פרל בקבר רחל עם הרב הראשי
פרל בקבר רחל עם הרב הראשיצילום: גרשון אלינסון

ראש המועצה האזורית גוש עציון דוידי פרל פועל בימים אלו על מנת לצרף את קבר רחל לשטחה של המועצה בראשה הוא עומד, זאת לקראת י"א במרחשוון, יום פטירת רחל אמנו.

פרל פנה בשבועות האחרונים לשר הביטחון, שר הפנים, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן וכן לרב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' בבקשה לקדם את המהלך.

בשנים האחרונות עבר מתחם קבר רחל שיפוץ נרחב וכביש הגישה אליו נסלל מחדש ועבר שינויים כמו הצבת חומות בטון גבוהות המאפשרות גישה חופשית ובטוחה לקבר גם בכלי רכב שאינם ממוגני ירי, כפי שהתחייב בעבר על-פי הנחיות צה"ל.

מתחם קבר רחל  כיום הוא הרבה יותר נוח ונגיש לציבור הרחב, מצב זה העלה משמעותית את מספר המתפללים הפוקדים את קבר רחל בכל ימות השנה, ובפרט ביום ההילולה בי"א בחשוון.

למרות זאת, אין התאמה בין העובדה שמספר המתפללים המבקרים במתחם עולה בקביעות לבין העובדה שהקבר נמצא עדיין תחת אחריות צבאית ביטחונית, ומבלי כל אחריות אזרחית, אשר תדאג בין היתר לשירותים בסיסיים הניתנים בכל תחומי המועצה (תחזוקה, תברואה וכו').

מתחם קבר רחל סובל מואקום מוניציפלי, והמועצה אזורית גוש עציון, בראשותו של דוידי פרל, מבקשת למלא חלל זה, כמועצה הסמוכה למתחם, אשר תפרוש את חסותה על הקבר ברמה המוניציפלית התפעולית וכל שאר המעטפת שיכולה רשות מקומית להעמיד.

במכתב שהועבר לידי שר הביטחון כותב פרל: "בידוע הוא כי קבר רחל אמנו בבית-לחם עבר בשנים האחרונות שינוי תפיסה ביטחוני מבורך המאפשר כניסה קבועה ויום-יומית אל הקבר. כניסתם של מאות אלפי המתפללים הפוקדים את הקבר לאורך השנה בכלל ובפרט ביום הפטירה עצמו, י"א בחשוון, מולידה את הצורך לדאוג לאחזקתו של הציון ולניהולו על מנת לשמרו במצב שיאפשר את המשך קליטתם של המתפללים הרבים בצורה בטיחותית".

"אני מוצא לנכון לפנות אליך על מנת לקבל את עזרתך בעניין ולהורות על שיוכו המוניציפאלי של מתחם הקבר למועצה האזורית גוש עציון. סבורני כי מהלך שכזה, בו המועצה האזורית גוש עציון תופקד על ניהולו של האתר תביא איתה ברכה למתפללים ולמקום עצמו". לסיום כותב פרל " בידי המועצה הכלים לדאוג לאחזקתו ולניהולו השוטף של המקום ובמידת הצורך להקצות משאבים המצויים בידינו על מנת להתמודד עם הסדר בקבר בשגרה ובחירום", הוסיף פרל.

משה סוויל סגן ראש המועצה מוסיף, כי "ברגע שנשלים את מהלך הכללתו של המתחם תחת המועצה נוכל להעמיד את כל משאבינו לטובת אחזקת המתחם בכל המישורים. הן אחזקה לוגיסטית וטכנית ועד תפעולית ותברואתית. המהלך מתבקש בגלל קדושתו המיוחדת של המקום וחבל מאוד שמהלך מסוג זה לא נעשה עד היום, אך עדיין לא מאוחר".