גדיד בעין יהב
גדיד בעין יהבעין יהב

גדיד התמרים נמצא בעיצומו בערבה ויימשך עד אמצע חודש אוקטובר. בועז הורויץ, מנכ"ל מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית מוסר כי השנה נרשמה עלייה של כ-20% ביבול התמרים בארץ וכי במטעי הערבה התיכונה והדרומית צפוי להגיע יבול התמרים לכ- 7,500 טון, מתוכם כ- 800 טון תמרים אורגניים.

שטחי התמר בכל אזור הערבה משתרעים על פני 11,500 דונם, מכל דונם צפוי השנה ממוצע יבול של כ-1.2 טון תמרים ומכל עץ תמר צפוי יבול של כ- 100 קילו תמרים איכותיים.

מסתבר שיבול התמרים מתלווה גם להישגים משמעותיים בתחום ניצול המים. מאחר ומקורות המים ביישובי הערבה מוגבלים, קיים צורך למצוא פתרונות לשימוש מופחת במים, בעיקר בשטחי גידול חקלאיים הצורכים כמויות מים גבוהות מהרגיל ויחד עם זאת לשמור על איכות היבול. תוצאות מחקר שארך 9 שנים בניהולו של מדריך משרד החקלאות שלמה קרמר העלה, כי ניתן לחסוך במים במטעי התמרים ב- 20%!. במחקר נערך מעקב ארוך טווח של השפעת מנות וממשק ההשקיה על מדדי יבול ומדדים צמחיים במטע "תמרים מהמדבר" במושב חצבה, בחלקה בת 250 עצים בגיל 10, לבחינת האפשרות להפחית את מנת המים ב- 20% ביחידת מטע גדולה בשלושה טיפולי ניסוי השקיה שונים, כאשר דונם אחד של מטע תמרים המושקה במשך כל השנה צרך כ- 2,000 מ"ק.

למרות ההפחתה בכמות המים, יבולי הפרי בשלושת טיפולי ניסוי ההשקיה המשיכו להיות דומים. בגדיד הנוכחי אף התקבלו יבולים גבוהים במיוחד בהשוואה ליבולים בשנים קודמות ובמיוחד ביחס לשנתיים האחרונות. תוצאות המחקר לגבי מנת המים המיטבית עבור עצי תמר מקבלת משמעות בקבלת החלטות ניהוליות של ממשק ההשקיה במטעי התמרים וכן בבחירת הערוץ הראוי להפניית מקורות המים המוגבלים באזורים צחיחים בארץ ובעולם. המחקר ייחשף בכנס מקצועי בינלאומי, שיתקיים כחלק מהתערוכה החקלאית במו"פ ערבה תיכונה וצפונית בחודש ינואר 2014 בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה.

יצוין כי מטעי התמרים באזור הערבה מהווים כשליש מסך כל יבול התמרים הארצי ונחשבים למצטיינים בשל מבנה הקרקע והאקלים המקומי, הטמפרטורות הגבוהות בערבה מעודדות בעץ התמר יצירת עלים והתמיינות רבה יותר של תפרחות החשובות לתהליכי ההפריה וחיוניות להתפתחות הפירות והבשלתם. "בערבה מגדלים זני תמר לשוק המקומי ולייצוא, זן מג'הול, פרי גדול אדמוני-שחור, מתוק בטעמיו ונחשב למובחר ביותר ובין היתר מגדלים גם, בהרי צהוב, דקל נור ועוד", אומרים במו"פ ערבה תיכונה.

בועז הורביץ, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, אומר כי ישראל הינה היצואנית המובילה בעולם של התמר מזן המג'הול ובערבה המג'הול מהווה כ- 75% מסך כל היבול. הורביץ מוסיף ואומר כי יבול התמר מיועד לשוק המקומי שגדל בהתמדה ולייצוא. לאחרונה אף נרשמת עלייה בצריכת התמר בסין, שם קיימת מודעות לסגולות הבריאותיות של התמר.

ממו"פ הערבה התיכונה נמסר עוד כי "ענף התמר נחשב ליציב במיוחד ויבולו גדל משנה לשנה ב- 20% בממוצע. בישראל נטועים כ- 46,000 דונם מטעי תמר, עיקרם: 20,000 דונם בבקעת הירדן וים המלח, 11,500 דונם בערבה תיכונה ודרומית ו- 13,000 דונם בעמקים הצפוניים. השנה צפוי היבול השנתי לעמוד על כ- 34,000 טון תמר מתוכם: 23,000 טון מג'הול בשווי של מעל 400 מיליון שקל, כאשר בשנה שעברה עמד היבול השנתי על 32,000 טון תמר. 90% מהיבול מיועד לשיווק פרי התמר ושאר היבול לתעשייה".

יצוין כי כ- 72% מהיבול הארצי מיועד לייצוא למדינות אירופה ו- 28% לדרום אמריקה, ארצות הברית ומדינות המזרח בשווי של כ-90 מיליון דולר.