ארגון ג'בהת אל-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעידה, העלה סרטון וידאו המתעד את ההכנות והביצוע של פיגוע ההתאבדות הראשון שבוצע בנגמ"ש תופת כנקמה על המתקפה בנשק כימי שגרמה לפני כחודשיים למותם של כ-1,400 איש באזור דמשק.

הפיגוע כוון נגד בניין המשמש מפקדה של הצבא הסורי באזור הכפרי ממזרח לבירה דמשק והנקרא אל-רוטה אל-שרקיה. ממפקדה זו יצאו כוחות של הצבא הסורי למתקפות נגד הכוחות המורדים.

שמו מבצע פיגוע ההתאבדות צוין רק בכינויו "אבו עאסם", ונמסר שמדובר במתנדב בעל נתינות זרה (ככל הנראה ממדינה ערבית) שהצטרף לכוחות המורדים.  

לצורך ביצוע הפיגוע אספו פעילי ג'בהת אל-נוסרה נפלי פגזים ופצצות ששוגרו ע"י הצבא הסורי ובכלל זה פצצות במשקל של מאות ק"ג של חומרי נפץ. מטען זה הועמס על נגמ"ש מסוג BMP שנפל שלל בידי המורדים.

המחבל המתאבד נפרד מחבריו ליחידת המתאבדים של ג'בהת אל-נוסרה בארוחה אחרונה משותפת ובחיבוקים, ויצא למשימתו האחרונה כשניכרת עליו הנחישות לבצעה והשמחה על הכבוד הגדול שנפל בידיו למות מות קדושים בדרכו של אללה, מוות המזכה אותו בתגמול בגן העדן על פי האמונה המוסלמית. הוא המליץ לחבריו ללכת בדרכו ולבצע פעולות דומות.

מטען הנפץ העצום הופעל בעת שהנגמ"ש הגיע סמוך לבניין המפקדה של צבא סוריה, וכדור האש שעלה ממנו היה גדול בהיקפו, וההדף העצום גרם לקריסה מוחלטת של הבניין. תושבים באזור אל-רוטה אל-שרקיה שהתראיינו לסרטון הווידאו הודו לג'בהת אל-נוסרה על לחימתם במשטר אסד.

ההצלחות של המורדים הביאו את המשטר הסורי לתכנן מתקפה מקיפה בעוטף דמשק המתבצעת בימים אלה בסיוען של מליציות שיעיות מעיראק (מליציית אבו פדל עבאס) ומלבנון (חיזבאללה). על פי הדיווחים מסוריה, הן של המורדים והן של המשטר, כוחות הצבא הסורי הצליחו לכבוש מחדש מספר כפרים ובכפרים אחרים המורדים נתונים במצור כבד, אשר הביא את אנשי הדת לפרסם פסק הלכה המתיר לנצורים לאכול חתולים, כלבים וחמורים.

היעד המרכזי של הפעולה הצבאית הינו להרחיק את המורדים מהבירה דמשק ולבסס את השליטה הצבאית באזור זה. לאחרונה הצליח הצבא הסורי לכבוש גם הכפר ח'נאסר ולפתוח מחדש את ציר האספקה לכוחותיו שהיו נצורים בעיר המחוז חאלב.