"סיפור נשמה מיסטי בלבוש תיאטרון מודרני"

יפים ריננברג, בימאי ההצגה "קולות" בתיאטרון אספקלריא, מספר על ההליכה בעקבות הסיפור בן מאה וחמישים השנים של י"ל פרץ.

שלמה פיוטרקובסקי , כ' בתשרי תשע"ד

קולות
קולות
אתר תיאטרון אספקלריא



טוען....

יפים ריננברג, בימאי ההצגה "קולות" בתיאטרון אספקלריא, מספר בראיון לערוץ 7 על ההצגה היחודית המגשרת על פערים של דורות, תרבויות ותפיסות עולות.

ההצגה "קולות" מבוססת על הסיפור "מסירות נפש" שכתב הסופר היהודי י"ל פרץ לפני כמאה וחמישים שנה, כאשר את העיבוד למחזה עשה פרופ' יהודה מורלי.

ריננברג מציין, כי "ההצגה מספרת את סיפורו של חנניה. תלמיד ישיבה גאוותן ויהיר, המאוהב בלימוד מכל הסיבות הרעות שאפשר להיות מאוהב בלימוד. היחס של חנניה לסביבה מביא לכך שהרב שלו מקלל אותו בשיגעון ושכחה".

לדבריו, "ההצגה מלווה את חנניה בתהליך התיקון אותו הוא עובר, עד שמגיע הרגע הדרמטי אותו לא נחשוף על מנת לא לעשות 'ספויילר'".

ריננברג מציין, כי תהליך העבודה על המחזה היה מורכב בגלל הצורך לגשר על הפער בין הסיפור של י"ל פרץ אותו הוא מגדיר "סיפור איטי, סיפור נשמה מיסטי", ובין שפת התיאטרון של ימינו הקופצנית והמודרנית.

הפתרון נעוץ לדברי ריננברג בדרך בה עובד הסיפור למחזה, "בתוך המבנה של המחזה יש אפשרות לתיאטרון בתוך תיאטרון. נשמתו של י.ל. פרץ מנסה לביים את ההצגה וזה פשוט לא הולך. הם מנסים לעשות פאן והוא מעוניין לעשות תיאטרון קדוש". גם את הפתרון לעימות הזה לא חושף כמובן ריננברג, ומזמין את הקהל לבוא, לצפות ולגלות כיצד ניתן לבצע בשפת התיאטרון מודרני והעכשווי מחזה מיסטי ורוחני שכזה.