הכביש מגוש עציון לים המלח יוצא לדרך

לקראת סלילת הכביש החדש מגוש עציון לים-המלח, הגיעו היום (ג') לסיור בגוש עציון שרים מנכ"לים ובכירים שציינו את נחיצות הכביש.

שלמה פיוטרקובסקי , י"ג בתשרי תשע"ד

הסיור. היום
הסיור. היום
צילום: גרשון אלינסון

הכביש החדש לים המלח יוצא לדרך: שרים, מנכ"לים, ונציגים של גופים ממשלתיים ערכו היום (ג') סיור מקדים בגוש עציון ובים המלח במטרה להניע בהקדם את סלילתו של הכביש החדש.

במועצה האזורית גוש עציון ועמותת התיירות שוקלים כבר תקופה ארוכה על שיקום דרך ים המלח גוש עציון. מדובר בתוואי דרך ששימש בעבר דרך כדרך גישה למחנה צה"ל, כאשר רובו כבר סלול. הכוונה היא לשקם את שאר הדרך שהוזנחה, ולהנגישה לכלי רכב רגילים ולא רק לרכבי שטח כפי שקורה היום.

ישראל כ"ץ, שר התחבורה, אמר כי "ההיגיון של הורדוס הוא היגיון שנכון גם היום. יש להמשיך ולבנות את ירושלים ולהמשיך ולבנות את גוש עציון. חיזוק ההתיישבות משמעה חיזוק ירושלים. בימים בהם מדברים על החזרתנו לקווי 67', דבר שאינו מקובל עלי, אנחנו מבינים עד כמה המקום הזה חשוב". 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אביגדור ליברמן, ציין כי "לא מדובר ביצירת דרך חדשה, אלא בתוואי שקיים עוד מאז ימי הורדוס, ואפשר להתאימו למאה ה-21. לשיפור דרך נופים מן הסוג הזה יש תרומה משמעותית לאיכות החיים של התושבים באזור: יהודים וערבים, וכן לתיירים הרבים שמגעים מכל העולם לבקר באתרים הסטורים ובים המלח. מדובר בשטח c  ועל כן לא צריכה להיות מחלוקת בעניין".

לדברי שר החקלאות, יאיר שמיר, "חיזוק ההתיישבות מהוה את הנדבך המרכזי בפעילות משרד החקלאות. באיזור הזה משרד החקלאות יפעל להקמת עוגנים של תיירות חקלאית שיביאו לכאן מטיילים ויעצימו את ההתיישבות בחבל ארץ חשוב זה".

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, אמר כי "היום הזה הוא רגע היסטורי לעם ישראל ולמדינת ישראל בכלל, ולתושבי גוש עציון וים המלח בפרט. היום החזון שלנו קורם עור וגידים, יוצא מהמפות והניירות והופך למעשי. חידושה וסלילתה של דרך זו תיפתח ציר גישה אסטרטגי מרכזי לרוחבה של מדינת ישראל, למדבר יהודה ולאזור ים- המלח. מדינת ישראל תיראה אחרת לגמרי ביום בו יסלל הכביש. התיירות באזור תשתנה לבלי היכר והכלכלה שלנו תקבל חיזוק משמעותי".

קטע כביש זה הוא חלק מתוכנית מקיפה להנגשת ים המלח לציבור, כאשר במתכונתו הסופית, ישנו תכנון לסלול כביש חדש המחבר בין אשקלון ואזור השפלה לים- המלח (מבלי לעבור דרך ירושלים).

סלילתו של הכביש נעשית בתיאום ובשיתוף פעולה עם הגורמים הסביבתיים, ומאפשרת שמירה על המרקם הייחודי של מדבר יהודה, כאשר קטע כביש זה יוגדר כ-"דרך נוף" המשתלב בסביבתו הטבעית.