חיילי צה"ל בגבול הצפון
חיילי צה"ל בגבול הצפוןפלאש 90

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ראשון) את דו"ח "מדד הדמוקרטיה הישראלית" לשנת 2013.

על פי הדו"ח כ-90% מהיהודים נותנים אמון בצה"ל, כ-78% נותנים אמון בנשיא המדינה, 62% בבית המשפט העליון, 47% בתקשורת ו-43% ברבנות.

עוד עולה כי כ-43% מהציבור היהודי סבור כי המצב הכללי של ישראל הוא "ככה־ככה". עם זאת רוב היהודים (66.6%) מרגישים חלק מהמדינה ובעיותיה ו־83.3% אף גאים בישראליותם.

רוב היהודים, כך על פי הדו"ח, חושבים שלחיילים אין זכות לסרב לשרת בשטחים בגלל התנגדות לכיבוש (62.8%) או לסרב לפקודה לפנות יישובים (50.9%).

74.8% מהיהודים מאמינים באפשרות של מדינת ישראל "יהודית ודמוקרטית". שיעור היהודים המעדיפים את הרכיב 'יהודית' בלבד בהגדרת המדינה מגיע היום ל־32.3%. שיעור המעדיפים את הרכיב 'דמוקרטית' בלבד הוא 29.2%.

השיעור הגבוה ביותר בכלל הציבור סבורים כי המתח הגדול ביותר במדינה הוא המתח היהודי-ערבי (68%). אחריו (בסדר יורד): המתח בין עשירים לעניים, בין דתיים לחילונים, בין ימין לשמאל ובין מזרחים לאשכנזים.

היהודים חצויים בשאלה אם לאזרחי ישראל היהודים צריכות להיות יותר זכויות מלאזרחים הלא יהודים: 48.9% מסכימים עם הרעיון הזה ו־47.3% אינם מסכימים אתו.

בשאלה בידי מי הסמכות העליונה לאשר הסכם שלום הכולל נסיגה משטחים התשובה השכיחה בקרב היהודים (30.6%) היא שהסמכות צריכה להיות בידי היהודים בלבד, במשאל עם. בקרב הערבים התשובה השכיחה היא כלל אזרחי ישראל, במשאל עם (45.2%).

נשיא המדינה התייחס לממצאים ואמר: "אני מאד מוטרד מהיחס לדמוקרטיה ומהמתח בין הרוב היהודי למיעוט הערבי". אין סתירה בין מדינה יהודית ודמוקרטית ועלינו לחנך ולקדם את הערך "ואהבת לרעך כמוך" שהוא בסיס ערכי ומוסרי של העם היהודי המחייב שוויון מלא וחינוך לסובלנות בין יהודים לערבים".

הנשיא הוסיף ואמר: "יש גם צד חיובי וזו ההצהרה הסולידרית המרגשת של אזרחי ישראל בנכונות לקבל על עצמם מיסוי לטובת צמצום הפער בין עשירים לעניים, וכן אהבת הארץ ושביעות הרצון הכללית של אזרחי ישראל".