מגדלי התאומים
מגדלי התאומיםרויטרס

באנדרטה שבהרי ירושלים, התקיים היום טקס הזיכרון השנתי לציון פיגועי האחד עשר בספטמבר.

את המשפחות השכולות הישראליות יצג בנאום, תא"ל במיל' דב שפי, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי והיועץ המשפטי של מערכת הביטחון, אביו של חגי שפי הי"ד שנרצח במתקפה.

באותו בוקר הוזמן חגי, קצין מצטיין בצה"ל, להרצות בכנס מנהלי בנקים בקומה 106 של המגדל. לאחר הפגיעה, בטרם קרס המגדל, טלפן לסיגל רעייתו, תיאר בפניה בקור רוח את המגדל האפוף בלהבות ובעשן, ציין שאינו רואה סיכוי לצאת בחיים מהמצב אליו נקלע, וסיים בדברי פרידה ממנה וממשפחתו.

בן 34 בלבד היה חגי במותו. הותיר אישה, בן ובת, הורים, אח ואחות. גופתו של חגי נמצאה בין ההריסות יומיים לאחר פיגוע הטרור, והוא הובא לקבורה בבית עלמין יהודי בניו-ג'רסי, סמוך למקום מגוריו, בערב ראש השנה תשס"ב. כעבור שנה הועבר חגי למנוחת עולמים בישראל, בבית העלמין ביהוד.

בראיון לערוץ 7 מספר האב השכול על המשפחות שנותרו לבדן, "חגי השאיר אישה ושני ילדים שעושים היום חיל בלימודים ושמבחינתנו הם ההמשך של הבן. יש עוד נספים שהותירו משפחות בישראל, דני לוי שהיה נשיא חברה בארה"ב והיה על המטוס שפגע במגדל הדרומי. שי לוינהר שהיה נשוי ואב לילדה בת שבועיים ושהה במגדל הצפוני. אלונה אברהם מאשדוד שהייתה על טיסה 175 שפגעה במגדל הדרומי, הבן שלי שגם הוא היה במגדל הצפוני ולאון ליבור שעלה ארצה וחזר לארה"ב ועבד שם באיי בי אם".

לדבריו, האבדן מתורגם עד היום לקשר הדוק עם הכלה והנכדים, " את האבדן הפכנו לדאגה ואהבה להם, זה מחזק את ליבנו. בשנים האחרונות גם עסקתי בהוראה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן. אנחנו מצטערים שלצד ההצלחות האדירות של חגי, הוא לא זכה לראות את ההישגים הענקיים של הבנים שלו".

שפי כמשפטן פרסם מאמרים רבים וביניהם כאלה שתוקפים את רשויות החוק בארה"ב שעדיין לא מיצו את מלאכת עשיית הצדק עם מתכנן הפיגועים, "יש אלפי תביעות שתלויות ועומדות כנגד תומכי הטרור כמו הנסיכים הסעודים ודומיהם. וגם המשפט שמתנהל נגד המתכנן, חליד שייח מוחמד שהוסגר על ידי פקיסטן לארה"ב ושמשפטו מתנהל בבית דין צבאי אך נמשך כבר שנים, להערכתי היה ניתן לסיים אותו תוך שנתיים".

הוא מתנחם בכך שלכל הפחות אוסמה בן לאדן חוסל, "אובמה הצליח לעשות צדק עם ראש האחראים, אוסמה בן לאדן שקיבל גזר דין מוות אמנם לא בהליכים משפטיים מקובלים אבל הצדק יצא לאור. הייתי מאחל לעולם, שיהיו פחות מקרים נוראים כמו התקפות טרור מהסוג הזה שהעולם חזה ב-2001 שבו אלפי אנשים תמי לב,  אזרחים שהיו במתקנים אזרחיים נרצחו על לא עוול בכפם".