הרצל יחזקאל
הרצל יחזקאלעדו בן פורת

הראיון עם הרצל יחזקאל, השני ברשימת 'הבית היהודי' בירושלים, נקטע מיד בתחילתו. אל חדרו בעירייה נכנס עובד תחזוקה עם כיסא משרדי חדש במקום הכיסא השבור עליו יושב יחזקאל.

"איך קוראים לך?", שואל יחזקאל את העובד המופתע ומוסיף מיד "נתראה פה עוד תקופה ארוכה, גם אחרי הבחירות. ותודה על הכיסא, נמאס מכיסא שבור שמפריע לי לשרת את הציבור".

לכאורה, עוד קלישאה, עוד פוליטיקאי שמבקש "לשרת" את האזרח ומשגר מסרים בדמות "אנחנו ננצח והשאר לא יעברו את אחוז החסימה". דקות ספורות עוברות ואני מגלה שטעיתי, יחזקאל הוא שונה. איש שטח במובן הפשוט של המילה. אם הוא מתיישב על כיסא נוח- זה רק כדי לשרת את הציבור שבחר בו. 

יחזקאל, עורך דין בהכשרתו ומחנך בעברו, בנה בשתי ידיו את שכונת חומת שמואל (הר חומה) וזה לא היה קל. "רכשתי דירה בינואר 1999 עוד כשהיו שם רק עצי אורן", הוא נזכר ומספר על המאבקים עם פייסן חוסייני בדרך להקמת נקודת התיישבות בעיר הבירה.

"כבשנו את ההר צעד אחר צעד, מסבך קוצים לפארקים ומשטחים ריקים לבתי כנסת. זה היה בתחילת האינתיפאדה ואף אחד לא רצה להתיישב במקום כזה, בקו התפר עם שכנים ערבים".

תוך כדי עבודתו כעוזר פרלמנטרי של ח"כ יגאל ביבי (המפד"ל), הקים יחזקאל ועד פעולה להקמת חומת שמואל. "בדקתי את תוכניות הבניה הראשוניות וגיליתי שהמשרד לאיכות הסביבה מתכנן להקים מתקן לטיהור מי שופכין. סביב זה התחלנו לבנות את השכונה".

בהמשך הוא מונה ליושב ראש המינהל הקהילתי של השכונה, חרף רצונו של ראש העיר דאז אולמרט לשייך את חומת שמואל לארמון הנציב או לגילה. "התעקשנו שחומת שמואל תהיה עצמאית. כבר אז צפינו שהשכונה תתמלא בציבור מגוון, דתי וחילוני, ולכן מגיע להם ייצוג משלהם".

"מאז ועד היום עשינו לא פחות ממהפכה. האיכלוס בהר חומה התברר כמאסיבי ומפתיע. הגיעו לשם נציגים מכל מגזר בחברה הישראלית ועל כך אני גאה. נוצר לנו מול העיניים דוגמה אידיאלית לשכונה בעיר מפולגת וחצויה כמו ירושלים". יחזקאל מספר כי כמעט ואין חיכוכים בין דתיים וחילונים. "מכבדים זה את זה, משתפים פעולה ועושים הכל כדי שכל ציבור יהיה איכותי בפני עצמו ו'יפרה' את האחרים".

שכונת חומת שמואל נהנית כיום מארבעים גני ילדים, ארבעה בתי ספר חילונים ודתיים, וגם תלמוד תורה. אחת ההצלחות הזכורות היטב ליחזקאל, הוא שינוי התב"ע שהוביל יחד עם משרד הבינוי והשיכון. "יצאנו למבצע 'שינוי שטחים' לטובת בתי כנסת כדי לתת מענה לתושבי השכונה, בסופו של תהליך הכשרנו עשרים קרקעות".

"מהפכה מנהיגותית". בנט, קלמנוביץ' ויחזקאל במחנה יהודה
"מהפכה מנהיגותית". בנט, קלמנוביץ' ויחזקאל במחנה יהודה(יח''צ)

החיבור בינך לבין נפתלי בנט הביא לניצחון מוחץ שלו בירושלים, בפריימריז לראשות 'הבית היהודי'. מתי נוצר הקשר ביניכם?

"בנט התקשר אלי מבלי שהכרנו קודם באופן אישי, והציע לי להצטרף אליו. בתום פגישה קצרה בינינו נוצרה כימיה והבנתי שיש לנו הזדמנות להוביל מהפך בציונות הדתית. באותה עת התנועה המפוארת הזו, המפד"ל, לא הצליחה להתרומם מעל רף שלושת המנדטים ופנתה לציבור קטן וסקטוריאלי. ראיתי בריצה של נפתלי הזדמנות לשינוי משמעותי בתפיסת ההנהגה של הציונות הדתית.

את כיכר ספרא, מקום משכנה של עיריית ירושלים, יחזקאל מכיר היטב. "אני בא מהשטח, שנים שאני מסתובב במשרדי הממשלה מבלי שהעניקו לי תואר מסוים. את העירייה אני מכיר כמו את כף ידי ועם השנים הבנתי שכדאי להעתיק את הניסיון שצברתי בהקמת הר חומה לטובת אנשי ירושלים כולה".

סניף 'הבית היהודי' בירושלים קיים הצבעה לקביעת הרשימה שתתמודד בבחירות, הצבעה שנפסלה על ידי בית הדין של המפלגה ומאוחר יותר גם על ידי בית המשפט. קבוצת מאוכזבים, או כפי שיחזקאל מכנה אותם- "פורשי הבית היהודי", הקימו רשימה מתחרה בראשות שמואל שקדי ואריה קינג. האחד סגן ראש העיר לשעבר והשני הוא יו"ר הקרן לגאולת אדמות.

"הציבור יבחר במי שמייצג את הציונות הדתית בעיר ירושלים", אומר יחזקאל ומספר על הרשימה שהורכבה על ידי ראשי 'הבית היהודי'. "במקום הראשון יש לנו את דב קלמנוביץ', בשר מבשרה של הציונות הדתית שמקדיש את חייו למען הציבור מאז שנפצע בתחילת האינתיפאדה הראשונה. במקום השני אנוכי ואחריו איש התקשורת ונציג הצעירים רז קיל, בחור זהב", אומר קינג.

אחריהם ברשימה הוצבו דמויות מוכרות אבל פחות. ד"ר תמר טננבוים, רופאה ומדענית, בעלת חברת הייטק לפיתוח תרופות למחלת הסרטן. אחריה ד"ר אלי וולף, אלוף משנה במילואים ושופט צבאי. "הוא המומחה הכלכלי" מכנה אותו יחזקאל.

דמות נוספת שהצטרפה לבית היהודי בבירה, היא רפי מאיר, בנו של שמואל מאיר זכרו לברכה, "הנציג הנערץ" של הציונות הדתית בירושלים, שנהרג בתאונת דרכים. יחזקאל מספר עליו והגעגועים ניכרים על פניו.

בוא נקרא לילד בשמו: הציונות הדתית בירושלים מפולגת בין שתי רשימות. הציבור רוצה לדעת למה.

"פורשי הבית היהודי אינם מכירים במהפכה המנהיגותית שעברה על המפלגה בשנה וחצי האחרונות. הם מרגישים שבאו אנשים צעירים וחטפו מהם את המפד"ל הישנה והשקטה. אני לא מבין למה לא לקבל את הכרעת בית המשפט המחוזי ולהצטרף לרשימה מאוחדת אחת".

לדברי יחזקאל, קינג והוא ידידים טובים כבר שנים ארוכות. "אני מתפלא שהוא העדיף ללכת עם אנשי אורלב ולא איתנו. זה חבל כי היינו יכולים לעשות דברים יפים יחד".

קינג, נזכיר, הצהיר על תמיכה במשה ליאון לראשות העיר, אך ב'ירושלים מאוחדת' מסתייגים ומעדיפים לראות מי ייבחר לראשות העיר ואז להכריע. "הם יישבו באופוזיציה", אומר יחזקאל, "הציבור צריך להחליט בין פטפטת באופוזיציה לבין עשייה בקואליציה. אנחנו נשב עם כל ראש עיר שייבחר".

מה דעתך על החיבור בין אריה קינג, שהתמודד בבחירות האחרונות לכנסת במפלגת 'עצמה לישראל', לבין שמואל שקדי וחגית משה, אנשי המפד"ל הוותיקים? 

"חיבור הזוי. אני יודע מה אלו חושבים על אלו. זה לא אחדות טבעית והיא לא תצליח. כל המטרה של החיבור הזה הוא לתקוע סכין בגב של תנועת הציונית דתית שנמצאת היום בעליה".

יחזקאל משוכנע שהציבור בירושלים חכם מספיק, כלשונו, "ולכן הוא ידחה כל ניסיון של הפורשים לפגוע בסיעה שתהיה הנציגה של הציבור הדתי והמסורתי בירושלים".

"אני קורא לפורשים לקבל את הכרעת בית המשפט ולא לפלג את הציבור שלנו, שמזהה היטב מתי יש פילוג על רקע אידיאולוגי ומתי על רקע אישי. הפיצול יזיק לנו לבצע את המשימות לטובת הציבור וחבל שקולות רבים לא יעברו את אחוז החסימה".

למה לא הבעתם תמיכה מפורשת בניר ברקת או במשה ליאון? 

"החלטנו בתיאום עם ההנהגה הארצית להשאיר את הבחירה לציבור האינטליגנטי שלא צריך הכתבות מלמעלה כמו בסיעות החרדיות, יש מסורת בבית היהודי שעובדים עם כל ראש עיר שנבחר וכך יהיה גם הפעם. זו טעות איומה לפסול מישהו כבר כעת".

מה אתה מבטיח לציבור הבוחרים הירושלמי?

"מפלגת הבית היהודי נמצאת היום במרכז המפה הפוליטית. ברשות המפלגה משרדי ממשלה גדולים וחשובים לירושלים. רק אנחנו נוכל לשנות דברים בירושלים כי לנו יש נציגים בכנסת ובמועצת העיר גם יחד". יחזקאל מציין כי כל ראש עיר שייבחר יעדיף קודם כל לשבת עם סיעה שמקושרת בכנסת.

יחזקאל מזכיר, "יש לנו את משרד הדתות שבעזרתו נמשיך לבנות בתי כנסת ומקוואות בירושלים. יש לנו את המשרד לאזרחים ותיקים וצריך לזכור שתוחלת החיים רק מתארכת עם השנים, בעזרת ה' נקים מיזמים ומרכזי פעילות לקשישים. יש לנו את סגן שר החינוך וורצמן וכמובן את שר הכלכלה שמחזיק גם במשרד לענייני ירושלים".

רשימת 'הבית היהודי' רעבה, כלשונו של יחזקאל, להוביל מהלכים לטובת הציבור הדתי והמסורתי בירושלים. "אני פונה לציבור לחזק את הבית היהודי בירושלים כדי שנוכל ליישם את כל היוזמות שאנחנו מתכננים, ויש לא מעט כאלה. נוסיף זהות יהודית בחינוך העירוני ונגביר את התרבות היהודית שהתמעטה בשנים האחרונות".

הצעירים רוצים דירות, דירות ועוד דירות. אחרת- הם עוזבים את העיר.

"עשרת אלפים יחידות דיור הולכות לחבר את ירושלים לשדמה שבמזרח גוש עציון", מספר יחזקאל לראשונה על התוכנית שנשמרה במגירה עד היום. "ביום שישי הקרוב יש שם טקס קביעת מזוזה אחרי פעולות רבות שעשינו יחד עם יהודית קצובר ונדיה מטר מ'נשים בירוק'".

"משרד השיכון נמצא אצלנו", הוא מזכיר, "יחד עם השר אורי אריאל נבנה יחידות דיור והרבה. אנחנו לא רק מתכננים תוכניות אלא מתכוונים גם לעשות ולבצע".

---

שמואל שקדי, ראש רשימת 'ירושלים מאוחדת', מסר בתגובה לכתבה, "טול קורה מבין עיניך- ברשימת הבית היהודי של הקדנציה הנוכחית הוצבו גם אריה קינג והרצל יחזקאל, אז איך יכול להיות שמדובר בחיבור הזוי?

"הקמת הרשימה המתחרה אכן נובעת ממניעים אישיים, כמו ברשימת הבית היהודי שהורכבה מקבלני הקולות של בנט, שהתחייב לספק ליחזקאל את תפקיד סגן ראש העיר", כך שקדי.