התור בנתב"ג
התור בנתב"גפלאש 90

בדו"ח שהוא מפרסם היום (שלישי) מציג מבקר המדינה שורת ליקויים וכשלים באופן בו פועלת היחידות למניעת הברחות, בהן גם הברחות סמים.

המבקר בחן את תהליכי העבודה של בית המכס נתב"ג בהקשר של מניעת הברחות. כמו כן נעשתה ביקורת מעקב בנושא הסדרת מעמד ופעילות היחידות למניעת הברחת טובין וסמים שפורסמה בדוח המבקר מלפני ארבע שנים.

הדו"ח מציג ממצאים מדאיגים ולפיהם רשות המסים לא הסדירה את מעמד היחידות למניעת הברחות סמים, ובמצב זה פחתו התפיסות של הברחות סמים. כמו כן קובע המבקר כי על אף שלעובדי היחידות הללו בבית המכס נתב"ג אין הכשרה לפעול כחוקרים, הם מנהלים חקירות שוטפות.

המבקר קובע עוד כי "יחידת המודיעין בבית המכס נתב"ג לא נקטה יזמה להשיג מידע בתחום הברחות הסמים. היחידה למניעת הברחות סמים בנתב"ג אינה מבקשת מידע מודיעיני לפני מבצעים לסיכול הברחות שהיא עורכת, והיא אינה מכינה דוח סיכום הכולל הסקת מסקנות ונושאים לשיפור".

עוד מציין המבקר כי בחלק מהבקשות למסירת מידע בנושאי סמים שנשלחו מהמשטרה לרשות המסים נמשך הטיפול כשלושה שבועות ויותר. לדבריו "יחידת המודיעין אינה מבקשת דיווח על תוצאות המידע שהעבירה. לפיכך היא אינה מסוגלת לתחקר ולהסיק מסקנות לייעול פעולתה".

עוד על חוסר התיאום בין הגופים השונים האמונים על מאבק בתופעת הברחות ניתן ללמוד מכך ש"בית המכס נתב"ג אינו מוסר מידע למס הכנסה על תפיסות מסחריות של הברחות טובין, אף שהדבר יכול לתרום להרחבת רשימת הנישומים ולחייבם במס".

סוגיה מטרידה נוספת היא סוגיית השימוש בקטינים לצורכי הברחות. המבקר קובע כי לא טופלו כל ההיבטים הקשורים לקטינים שנתפסו בהברחות טובין בכמויות מסחריות. "הדבר עלול ליצור תמריץ לשימוש בקטינים להברחות", מתריע המבקר.

"נוסף על כך", כותב המבקר "הועלה כי לעתים תנאי העבודה של יחידת הבודקים בבית המכס אינם מאפשרים להם לבצע בדיקות כנדרש. יש על כן לשפר את מערכת הגילוי של הברחות טובין וסמים בבית המכס".