ערב עיון יחודי מסוגו התקיים אמש (חמישי) בישיבת מרכז הרב בירושלים.

בערב שעסק בהלכות ריבית השתתפו ראש ישיבת מרכז הרב - הרב יעקב שפירא, ר"מ בישיבת שעלבים - הרב משה גנץ, אב"ד הגדול לשעבר ומנהל בתי הדין הרבניים - הרב שלמה דיכובסקי, וראש מכון כת"ר ורב מזרח העיר רעננה - הרב שלמה אישון.

הכנס נערך לכבוד סיום לימוד פרק 'איזהו נשך' והלכות רבית על ידי חברי הכולל בבית הכנסת ע"ש ספרא ברמת שלמה - כולל שהוא שלוחה של ישיבת מרכז הרב. חברי הכולל אף הוציאו ספר "שיעורי רבית" בו מסוכמות כל הסוגיות של הלכות רבית שבפרק.

את הערב פתח הרב שפירא שדן בדמיון ובשוני שבין צדקה להלואה. כמו כן אמר הרב שפרנסת התלמיד חכם קודמת לכל "אע"פ שהוא לא שם שלטים בחוץ כאחרים".

שיעורו של הרב משה גנץ עסק באיסור קנייה בתשלומים במידה והמחיר לתשלומים גבוה יותר מהמחיר במזומן, ועוד.

הרב שלמה דיכובסקי העביר שיעור בדין היתר עיסקה. הרב הסביר את יסודות התר העיסקה ואמר שיש להבין שהיתר עיסקא משנה את ההגדרה של הכספים - הם אינם הלואה אלא עסק.

הוא הזכיר כי בהיתר העיסקה חייבת להישמר האפשרות שנותן המעות יפסיד, אלא שאפשרות זו צריכה להיות "כחודו של מחט" ואם נרחיב אותה יתר על המידה אנו עלולים לעקור את האפשרות לקיים עסקים ע"פ ההיתר, מה שעלול לבטל את האפשרות לקבל הלוואות גדולות, שהן כיום נשמת אפה של הכלכלה.

בנוסף הרחיב הרב דיכובסקי והסביר כי התר עיסקה צריך להיות באחוזים סבירים של ריווח, ואם לא "הרי זה חזיר בהכשר הבד"ץ ועוברים על איסור דאורייתא למרות שאומרים שעושים ע"פ התר עיסקה".

הערב הסתיים בהרצאתו של הרב שלמה אישון, שאמר שכשם שיש מודעות בציבור לכשרות המזון, כך צריכה להיות מודעות לכשרות ההשקעה, וכמו שבעולם כיום התרבתה המודעות להשקעות חברתיות וכאלה ששומרות על איכות הסביבה וכדומה, אין סיבה שתורתנו הקדושה תהיה פחותה מהם, ורצוי שהציבור שומר התורה ינתב את השקעותיו ע"פ ההלכה וזה כח גדול שיכול למנוע גם איסורי רבית וגם חילולי שבת ושאר איסורים.

הרב הסביר את נהלי הכשרות של הגופים השונים שנותנים כיום הכשרים על השקעות (הרב דביר, העדה החרדית), ההבדלים ביניהם ועוד דעות בנוהל הרצוי לכשרות על השקעה. הרב ציין עוד מספר חברות בכירות במשק, שיש שלל כשרויות של בד"צים על מוצרי המזון שלהם, אך אין התר עיסקה לאגרות חוב שלהן משום שאין דרישה ציבורית לכך.

כמו כן הזכיר הרב שיש להפעיל לחץ על ארגון המורים העל יסודיים שילך בעקבות מקבילתו, הסתדרות המורים, ויפתח מסלול כשר להשקעה בקרן השתלמות.