו תקופה ארוכה. אלו הישגים יוצאים מהכלל. העסק קורם עור וגידים. אנחנו ממשיכים לבנות את הארץ שלנו, אנחנו נלחמים על עולם התורה. יש קשיים אבל הדרך ארוכה למנהיגות יהודית".יש היום בנייה יפה ובריאה בכל ארץ ישראל, בתוך הגושים ומחוץ לגושים בהיקפים שלא היו תקופה ארוכה. אלו הישגים יוצאים מהכלל. העסק קורם עור וגידים. אנחנו ממשיכים לבנות את הארץ שלנו, אנחנו נלחמים על עולם התורה.

"שלי יחימוביץ' ומרב מיכאלי רוצות שנפרוש וגם ציפי לבני אמרה שקשה לה איתנו. לא ניתן להן את התענוג הזה", קובע בנט ומתייחס מיד גם למתקפות מהכיוון החרדי: "הם באופוזיציה וגם אנחנו היינו באופוזיציה. לא בגלל זה הם צריכים לראות אותנו כעמלקים וכו'", הוא אומר וכשהוא נשאל אם הקרע לא יוביל לכך שביום בו יצטרך הוא את האצבע החרדית בהצבעה על אינטרסים שחשובים לו האצבע הזו לא תהיה שם, משיב בנט בשאלה: "את האצבע הזו מצאנו באוסלו? את האצבע הזו מצאנו בהתנתקות? אני לא אוהב את המעשיות האלה. שאף אחד לא יאיים. אנחנו פועלים לשם שמים ולחיזוק עולם התורה עם או בלי האצבע שלהם. אני רוצה לחזק את הקשר. בוודאי, אבל האם נוח לי לשמוע שבולמים דיינים מהציונות הדתית כבר שלושים שנה. אנחנו מצמצמים את הפגיעה אבל צריך לזכור מי מונע מזה שנות דור מרבנים חובשי כיפה סרוגה להתקדם בכל התחומים. אנחנו צריכים לפעול מתוך עוצמה ולא מתוך רגשי נחיתות".

בהמשך הדברים נשאל בנט כיצד הוא רואה את עצם העלאתה של סוגיית ישיבות ההסדר בחוק פרי, מהלך המנוגד לכאורה להסכמות הקואליציוניות בינו לבין לפיד. לדבריו הנושא הועלה מטעם החוק והבג"ץ, אך בפועל הוא סומך על הצפוי להתרחש בוועדת שקד המגבשת את החוק ומכינה אותו להצבעה. "ברוך ה' יש לנו יו"ר סיעה חזקה מאוד שמאמינה בדרך שלנו. אפשר להיות רגועים. נשמור על ישיבות ההסדר. ישיבות ההסדר הן בית גידול למסירות נפש גדולה למען עם ישראל ולא ניתן לאף אחד להרים יד על המוסד החשוב הזה".

באשר לסיכוי להחזרת הבית היהודי למעמד הגשר בין הציבור החרדי לזה החילוני, מעמד שנדמה היה שלקראתו הולכת המפלגה בימים שאחרי הבחירות אך כעת הולך ומתפוגג, אומר בנט כי הפוליטיקה היא עולם מורכב שבו יש לא מעט הצגות, אך מה שמוביל את השינוי הוא המעשים בשטח, בבניית מפעלים והוספת עוד ועוד אנשי פריפריה למעגל העבודה. "זו העשייה האמיתית. צריך לצאת מההסתכלות המגזרית שלנו. כשאנחנו מקימים מנהלת זהות יהודית גם לחילוניים זה גשר. לעשות את הדברים באחריות זה קיום ההבטחות שלנו ואני מסתכל על הדברים בסיפוק גדול. אנחנו בתחילת הדרך אבל הגענו למצב שבו אנחנו על המפה".

בנט מתייחס גם לביקורת שהוטחה בו בעקבות דבריו המקרבים והמחבקים את הקונסרבטיבים. היו לא מעט אישים בציונות הדתית שסברו שבנט פתח את ידיו המחבקות רחב מדי. בנט לא מקבל את התפיסה הזו. "כשר לענייני תפוצות יש לי בשורה. יש מיליוני יהודים לא אורתודוקסים בעולם. אני רוצה שהם יישארו יהודים. אני לא רוצה שהם יתבוללו. אני רוצה שהקשר שלהם עם המדינה יישמר. אני יכול להגיד שמבחינתי אני לא פוגש אנשים שאינם כמוני וכאדם דתי אני מתעלם מהם, אבל לא זו דרכי. אם אנתק איתם את הקשר הם יעזבו את היהדות. זה מה שאנחנו רוצים? שהם יתחתנו עם לא יהודים ונאבד אותם? אהפוך על כך עולמות. לכן עשינו דבר גדול בכותל המערבי כשהקמנו רחבה שלישית. אני מקבל על כך ביקורת גם מהחרדים וגם מנשות הכותל אבל בסוף יש הרבה יהודים קונסרבטיבים ורפורמים בעולם ואהיה בקשר עם כל אח שלי בגולה ושיבקרו אותי. בעזרת ה' אם נתמיד בדרך הזו של אחריות לכל יהודי בעולם ולהביא אותו לארץ אז נוכל להשיג את המטרה הגדולה".יש מיליוני יהודי לא אורתודוקסים בעולם. אני רוצה שהם יישארו יהודים. אני לא רוצה שהם יתבוללו. אני רוצה שהקשר שלהם עם המדינה יישמר. אני יכול להגיד שמבחינתנו אני לא פוגש אנשים שאינם כמוני וכאדם דתי אני מתעלם מהם, אבל לא זו דרכי.

בנט מתייחס להישג נוסף אותו הוא מסמן למפלגתו – חוק משאל העם. לדבריו חוק זה "יוציא את החשק לכל מי שרוצה לפנות יהודים מביתם". בנט לא מקבל את הטענות לפיהן דווקא חוק משאל העם מהווה מטרייה פוליטית עבור מקדמי המו"מ המדיני, מטרייה המאפשרת להם להתקדם במו"מ רחוק ככל הניתן מתוך תחושה שבסופו של דבר העם יאמר את דברו. "חוק משאל העם מאפשר משאל אחרי שזה עובר בכנסת והוא מפתח לאחדות העם. צריך להבין שאם חלילה נגיע למצב שבו העם לא ירצה אותנו ביהודה ושומרון לא יעזרו תרגילים פוליטיים. ראה מה עשה שרון שדרס את הדמוקרטיה. כמה היינו רוצים אז משאל עם. אותו דבר בממשלת אוסלו כשראינו מה אפשר לעשות בקוניונקטורה פוליטית מקומית. אני מאמין בעם שלנו. אני מאמין בו מעל מיצובישים ובשיחוד חברי כנסת, ואם אנחנו מאמינים בעצמנו אנחנו צריכים לראות את משאל העם כהזדמנות ובוא נתמודד. אם אנחנו מאמינים שהצדק איתנו, ואני מאמין שהצדק איתנו, בואו נצא החוצה. אני לא צריך לפחד מזה. גם אם קשה בסקרים, אנחנו מאמינים בצדק שלנו וזו הדרך להתחבר לעם ישראל, ונגרום לזה שבמשאל עם לעולם לא נביא לפינוי".

"זו לא ממשלה של הדתיים אלא ממשלת ישראל. כשנהיה שלושים או ארבעים מנדטים הממשלה תהיה אולי בעלת גוון אחר", שב בנט על העיקרון המנחה אותו בשיחה כולה ומיד עולה השאלה המתבקשת:

הגישה הזו שלך שאתה כבר לא מפלגה סקטוריאלית מובילה אותך להתקדם הלאה עד להנהגה ממש?

"אני חושב שהבית היהודי צריך להנהיג את העם. אנחנו מחויבים לכל העם".