דו שנתי. אילוסטרציה
דו שנתי. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

הממשלה אישרה היום פה אחד הקמת צוות לבחינת צמצום השימוש במזומן.

הצוות, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הוסמך לגבש מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש במזומן כאמצעי תשלום במשק הישראלי. הצוות הוקם בהנחייתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו על מנת להגביר את המלחמה בהון השחור.

בצוות ישתתפו מנהל רשות המיסים, מפכ"ל משטרת ישראל, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, מנהלת מחלקת החשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, המשנים לפרקליט המדינה וליועמ"ש ונציג משרד האוצר. היעד המרכזי של המהלך: מיצוי פוטנציאל גביית המס אשר יוביל להרחבת בסיס המס בהתאם, מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון. הצוות יבחן את הנעשה בתחום זה במדינות אחרות ואת מאפייני המשק הישראלי, ועל בסיס אלה יגבש המלצותיו.

במשרד ראש הממשלה טוענים, כי השימוש במזומן הוכר בארץ ובעולם כגורם משמעותי ביצירת "כלכלה שחורה".  כלכלה שחורה  מאפשרת פער בין הפעילות הכלכלית המדווחת לבין הפעילות הכלכלית האמיתית ומהווה אמצעי להעלמות מס, להלבנת הון ולניצול לרעה על ידי עבריינים למימון פשע. בעולם נמצא מתאם ברור בין הקף המזומן לבין הקף העלמת ההון שחור.

במשרד סבורים, כי הגבלת השימוש במזומן במשק הישראלי תממש יעדים רבים והכוונה היא להביא לממשלה פתרונות חדשניים שייטיבו עם הציבור ויהפכו את ישראל לפורצת דרך בתחום. על פי מידע שהוצג לממשלה על ידי בנק ישראל, הציבור עובר באופן טבעי לשימוש באמצעים אלקטרונים, ויש צורך ללוות את התהליך על מנת לוודא כי הוא מתבצע בצורה נכונה. בעולם קוראים למגמה Cashless Society.

עם זאת מדגישים בממשלה, כי הכוונה היא לבחון וליצור תמריצים לעידוד המעבר לשימוש בכרטיסי חיוב אלקטרוניים שאינם כרוכים בעמלות, כלומר, שטרות הכסף יתורגמו ל"כרטיסי מזומן", כך שלא תיווצר עלות נוספת לאזרחים ולעסקים קטנים ביחס לשימוש במזומן. (לא מדובר על עידוד ביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי). התחליף שיוצע יהיה נגיש לכלל הציבור, לרבות אוכלוסיות מוחלשות, מחוסרי חשבון בנק (באמצעות שימוש בבנק הדואר), ומקבלי קצבאות קיום מהמדינה.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, אמר כי "במשק הישראלי ישנם על פי ההערכות מיליארדי שקלים שאינם ממוסים ולכן הציבור אינו נהנה מהכסף הזה. הוועדה תאתר פתרונות חדשניים והגיוניים לתיקון המצב ותגיש תוכנית לאישור הממשלה".