אסדה לקידוח נפט וגז
אסדה לקידוח נפט וגזערוץ 7

משקיעים רבים ברחבי הארץ ששמו כספם על מניית "שמן" התבשרו היום כי כספם ירד למצולות. קידוח הנפט "ים-3" של איש העסקים ג'קי בן זקן, המנוהל מזה מספר חודשים מול חופי אשדוד, נמצא יבש לחלוטין. כתוצאה מכך, המניה התרסקה

ובשפת המספרים: כ-176 מיליון דולר שהונחו בקידוח האמור על ידי ציבור המשקיעים – הלך לטמיון.

"לצערנו לא הצלחנו להפיק נפט. כמובן שאנחנו מאוכזבים, חשבנו שנביא בשורה בתחום האנרגטי. יחד עם זאת אנחנו עוסקים בתחום שבו הסיכון גבוה", אמר היום הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי למשקיעים בצער.

"אנחנו מתרכזים בשכבות הנפט. היה לנו קידוח ארוך גם מבחינת הרגולציה וגם מבחינה ביטחונית. לצערנו לא הצלחנו להפיק נפט. אנחנו בוחנים את בדיקות הנפט שנותרו וגם את שכבות הגז".

מנכ"ל החברה יוסי לוי אמר כי "כל המידע שאספנו עד עכשיו נאסף על ידי חברות גדולות. המטרה שלנו היתה קידוח 'ים 3' והוא התבסס על הנתונים של קידוח 'ים 2'. זה היה קידוח מאתגר מאוד. היו לנו מספר קשיים בקידוח שדיווחנו עליהם. נלחמנו בגורמים טבעיים שלא בשליטתנו במשך כמעט 60 ימים. לא תכננו מראש לבצע מבחן הפקה לגז. ייעצו לנו לעשות מבחני הפקה ולצערי התוצאות לא אימתו את קיומו של מאגר נפט בקידוח. רק בעוד 72 שעות כשנוציא את הכלים נדע בוודאות שאין נפט. עכשיו נלמד את התוצאות מהקידוח".  

והיה גם אדם אחד שהרוויח מכל הסיפור העגום הזה: איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ' שב-2010 קיבל מידי המדינה את הזכויות על המאגר ובאוקטובר 2012, כחודשיים לפני תחילת הקידוח, מכר את מניותיו תמורת 77 מיליון שקל – הציל את עורו ונשאר עם כספי המכירה בידיו.

ליבוביץ' לא השתתף בהליך גיוסי ההון שקיימה 'שמן' כדי לממן את הקידוח ובחר למכור את מניותיו בעצת רבותיו שיעצו לו לעשות זאת בשל החשש מחילול שבת. כידוע, הקידוחים מתבצעים כל העת וגם בשבתות וחגים. כעת השבת השיבה לו כגמולו.