נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסדרויטרס

ד"ר אמילי לנדאו, ראש פרויקט בקרת נשק וביטחון אזורי במכון למחקרי ביטחון לאומי סבורה כי ניתן ליישם את ההסכמות בין רוסיה וארה"ב לבין משטרו של אסד, אך המהלך לא יהיה פשוט כלל ועיקר.

בראיון ליומן ערוץ 7 מסבירה ד"ר לנדאו כי מדובר בפרק זמן קצר מדי עבור עבודה רבה מדי, עבודה הכוללת את זיהוי אתרי הנשק כולם, הגעת הפקחים ובדיקת כל מקום ומקום וזיהוי החומר המצוי בו, ריכוז המצבורים ולאחר מכן השמדת החומר או העברתו למתקנים מחוץ לגבולותיה של סוריה.

לדבריה במקרים קודמים בהם מדינות הצטרפו לאמנה נגד נשק כימי התפרס מהלך שכזה על פני מספר שנים ולא על פני שבעה או שמונה חודשים, אם כי במקרה זה הדחיפות מחייבת את ההקצבה הקצרה של מועדי הביצוע לתכנית. הדחיפות, מסבירה לנדאו, נצרכת בין השאר גם משום היעדר האמון כלפי המשטר הסורי. "סוריה שיקרה במפורש לגבי היכולת שלה. היא מסרה דו"חות שאין לה נשק כזה בעוד כיום ברור לכולם שיש בידה נשק כזה. כעת יש חשש שאם הזמן יתארך יתאפשר לאסאד להעלים את החומר ולהחביא אותו".

לנדאו מדגישה בדבריה כי הדרישה מסוריה להציג את רשימת האתרים יש בה כדי לאפשר לקהילייה הבינלאומית לבחון מבחן ראשון לאמינותו של משטר אסאד. הנתונים שתמסור סוריה לעולם יעומתו מול נתוני מודיעין שנמצאים בידי מדינות המערב, בהן גם ישראל, וכך ניתן יהיה לדעת עד כמה מתכוון אסאד לעמוד בדרישות ממנו.

בדבריה מציינת ד"ר לנדאו כי גם הדיבורים אודות האמנה הגרעינית מתבצעים תוך עימות ואימות מול נתוני מודיעין שנאספו ונאספים ממדינות שונות.

לדברים אלה מוסיפה לנדאו ומדגישה כי המהלך של השבועות האחרונים היה בעל ערך רב שכן הוא הצליח להציף אל מול עיני העולם את סוגיית הנשק הכימי בסוריה ולהביאה לתודעה הבינלאומית. מכאן ואילך, סבורה לנדאו, לא יוכל העולם להמשיך בהתעלמותו לנוכח מאגרי הנשק הכימי שצבר השלטון בדמשק בימי אסאד האב ואסאד הבן כפי שעשה זאת עד כה.

באשר לחשש שבתוך שבועות אחדים יתגלעו חילוקי דעות עד כמה יש להקפיד על עמידתו של המשטר בכל פרט ופרט מהתחייבויותיו ועד כמה נכון לצאת למתקפה צבאית על כל מעידה, אומרת ד"ר לנדאו כי אכן ויכוחים שכאלה צפויים והם אלה שהופכים את יישום המהלך לקשה.

עם כל הקשיים למימושו ויישומו של ההסכם סבורה לנדאו כי לפעילותם של הפקחים ועבודתם יש ערך רב כפי שהיה בעיראק. לדבריה הצבא האמריקאי לא מצא נשק כימי בעיראק לא משום שלא היה כזה אלא משום שהפקחים עשו עבודה לא רעה, כהגדרתה. כיוון שכך היא מוצאת ערך לא קטן בעצם פעילותם.

בהתייחסה לדבריו של הנשיא האמריקאי אובמה הלילה, מדגישה לנדאו בדבריו את הכיוון שהופנם ככל הנראה אצל אובמה ולפיו שילוב של איום רציני במתקפה צבאית הוא שמביא את הצד שמנגד להבין שכדאי לו לבחור באפיק הדיפלומטי ולקבל הסכמות כאלה ואחרות.