סאטירה ברשות השידור? תלוי אם ההומור מגיע מבית מדרש פוליטי נכון.

השבוע הוצג בערוץ היוטיוב הרשמי של רשות השידור קדימון לתוכנית הסאטירה החדשה של הערוץ הראשון. בסרטון של תוכנית הסאטירה "היהודים באים" נראים שלושה גברים מחופשים ליגאל עמיר, ברוך גולדשטיין ויונה אברושמי, ששרים במנגינת השיר של עוזי חיטמן: "לפעמים אני גיבור ולפעמים רוצח, לפעמים מתנקש ולפעמים טובח, אבל אני רוצח ימני, רוצח ימני, רוצח ימני". אחרי תגובות סוערות הסרטון הורד, שוב הועלה ושוב ירד.

התנהלותה של רשות השידור נראית תמוהה אף יותר, כשמצטרפת אליה עובדת ביטול הפקת תוכנית הסאטירה 'לאטמה' על ידי ראשי הרשות, בתום מגעים של שלוש שנים עם יוצרי התוכנית. בשונה מהקדימונים לתוכנית הסאטירה החדשה בערוץ, בעלי האופי השמאלני המובהק, הרי שלתוכניות לאטמה ישנה אוריינטציה ימנית. מנהל לאטמה, אבישי עברי, אמר ל'בשבע' כי "כשאנחנו רואים אלו תכנים מעלה רשות השידור, די ברור לנו למה הם לא רצו את לאטמה".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, אמרה כי בכוונתה לזמן דיון בוועדת הכלכלה בשאלה מדוע לא נחתם החוזה מול לאטמה. "הערוץ הראשון העלה פרומו מסית ואנטישמי נגד ציבור המתנחלים. פניתי ליו"ר הרשות אמיר גילת והפרומו הוסר", מדווחת שקד, "כמו כן ייבדקו התכנים האחרים. ח"כ אוחיון ואנוכי נזמן דיון דחוף בוועדת הכלכלה על מנת לדרוש הסברים מדוע לא נחתם החוזה מול לאטמה וכיצד תכנים מסיתים כאלה מיוצרים מכספי משלם המיסים".

פרופ' אלי פולק, מהאגודה לזכות הציבור לדעת, שיגר מכתב לשר התקשורת גלעד ארדן ובו טען כי חופש הביטוי ברשות השידור פירושו מתן ביטוי רק לשמאל הקיצוני. "ביטול החוזה עם 'לאטמה' מחד והבחירה כן להעלות תוכנית סאטירה רוויית שנאה כלפי לפחות מחצית מאזרחי מדינת ישראל מאידך - אין מעשה פוליטי מזה, אשר שב ומעיד כי השליטה הפוליטית של גורמים פוסט-ציוניים ואפילו קיצוניים ברשות השידור נמשכת. רשות השידור מחויבת על פי חוק לתת במה וייצוג לכלל המגזרים וקשת הדעות בציבוריות הישראלית. אנו קוראים לך להגן על הפלורליזם והאיזון ולסלק את הפוליטיזציה מרשות השידור. חופש הביטוי אינו יכול להישאר נחלתו הבלעדית של מחנה קיצוני ושולי בחברה הישראלית".

"לאטמה נדחתה בתירוצים"

בתוך כך הגיע לידי 'בשבע' מכתב שנכתב על ידי חברת מליאת רשות השידור דבורי הנדלר, ובו ביקורת חריפה על התנהלות יו"ר רשות השידור אמיר גילת בכל מה שקשור לביטול ההתקשרות עם 'לאטמה'. "בשם מינהל תקין אני מבקשת להעלות שוב את נושא ההתקשרות עם 'לאטמה'", כתבה הנדלר במכתב שהגיע גם לידי שר התקשורת, "אני מבקשת לאפשר לחברים לראות את המסמכים הקשורים לחוזה כדי שניווכח שהכול נעשה במקצועיות". לדבריה, "הוצג מצג שווא כאילו 'לאטמה' במצב פיננסי גרוע".

לדברי הנדלר, רשות השידור התנהלה בסחבת בלתי נסבלת מול אנשי לאטמה, כאשר תירוצים מסוגים שונים נאספו על ידי מנהלי הרשות כדי לדחות את הסאטירה הימנית. "לאור המצב האיתן של 'לאטמה' ובהתאם לבקשת ועדת התוכן, אני דורשת להתקשר עם 'לאטמה' מחדש, וזאת לאחר שהוועדות השונות נתנו את כל האישורים הנדרשים".

מצד אחד, טענה הנדלר, במשך שלוש שנים ניהלה רשות השידור מגעים עם יוצרי לאטמה, ומצד שני ניתקה איתם את הקשר אחרי שלטענתה בלאטמה לא הצליחו להציג מאזן פיננסי, טענה שלדברי הנדלר מהווה מצג שווא. "יש לציין", כותבת הנדלר, "כי גברת קרוליין גליק ישבה שבעה בחו"ל בתקופה זו, ולכן לא שלחה מיד תוך שבוע את פירוט המאזנים הפיננסיים (ברשות ידעו על כך). האם איחור קל מהווה סיבה מספקת להפסקת ההתקשרות עם 'לאטמה'?! מי התמהמה במשא ומתן? הרשות מצִדה במשך כשלוש שנים עיכבה את תשובתה בעניין חתימת החוזה עם 'לאטמה'. במכתבך ב11.8.13 נכתב כי 'ההסכם עם 'לאטמה' מתמהמה בשל פרסום בעיתונות לפיו ההפקה בקשיים כספיים'. ועדת התקשרויות, ועדת תוכן וועדת 250 התבקשו לדון בנושא 'לאטמה' פעמים רבות. נערכו דיונים בנושא המצב הפיננסי של 'לאטמה'. יש לציין כי מאז היותי חברה במליאת רשות השידור אינני זוכרת שמפיקים אחרים נדרשו להציג מאזנים כספיים. מפיקים אחרים גם לא נדרשו להציג פיילוט שנעשה ואושר בעבר על ידי הרשות (יואב גינאי). דרישות אלו הן שעיכבו שוב ושוב את החתימה על ההסכם".

מרשות השידור נמסר כי "מנכ"ל רשות השידור, שהוא העורך הראשי, הורה על הורדת הקדימון לאחר שהסבו את תשומת לבו לתוכנו. מנכ"ל הרשות יערוך בירור עם מנהל התוכניות איך עלה הקדימון ללא צפייה ואישור מגורם מוסמך בחטיבת התוכניות".

בנוגע לטענות על פירוק ההתקשרות עם לאטמה, תגובת הרשות לא הגיעה עד מועד סגירת הגיליון.