תת-אלוף במיל' הרב אביחי רונצקי
תת-אלוף במיל' הרב אביחי רונצקיפלאש 90

הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, בביקורת חריפה על התנהלות דובר צה"ל ויחסו לכללי השבת המטכ"ליים.

את הדברים אומר הרב רונצקי בראיון ליומן ערוץ 7 לאחר שאתמול, במהלך יום השבת, צילמה וערכה יחידת דובר צה"ל סרטון ובו רואיין מח"ט אפרים, אל"מ רן כהנא, אודות מבצע לכידתו של המחבל שרצח את סמל תומר חזן הי"ד.

הקלטת הסרטון שוגרה למערכות התקשורת עוד טרם יצאה השבת והדבר נראה לכאורה כעברה על פקודות מטכ"ל. הרב רונצקי מצידו מספר כי התופעה ידועה ומוכרת לו היטב וכי כבר בתקופתו כרב צבאי ראשי, תקופה בי יצר שיתוף פעולה עם מפקדי כל החילות להנחלת כללי הפעילות בשבת, סירב דובר צה"ל לקיים שיתוף פעולה מעין זה.

"יחידת דובר צה"ל לא שיתפה פעולה. הייתה התחמקות בתקופתי ולא הצלחנו להגיע איתם לשיתוף פעולה", אומר הרב רונצקי ומציין כי ישנם מצבים בהם ניתן לחלל איסורי דרבנן בשל הצורך המבצעי והביטחוני כדוגמת מניעת לחץ בינלאומי או תיעוד מצולם של אירוע ביטחוני, אך מכאן ועד ראיון מסוג זה של אל"מ כהנא הדרך רחוקה, ומדובר לכאורה בחילול שבת שלא לצורך.

לדבריו מדובר בחילול שבת המנוגד להוראות הצבא, חילול שבת המונע מחיילים דתיים לשרת ביחידות הללו. בהמשך הדברים סיפר על פניות של חיילים ובהם גם קצינה אחת, אליו לאחר שלא הצליחו לשמור את ההלכות המתחייבות בשירות בדובר צה"ל.

הרב רונצקי מזכיר כי בתקופתו דובר צה"ל היה אבי בניהו, ידידו האישי אך עם זאת "קצין חזק שמנע להגיע להסכמות".

באשר לחשש שאולי יתכן במערכת הצבאית לחוסר הבנה של רבנים את המורכבות התקשורתית ואת החשיבות של פעילות תקשורתית, מסכים הרב רונצקי כי יתכן וקיים חשש שכזה, אך לדבריו את החשש הזה ניתן לפתור בדיון מול רב מומחה לסוגיה הספציפית הזו, כשם שקיים רב המומחה לבעיות שריון או בעיות חיל הים. "הדיון הוא על עקרונות הפעלת תקשורת בשבת. יש מקרים שנמצאים בשטח האפור, אבל במקרה הזה מה הסיבה להפעילו חיילים רבים?", שואל הרב רונצקי הרואה במציאות הנוכחית כישלון אישי שלו ושל הצוות שהיה בתקופתו ולא הצליח לייצר את שיתוף הפעולה המתבקש מול ראשי דובר צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברי הרב רונצקי כי "בשנת 2013 לא נדרש להסביר כי אירוע מבצעי מסוקר ומלווה כמעט מתחילתו ע"י התקשורת ופעילות חטיבת דובר צה"ל הינה מבצעית לכל דבר. חטיבת דובר צה"ל פועלת בשבתות עפ"י פקודות הצבא".