לעסוק בעיקר. משה ליאון
לעסוק בעיקר. משה ליאוןפלאש 90

הלשכה של משה ליאון נמצאת בכניסה לירושלים, במקום שממנו אי אפשר לראות את העיר מוצפת בשלטי ניר ברקת. ליאון, שחגג השבוע את יום הולדתו ה52, אמנם מגיע למרוץ לראשות עיריית ירושלים כנציגה של מפלגת השלטון, אבל הוא נאלץ להתמודד מול ראש עיר מכהן בעל תדמית כמעט תל אביבית, שהעיתונות אוהבת להריע לו. עם זאת, ליאון נכון למאבק, מוכן להשיב גם לשאלות לא פשוטות ובטוח בניצחונו. תוך כדי הוא גם מצליח לשמור על שפה נקייה ולא מתלהמת ביחס ליריבו.

מחכים להודעת נתניהו

השם משה ליאון עבר ליד האוזניים של אזרחי ישראל בשנים האחרונות כמה וכמה פעמים. הוא היה ראש לשכת ראש הממשלה נתניהו וגם מנכ"ל משרדו באמצע שנות ה90, שימש כיו"ר רכבת ישראל וגם היה חבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני האחרון. הוא נולד בתל אביב וגדל בגבעתיים, שם התגורר עד לפני מספר חודשים, אב לארבעה וסב לשלושה ובוגר תיכון צייטלין. בחמש השנים האחרונות שימש יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים. אגב, מי שביקש את הארכת כהונתו בתפקיד היה ניר ברקת. במקצועו ליאון הוא רואה חשבון, מה שהוא מצליח לעשות בין שלל העיסוקים הציבוריים שלו.

נתניהו, שאתה מכיר אותו היטב, מקפיא בעצם את הבנייה בירושלים. מה תעשה עם העובדה הזאת כשתהיה ראש העיר?

"אחד הנושאים הרציניים שאני מתכוון לטפל בהם הוא הדיור בעיר. אני מתכוון להוציא את ירושלים מהקפאת הבנייה בכוח ובהרבה לחצים. אין שום סיבה בעולם שההקפאה תתקיים בכל מקום אחר בארץ, אבל בירושלים עוד יותר, כי היא בקונצנזוס. ההקפאה גורמת לבריחה של זוגות צעירים ולנזקים בלתי הפיכים לעיר".

אבל זה נושא מדיני, לא פוליטי מקומי.

"אני רץ בראשות הליכוד ביתנו, יש לי את כל ההצדקה והתמיכה גם משרים ומח"כים למנוע את ההקפאה. אני מקווה שיהיו לי את היכולת והכוחות לסיים עם הגזירה הזאת, שאי אפשר לעמוד בה".

הליכוד-ביתנו אמנם מריץ אותך, אבל נתניהו לא הכריז קבל עם ותקשורת שהוא עומד לצדך.

"נתניהו מתעסק עכשיו בדברים הרבה יותר חשובים מהמרוץ לעיריית ירושלים. אבל יש כאן עובדה אחת. אני עומד בראש רשימת הליכוד לעיריית ירושלים, נבחרתי על ידי סניף הליכוד, אושררתי בוועדה המוניציפלית של הליכוד והיא לא עושה שום פעולה בלי אישור של יו"ר התנועה. אפשר לראות את השרים ארדן, שלום, כ"ץ, שטייניץ וגם חברי כנסת שהכריזו על תמיכה רחבה בי".

ובכל זאת, אתה מצפה להודעת תמיכה של ראש הממשלה?

"אני מקווה שלקראת הבחירות הוא ייצא בהודעת תמיכה. ראש הממשלה מכיר ביכולותיי, לכן הוא מינה אותי להוביל בשמו את המשא ומתן הקואליציוני יחד עם דוד שימרון".

לחסוך בלפיד של המכביה

יש היום ראש עיר בירושלים שיש לו קואליציה רחבה ונראה שהוא קידם נושאים שונים בעיר. אז למה בעצם שהאוכלוסייה תרצה להחליף אותו?

"מכיוון שבסופו של דבר, ברוב הפרמטרים, העיר הלכה אחורה בחמש השנים האחרונות. הגענו לכך שרק שליש ממה שתלמיד מקבל בתל אביב הוא מקבל בירושלים, כלומר כ5,000 שקלים לתלמיד כאן לעומת 15 אלף בתל אביב. יש מחסור חמור בכיתות. אנחנו נמצאים במקום ה144 מתוך 152 מבחינת היקף הזכאים לבגרות".

טוב, יש לך תלמידים רבים במוסדות מוכרים שאינו רשמיים, כמו חרדים וערבים.

"ראינו שיש כפרים ערביים ברחבי הארץ שהם במקום הרבה יותר גבוה בדירוג הזכאות מאשר ירושלים. חוץ מזה, מערכת התברואה בעיר היא על הפנים. ירושלים מטונפת ומלוכלכת ואתה מפחד ללכת ליד פחי הזבל הגדושים, מחשש שחתול יקפוץ עליך. זו עיר תיירות, בירת העולם, ש85 אחוזים מהתיירים שמגיעים לישראל עוברים בה, ואני מצפה שהיא תקבל אותם נקייה".

אבל יש תחושה שברקת הביא לכאן זוגות צעירים ותרבות.

"העובדה היא ש90 אלף איש, מכל סוגי האוכלוסייה, עזבו את העיר בשנים האחרונות וזה יותר ממה שעזבו בשנים הקודמות, אז אני לא יודע מה זה תחושות. מה שקרה פה זה שניקו את חלון הראווה של העיר מבחוץ, ובפנים השאירו ערימות של זבל. מה שחשוב לי זה לא התדמית של העיר אלא איכות החיים של התושבים, שישמחו לגור כאן ויקבלו דיור זול".

ברשימת היעדים של ליאון מוצב במיקום גבוה, כאמור, נושא הדיור בעיר. פרט להפשרת הבנייה, הוא אומר, יש עוד הרבה מה לעשות. "התירוץ של הקפאת הבנייה לא מספק. אפשר לבנות במקומות שאין בהם הקפאה, למשל. בנוסף לכך יש שכונות שמשוועות לפינוי-בינוי. צריך לקחת את הפיקוד, ולשלב כוחות בין גורמים שונים. צעד כזה אמור להביא אלפי יחידות דיור. וגם תמ"א 38, חיזוק מבנים שמביא מאות יחידות דיור - במרכז הארץ התוכנית רצה ובירושלים יש רק פרויקט אחד כזה. נכון, זה פרויקט לא קל, אבל אני יודע ורוצה לעשות את זה".

נושא נוסף הוא חינוך. "יש 2,000 מורים שהם עובדי קבלן. אתה שולח את הילד לבית הספר ואחרי תשעה חודשים מפטרים את המורה שלו כדי לא לתת לו זכויות. אם אתה רוצה לשפר את רמת ההוראה, אתה חייב לקלוט אותם או לפחות לדאוג שיהיו להם זכויות כמו של עובדי עירייה. בנוסף לכך, בחמש השנים האחרונות נבנו 220 כיתות. אני מתחייב לבנות בקדנציה הבאה 500 כיתות. זה יוריד את הצפיפות בכיתות וישפר את החינוך". ליאון מדבר גם על כך שהתקציב למניעת נשירת תלמידים ירד בשנים האחרונות מ2 מיליון שקלים לאפס, והוא מתכוון להחזיר אותו.

כל מה שאתה אומר כאן משמעותו כסף. מהיכן תשיג תקציבים?

"קודם כול, צריך לקיים סדרי עדיפויות אחרים בתקציב העירייה. לפני שאתה מוציא כספים על דברים לא נכונים, טפל בנושא חינוך".

כמו מה, למשל?

"הלפיד של פתיחת המכביה עלה מיליון ורבע שקלים למשל. זה בזבוז כסף נוראי. לפני שאתה עושה את מירוץ הפורמולה, בוא קודם כול טפל בחינוך. מעבר לכך, העירייה הזאת זקוקה לסיוע של הממשלה ולי יש את היכולות להביא אותה לעשות את זה. עשיתי זאת כשהייתי יו"ר ועדת מנכ"לים של משרדי הממשלה, אז הזרמנו מאות מיליוני שקלים ליעדים שונים בירושלים. כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים עשינו פארקים סביב העיר, הקמנו את שביל האופניים שמסביב לעיר, וגם את מתחם התחנה. התחלתי עם תקציב של 50 מיליון שקלים בשנה וסיימתי עם 200 מיליון שקלים בשנה. צריך לדעת איך ועם מי לדבר במשרדי הממשלה".

זה אפשרי גם בעידן של קיצוצים?

"בהחלט. אלו תקציבים זניחים לעומת תקציב המדינה. אין סיבה שהממשלה לא תסייע ואני מתחייב שאביא את המשרדים לסייע בפיתוח העיר".  

למה גלאון תומכת בברקת?

אם בסופו של דבר תפסיד, אתה תתפטר או שתשב במועצה?

"קודם כול, אני לא רואה מצב כזה קורה. על סמך הסקרים שיש בידיי והמידע שיש לי, אני רואה שאני הולך לנצח".

אני ראיתי סקרים אחרים...

"כן, כי לצערי ראית סקרים מטעם, כאלה שיש מחלוקות גדולות לגבי אמינותם. אני אנצח, אבל אם חס וחלילה אפסיד, אמשיך לגור בירושלים ולהיות חבר במועצה". ליאון מכיר היטב את הטיעון שהוא בעצם לא ירושלמי אותנטי, ותשובתו לכך מוכנה. "אין ויכוח על כך שמה שעשיתי למען ירושלים ב15 השנים האחרונות מעניק לי הרבה נקודות זכות ואת הלגיטימיות והיכולת להתמודד על ראשות העיר".

אם נחזור לסקרים, היכן אלה שמנבאים שאתה תנצח? האם הם לא פורסמו?

"יש סקרים כאלה ואני מקווה שבשבוע שבועיים הקרובים הם יתפרסמו. מעבר לכך שקשה מאוד לדגום את אוכלוסיית ירושלים, בטח את החרדים שמהווים 40 אחוזים מהאוכלוסייה".

אתה איש הכיפה הסרוגה. למה לפני שנכנסת להתמודדות לא הלכת לקבל את תמיכת מפלגת הבית היהודי הארצית או המקומית?

"נכון, אני איש הציונות הדתית, למדתי בצייטלין והייתי בבני עקיבא. הבן והחתן שלי בוגרי ישיבות הסדר, הבנות עשו שירות לאומי והנכדים כבר לומדים במוסדות של הציונות הדתית. אז אין ויכוח על כך שאני נציג אותנטי של הציונות הדתית. ההחלטה להתמודד לראשות העיר הייתה אישית הרבה יותר מאשר פוליטית. חוץ מהליכוד-ביתנו לא ביקשתי מאף אחד תמיכה לפני שהחלטתי שאני רץ. אחר כך עשיתי שיחות עם גורמים בציונות הדתית ועם החרדים, ואני חושב שבהחלט הציונות הדתית אמורה לתמוך בי".

ליאון מוסיף ומציין עובדה שמטרידה אותו, ושלדעתו אמורה להעביר אליו קולות של רבים בציונות הדתית. "בשבוע שעבר התפרסמה תמיכתן הבלתי מסויגת של שלי יחימוביץ' וזהבה גלאון בניר ברקת. יש כאן בעיה קשה מאוד של גישה פוליטית, מדינית. אני, כמצביע ציוני-דתי, הייתי חושב פעמיים אם להצביע לברקת כדי לא לקבל את מרצ".

ייתכן שאנשי הציונות הדתית חושבים פעמיים אם להצביע עבורך, כי הם חשים שאתה נציג החרדים. איך אתה מגיב על הטענה שאתה בעצם נציג של דרעי לראשות העיר?

"זו טענה מאוד מגוחכת, זו תעמולת בחירות שהתנהלה נגדי בצורה מכוערת. אני מכיר את החרדים ודיברתי עם כל הח"כים של יהדות התורה וגם עם דרעי. הוא יו"ר מפלגה שיש לה בסביבות 40 אלף מצביעים בעיר. גם ברקת דיבר עם דרעי וניסה לשכנע אותו לתמוך בו. אז אם דרעי היה תומך בברקת זה היה בסדר והציונות הדתית לא הייתה מתנגדת לזה?".

ליאון מוסיף ומסביר שמי שרוצה להיבחר לראשות עיריית ירושלים חייב לקבל את תמיכת החרדים, משום שהם מהווים נתח גדול מאוכלוסיית העיר. "אני מקווה שבסופו של דבר החרדים יתמכו בי במלואם וגם הציונות הדתית, מעבר לחילונים שכבר תומכים בי".

תמיכת החרדים בך מרתיעה את הציונות הדתית בסוגיית רב ראשי ציוני למשל.

"התחייבתי ואמרתי גם ברשתות החרדיות שברצוני למנות רב ציוני-דתי לעיר. צריך לזכור שברקת לא הצליח לעשות את זה בחמש השנים האחרונות".

הוא הצליח להכשיל יוזמות אחרות.

"אני לא רוצה להכשיל, אני רוצה למנות, ואחד הדברים החשובים זה הסכמות. אני רוצה להביא לאחדות בין התושבים בעיר. גרות כאן כל סוגי האוכלוסיות והן חייבות לגור זו לצד זו. וכשתהיה הידברות בין כל המגזרים, אחרי הבחירות נמנה רב ציוני-דתי".

אתה חושב שבראשות העיר צריך לעמוד אדם חובש כיפה סרוגה?

"אני חושב שזו זכות גדולה לתושבי ירושלים שיעמוד בראשות העיר הזו איש חובש כיפה סרוגה, וזו הסיבה הראשונה שצריך להצביע עבורי. בסופו של דבר, הציונות הדתית חרתה על דגלה להיות עם כלל עמך ישראל".

העובדה שהחרדים תומכים בך היא סיבה לדאגה לחילונים?

"לא. אני מתחייב לא לסגור בשבת שום דבר שפתוח היום, ואני לא אפתח שום דבר שסגור היום. אני בעד לשמור על סטטוס קוו. כל אחד צריך להניח לשני לחיות לפי מנהגיו. בסופו של דבר אני עומד בראשות מפלגה חילונית, והקואליציה תצטרך לעשות פעולות שונות. לא תמיד הן יתאמו לאמונתי הדתית".

מה תוכניותיך לגבי מזרח העיר?

"צריך להשיב לשם את הביטחון האישי באופן מיידי. לא ייתכן שזוג ייסע להר הזיתים וייתקל בזריקת אבנים. ראש העיר צריך לשבת בתוך משרדי הממשלה ולהגיד: אני לא זז מכאן עד שאתם נותנים ביטחון לאזור הזה. אני מתחייב לעשות את זה". ליאון מתכוון לאכוף את חוקי הבנייה על הערבים "כמו שאוכפים אותם על היהודים", ו"באותה נשימה, צריך לעשות השלמה של פערי תשתיות שקיימים באזור. לא ייתכן שיהיה הבדל גדול כל כך בין מזרח העיר למערבה".

קשה מאוד להתנהל מול האוכלוסייה הערבית בכל הנושא של הריסת בתים.

"לא עושים את זה ביום אחד, אבל בהחלט צריך להשיב את החוק והסדר למזרח ירושלים. צריך להתחיל, למשל, להרוס התחלות בנייה בלתי חוקיות ולא להמתין למצב של אל-חזור".

והמסר שלך לקוראינו הירושלמיים?

"תצביעו בעדי, אני משלכם".