למנוע מהטורקים. גז מדמיע
למנוע מהטורקים. גז מדמיעפלאש 90. ארכיון

ההפגנות האלימות בטורקיה גוררות שימוש מאסיבי בגז מדמיע נגד מפגינים ובארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל נזעקים בקריאה למנוע העברת גז מדמיע לידי השלטון באנקרה.

"כל המדינות חייבות  להשעות משלוחים של גז מדמיע, כלי רכב משוריינים וציוד אחר לפיזור הפגנות לטורקיה, עד שהרשויות במדינה יוכלו להבטיח את הזכות להתאספות בלתי אלימה וחופש הביטוי של המפגינים", נכתב בהודעת הארגון.

בהודעתם מזכירים אנשי הארגון את השתלשלות האירועים האחרונה בטורקיה: "המשטרה הטורקית עשתה שימוש פוגעני בכמויות גדולות של גז מדמיע  וזרנוקי מים לפזר מפגינים – חלקם אלימים - באיסטנבול ובערים נוספות ברחבי הארץ בשבוע האחרון. גל ההפגנות הנוכחי החל לאחר שמפגין צעיר, אמט אטקן, נהרג תחת נסיבות שאינן ברורות במחוז הדרומי הטאי ביום שלישי האחרון". 

" התגובה של משטרת טורקיה להפגנות מדגישה את הצורך להשעות את משלוחי הגז, רכבי שיטור משוריינים וציוד אחר לטורקיה עד שיינקטו צעדים כדי למנוע מקרי מוות ופציעות", אמר אנדרו גרדנר, חוקר אמנסטי אינטרנשיונל לענייני טורקיה.

"אנחנו קוראים לממשלות לנקוט עמדה, ולהפעיל לחץ על טורקיה לכבד את הזכות למחאה שקטה ולהפסיק את השימוש הפוגעני בכוח", אומרים בארגון ומציינים כי ישראל היא בין המדינות שבשנים האחרונות סיפקו או הראו רצון לספק ציוד לפיזור הפגנות לטורקיה. ארה"ב, ברזיל, דרום קוריאה והודו גם הן בין מדינות אלו.

עוד מציינים אנשי אמנסטי כי על פי דיווחים בתקשורת, רשויות המשטרה הטורקיות ביקשו להזמין באופן יוצא מן הכלל  ציוד לפיזור הפגנות הכולל 100,000 רימוני גז מדמיע ויותר מ-100 רכבים משוריינים.