משרדי הרבנות הראשית
משרדי הרבנות הראשיתפלאש 90

נבחני הדיינות והרבנות ממתינים מזה חודשים לתוצאות הבחינות שקיימו לפני למעלה מחצי שנה, אבל למרות ההתחייבות שניתנה בוועדה לביקורת המדינה למסור תוצאות בתוך 4 חודשים נמסר לנבחנים שלא יקבלו תוצאות במשך שנה מיום המבחן, כלומר שבועות בודדים לפני מועד המבחן החוזר.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם נחמיה נשר, תושב פתח תקווה שנבחן בחודש אדר האחרון לדיינות ועד כה לא קיבל את התוצאות וכשניסה לברר מתי יתקיים מבחן נוסף ומשלים נאמר לו שכלל לא בטוח שיתקיים מבחן כזה.

נשר מדגיש בדבריו כי מחלקת הבחינות של הרבנות הראשית התחייבה בפני הוועדה לביקורת המדינה כי תוצאות המבחנים לרבנות יימסרו בתוך שלושה חודשים ואילו תוצאות המבחנים לדיינות יימסרו בתוך ארבעה חודשים, הבטחה שקוימה במשך מחזור בחינות אחד, אך לא מעבר לכך.

למרות ההבטחות וההתחייבויות נאמר לנשר כמו גם לנבחנים האחרים תוך כדי המבחן שקיימו כאמור בחודש אדר (לפני כחצי שנה) כי את התשובות לא יקבלו בתוך השנה הקרובה. לנבחנים אף נמסר מכתב מסודר ובו תוכן ההודעה. המבחן היה ממוען עם העתקים ליועץ המשפטי לממשלה ולמנכ"ל הרבנות הראשית.

התוצאה המתבקשת היא שאת התוצאות יקבלו הנבחנים לכל המוקדם כחודש בלבד לפני מועד הבחינות החוזרות, עובדה שלא תאפשר להם להיערך וללמוד את החומר הרב הנדרש למבחן.

עוד מספר נשר כי הוא עצמו עומד לפני מבחן ב'ניסוח פסקי דין' וכמקובל כחודש וחצי לפני המועד מבררים הנבחנים מתי בדיוק הוא יתקיים. כשפנו לפני כשבועיים נאמר להם שככל הנראה לא יתקיים המבחן ושישנן בעיות כלשהן העשויות למנוע את קיומו. עוד נאמר להם כי יתכן וגם התוצאות לא תגענה.

נשר מדגיש בדבריו כי ההיערכות למבחן מחייבת מאמץ של חודשים הן של הנבחן והן של משפחתו ולאחר שכל זה נעשה, הדרישה היא לקבל תוצאות ולאפשר למעוניינים בכך להיבחן בשנית.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "העיכובים במחלקת הבחינות מוכרים ומטופלים מזה חודשים ארוכים ע"י מנכ"ל הרבנות הראשית וראש מחלקת הבחינות. הנושא מטופל באופן אישי על ידי הרבנים הראשיים החדשים. מאז מינויו נכנס גם הרב הראשי הרב לאו לעובי הקורה בנושא ועוקב מקרוב אחר הטיפול בו.

מקור הבעיות הוא בכך שמספר הנבחנים לרבנות ברוך ה' כמעט שילש עצמו בשנים האחרונות. עם זאת, בשל מגבלות תקציב וכוח אדם, משאבי מחלקת הבחינות נשארו בעינם ולא תוגברו בהתאמה: לא גדל מספר העובדים המנהליים האמונים על רישום לבחינות, הקצאתן לבודקים ותיעוד התוצאות. בנוסף, הליך ההתקשרות עם בודקי הבחינות הוא מורכב בגלל מגבלות משפטיות.

מזה מספר חודשים עמלה הרבנות הראשית על שינוי מבני במחלקת הבחינות והעברתו למיקור חוץ, במסגרתו יועבר כל הטיפול המינהלי ומערך התשלומים לידי גוף חיצוני שיזכה במכרז. המהלך צפוי לייעל משמעותית את עבודת המחלקה ויאפשר עמידה מלאה בהתחייבות בנוגע לזמני התשובות".

עוד נמסר כי "הבחינות במועד כסלו צפויות להתקיים כמתוכנן".