קיר התהילה של חברי הכנסת

וידאו באדיבות ערוץ הכנסת

חברי הכנסת לשעבר וזוכי פרס ישראל שלמה הלל, אהרן ידלין, סטף ורטהיימר, גאולה כהן והרב חיים דרוקמן הגיעו היום (שלישי) למשכן הכנסת לטקס חניכת "קיר ההוקרה לחברי הכנסת זוכי פרס ישראל". 

חברי הכנסת מלווים בבני משפחותיהם, עמדו נרגשים ליד "קיר הכבוד" הנושא את דיוקנאותיהם ותיאור פועלם. עוד הגיעו, בני משפחה, בני ובנות זוג, ילדים, נכדים ונינים של חברי כנסת שהלכו לעולמם.

יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין בירך את הנוכחים ואמר כי חברי הכנסת, זוכי פרס ישראל, מייצגים נאמנה את המסורת הפוליטית היהודית. "כמו משה רבינו העולה להר סיני, אך חוזר לעם, הם עלו ממעמקי הרוח כדי להשפיע על ה'כאן' ועל ה'עכשיו'. הם לא ראו בשליחות הציבורית, ובמאבקי הכח הפוליטיים דבר בזוי, להפך, הם עזבו את מגדלי השן כדי לעסוק בצרכי הציבור באמונה".

"פרס ישראל מהווה את אות ההוקרה הגדול ביותר והעמוק ביותר שהחברה בישראל מעניקה לדמויות חינוכיות, תרבותיות, ואינטלקטואליות,  וכן לאנשי מעש, בעלי חזון מרחיק לכת ויכולת ביצועית מוכחת. קיר התהילה הזה חושף את חברי הכנסת הרבים, זוכי פרס ישראל, ומציג את העשייה בכנסת ואת חֲבֵרֶיהָ בְּאוֹר אַחֵר מִזֶּה הַמֻּכָּר וְהַיּוֹמְיוֹמִי, בְּאוֹר יְקָרוֹת שֶׁל גַּאֲוָה וְסִפּוּק. אני מקווה שקיר התהילה הזה יעודד הן את המבקרים, ובעיקר את חברי הכנסת, להמשיך לתרום בעשייה, במחקר, בחינוך ובכל תחום על מנת לשנות, להשפיע ולקדם את החברה הישראלית כולה", הוסיף. 

השר אורי אורבך העומד בראש המשרד לענייני אזרחים ותיקים ומי שיזם את הקמת הקיר הודה לחברי הכנסת ולבני המשפחות שהגיעו ואמר כי הקיר הוקם כדי שהמבקרים בכנסת לא יחשבו שהכנסת היא רק תגרות וקטטות אלא ידעו שבכנסת כיהנו גם אנשי רוח ומעלה. 

"בימים בהם התקשורת מתעסקת במי עישן גראס ומי לא, אולי היה צריך להקים את קיר 'גראס ישראל' ולא פרס ישראל", אמר לקול צחוקם של הנוכחים והוסיף: "אנחנו מתפתים ללכת להבלים בזמן שיש כל כך הרבה מה לעשות פה". השר אורבך סיים בתקווה שחברי הכנסת והמבקרים במשכן שיעברו ליד הקיר, יתמלאו ביראת כבוד כלפי האנשים שבחרו בתרומה למדינה בתחומם ובפעילותם הציבורית. 

יושב ראש הכנסת ה-11 שלמה הלל, זוכה פרס ישראל לשנת תשנ"ח, אמר לנוכחים כי מדובר בזכות גדולה להתייצב בכנסת והודה על המחווה שנעשתה למענו ולמען חבריו זוכי פרס ישראל. "פרס ישראל הוא פרס חשוב ביותר, אך הפרס הממשי הוא התרומה לחברה ולקהילה והזכות לשרת את המדינה". "אך הדובדבן שעל הקצפת שעל העוגה", אמר הלל, "הוא קיר הכבוד שנחנך היום בכנסת". עוד אמר כי חברי הכנסת מכבדים את שליחותם הציבורית והם ממשיכים לעקוב אחר פעילותה גם כאשר כבר אינם נבחרי ציבור. "הכנסת היא המיצוי והביטוי של המערכת הדמוקרטית כולה והיא המשקפת את דמותו של העם כמוסד ייחודי הנבחר על ידי העם כולו".

קיר הדיוקנאות יהיה מעתה תחנה נוספת בסיורים בכנסת, ולמבקרים יינתן הסבר על פעילותם של הזוכים.

הכנסת ייחדה את הקיר המזרחי של אולם המליאה לציון פועלם של 33 חברי הכנסת זוכי פרס ישראל. חברי הכנסת הזוכים קיבלו במרוצת השנים את הפרס החשוב על הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם – ספרות, מדעים, תרבות ותעשייה – או על תרומתם המיוחדת לחברה בישראל. פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל. את הענקתו יזם בשנת תשי"ג (‏1953) שר החינוך דאז, בן-ציון דינור, והוא מוענק מאז מדי שנה בשנה. 

עוד מופיעים על קיר ההוקרה שמותיהם של פרופ' בן ציון דינור, שזכה פעמיים בפרס – בשנת תשי"ח (1958) על מחקריו בהיסטוריה של עם ישראל ובשנת תשל"ג (1973) על קידום החינוך הממלכתי בישראל. אבא אבן, זוכה פרס ישראל לשנת תשס"א (2001) על מפעל חיים; הרב יהודה לייב מימון זוכה פרס ישראל לשנת תשי"ח (1958) על מחקריו בתחום הספרות התורנית; אמיל חביבי, זוכה פרס ישראל תשנ"ב (1992) בספרות ערבית; מאיר עמית, זוכה פרס ישראל תשס"ב (2003) על הקמת קהיליית המודיעין; הרב חיים דרוקמן, זוכה פרס ישראל לשנת תשע"ב (2012) על מפעל חיים וראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר,שזכה בפרס ישראל בשנת תשס"א (2001) על פעילותו למען ביטחונה ושלמותה של מדינת ישראל.

בין חברי כנסת שפועלם מצוין בקיר המזרחי של אולם המליאה גם חמש כלות פרס ישראל: ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר על תרומתה המיוחדת לחברה ולמדינה, וחברות הכנסת לשעבר שולמית אלוני על תרומה מיוחדת למען שוויון בין המינים ובין העמים; גאולה כהן על תרומתה בהובלת מפעלים תרבותיים וחינוכיים, שרה שטרן-קטן על פועלה למען המשך קיומו של העם היהודי וטיפוח מורשתו ושושנה פרסיץ, על פועלה בתחום החינוך. 

עוד מצויינים פרופ' יגאל ידין, אורי צבי גרינברג, פרופ' יזהר סמילנסקי, פרופ' דב סדן, פרופ' יובל נאמן, אברהם הרצפלד, פנחס רוזן, פרופ' יוסף רום, הרב משה צבי נריה, חיים גבתי, ד"ר זרח ורהפטיג, משה שמיר, אריה לובה אליאב, יעקב חזן, זאב סטף ורטהיימר, יצחק בן-אהרון, מרדכי בן-פורת, פרופ' אמנון רובינשטיין, אהרן ידלין ורון נחמן.