זוגיות פורחת
זוגיות פורחתפלאש 90

שלום. אני נשואה מזה 3 שנים לבחור שהגיע ממשפחה עם מבנה לא תקין, אביו נוהג לפעול באלימות מילולית והבנתי שבעבר אף פיזית כלפי האם.

כיום בעלי נוהג בזמן כעס לאבד כל רסן ולקרוא לי בשמות גנאי ואח"כ כמובן מתנצל. חייבת לציין שיש בו המון דברים חיוביים אך הכעס הזה הורס הכל. הוא מסרב לטיפול זוגי הוא יודע ומכיר בבעיה וחושב שיצליח להתגבר לבד אך לי לא נראה.

אני רוצה להתגרש יש לי תינוקת בבית ואני חוששת לנפשה, לא רוצה שתגדל ותיחשף לדבר הזה וגם איני יודעת אם אני אוהבת אדם שבכל רגע יכול להפוך לאויב שלי.

 

תשובה:

שלום וברכה, המצב שאת מתארת מדאיג. אנשים רבים שגדלו במשפחה שהיתה בה אלימות, מפנימים מודל של תקשורת אלימה. הזעם שהופנה אליהם בילדותם, או שהיו עדים לו הופך להיות חלק מהם. למרות הרצון הכן והאמיתי שלהם לבנות משפחה אחרת, פעמים רבות הם מוצאים את עצמם משחזרים את הסביבה האלימה בה גדלו. נדרשת עבודה מאומצת כדי לשנות את המהלך הזה, אך הדבר אפשרי.

לרוע המזל אלימות שאינה מתוקנת עלולה להסלים ולהקצין, ואלימות מילולית עלולה לגלוש גם לאלימות פיזית. מכאן הדרך עלולה להוביל לחיים בצל האלימות, או לחלופין לתלונה במשטרה, מעצר של הבעל, פרוד כפוי בן בני הזוג, ותהליך משפטי ממושך, המלווים בסבל רב ופגיעה אנושה בתא המשפחתי. את צודקת בכל שאינך מוכנה להשלים עם המצב, ועם הפגיעה בך ובילדה. נראה שבעלך מכיר בבעיה, אך יתכן שהוא מכחיש וממעיט בחומרתה.

כשלב ראשון, את צריכה להחליט איפה את עומדת ביחס לקשר הזה. אם הגעת למסקנה שאת רוצה להפרד, זכותך לעשות כך, בצורה בה תרגישי בטוחה. אך אם מוכנה לתת הזדמנות ולעבוד על הקשר, נשמע שעדיין לא מאוחר מדי לכך. אם זו בחירתך הייתי מציעה לך להגיד לבעלך בזמן רגיעה, בצורה ברורה וחד משמעית, שהדרך בה הוא מדבר אלייך במריבות פוגעת בך ואינה מקובלת עלייך, ואת מבקשת ממנו להפסיק להשתמש בשמות גנאי לאלתר. אם יצליח- מה טוב. אם לא חשוב שתעמדי על שתפנו לטיפול.

ישנן מספר דרכים לטפל בבעיה, וטיפול זוגי היא אחת מהן. דרך אחרת היא טיפול פרטני לבעל, בו יוכל לעבד את הפגיעות שעבר בילדותו, וללמוד דרכי התמודדות חדשות במצבי לחץ וכעס. דרך נוספת היא טיפול קבוצתי, המיועד לגברים אשר סובלים מבעיה של אלימות, ומלמד שליטה בכעסים. במקביל, את יכולה להעזר בטיפול שיתמוך בך, ויאפשר לך להתמודד בצורה טובה יותר עם הקשיים. יש מקומות טיפוליים הנותנים טיפול מסובסד, בפרט במקרים של אלימות במשפחה. לאורך זמן, אף אחד לא יוכל לפגוע בך, בלי שתאפשרי את זה. חזקי ואמצי.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, מכון שילה