תמונה מתוך התערוכה
תמונה מתוך התערוכהיחצ

'צמאה נפשי – השתוקקות לקדושה במבט עכשווי', מוזיאון היכל שלמה, ירושלים

תערוכה חדשה מוצגת כעת במוזיאון היכל שלמה בירושלים, בנושא שעד כה לא עסקו בו מספיק – אמנות יהודית. לא תמצאו בה פמוטות וציורים של חסידים רוקדים, אלא מוצגים המבטאים חיים שלמים של האדם היהודי.

"אי אפשר לדחוק את האמנות יותר לשוליים", מסבירה נעה כהן, מאוצרות התערוכה. הקו הזה הוא שהנחה אותה ואת נורית סירקיס-בנק, האוצרת הראשית, ויחד הן הרימו תערוכה שכולה אמנות המחוברת לזהות היהודית ומחברת בין קודש וחול, שמיים וארץ. "אין כאן אמנות בועטת, אלא אמנות שיש בה עדיין סוג של תום - לא תום נאיבי, אלא דיאלוג שבא מתוך היהדות, מתוך קבלה של הדברים". ואכן, העבודות בתערוכה אינן מתריסות אלא מתכתבות עם היהדות, כמו למשל הציור של המקווה או סדרת כוסות הקרמיקה שעליהן הדפסים קבליים. אלו מעוררות את המבקר לתהות שוב על אורח חייו, ולא לקבל את הכול כמובן מאליו.

המבקר בתערוכה יזכה לראות בין היתר צילומים מרהיבים של ילדי-ירושלים, ציורי שמן על בד, חפצי יודאיקה ואף כתובת-אש. הגיוון הזה יוצר לעיתים פיזור, מה שקצת מפריע לרצף ההרמוני כשעוברים בין המוצגים השונים. התרשמתי במיוחד מיצירתה של מוריה לוי, בוגרת מכללת אמונה, שצילמה את עצמה בתוך תמונות מקוריות של ורמיר כפרפראזה על ציוריו. גם התמונה של האמן יואל תורג'מן המורכבת מטכניקות שונות זכתה להדים רבים.

לתערוכה שתי קומות: בקומה הראשונה מוצגות היצירות הגדולות, ואילו בקומה השנייה מוצגות עבודות שמתכתבות עם העבודות הקיימות כבר במוזיאון – כמו למשל הציור של ברוך נחשון שמתקשר עם התפילין שמוצגות במוזיאון, או הטלית של ליפמן שמתקשרת עם הטלית שניצלה מהשואה. "זהו סוג של אמנות חדשה", ממשיכה כהן. "האמנות הזאת יוצרת קשר חזק בין עבר והווה, ומראה שבעצם אין כאן בעיטה בעבר כדי ליצור אמנות עכשווית, אלא עבר שממנפים אותו הלאה למקום חדש שיוביל אותנו למעיין ארצישראלי חדש ועמוק". באותה קומה מוצג סביבון מנחושת שנפתח לחנוכייה כאשר מסובבים אותו, עבודה מרהיבה של הצורפת רבקה קוק, בוגרת מכללת 'אמן' החרדית שבעיר.

התערוכה היא חלק מהביאנלה - פורמט של תערוכה בינלאומית שמתרחשת פעם בשנתיים, ומוצגת עכשיו בשישה מוקדים שונים בעיר. המטרה בביאנלה היא לגעת בכל תחומי האמנות המתפתחים עכשיו - שירה, מחול ועתה גם אמנות, מתוך חיבור למקורות היהודיים. נראה שהחזון הזה קורם עור וגידים, והתערוכה פורצת דרך בתחום שעוד יילך ויתפתח.