ניצן אלון,
ניצן אלון,פלאש 90

בסוף השבוע שעבר קיבלה לידיה ח"כ אורית סטרוק את צו אלוף הפיקוד המחיל את חוק עבודת נשים ביהודה ושומרון.

כזכור, הצו הוצא כחלופה להחלת החוק בצורה רשמית לאחר שראש הממשלה התחייב ל'שוויון מלא בין אזרחיות ישראל'.

אולם, עיון בצו האלוף גילה כי לא זו בלבד שצו האלוף לא משווה את זכויותיהן של הנשים ביו"ש אלא אף פוגע בהן. הצו מוחק את זכותן של הנשים להידיין בפני בית דין אזורי לעבודה בלבד, ותחת זאת קובע כי ענייניהן יידונו  גם בפני בית משפט לעניינים מקומיים של ערכאה ראשונה.

עו"ד יעל דולב, מהמומחיות בארץ לדיני עבודה (מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי גרינברג ושות')  והיועצת המשפטית של תנועת 'אמונה' עו"ד ציפורת שימל, כותבות בחוות דעת שהוצאה בעקבות הצו, כי יש בצו האלוף פגיעה חמורה בזכויותיהן של הנשים ביהודה ושומרון.

"הצו בנוסחו הנוכחי יוצר סיטואציה השוללת את סמכותו של ביה"ד לעבודה ולמעשה מעביר אותה לבית המשפט לעניינים המקומיים.  תוצאה זו הינה תוצאה בעייתית במיוחד הואיל וחוק בית הדין לעבודה מדבר על סמכות "ייחודית" של בית הדין לעבודה. בשל המיוחדות והחשיבות של נושא יחסי העבודה הוציא המחוקק תחום זה ממערכת המשפט הכללית והעבירו למערכת של בתי הדין לעבודה, שנוצרה במיוחד על מנת לענות על הסוגיות העולות בתחום זה. לפיכך, הפקעתו של תחום שיפוטי זה מידיו של בית הדין לעבודה פועלת בניגוד לרצון המחוקק" כתבו השתיים.

עורכות הדין דולב ושימל מוסיפות ומציינות, כי "לבתי הדין לעבודה נסיון של שנים בפתרון סוגיות העולות בתחום יחסי העבודה, פסיקה יחודית וספציפית. העברת הדיון בסוגיות אלה לבית המשפט לעניינים מקומיים אשר הינו ערכאה, שאין לה כל נסיון בפסיקה בתחום זה עשויה להביא לפגיעה בציבור הנשים ההרות - עליו בא חוק עבודת נשים להגן".

ח"כ אורית סטרוק אמרה בתגובה לחוות הדעת, כי "חוות הדעת קובעת באופן חד משמעי ומפורט כי האופן שבו הוחל החוק כצו אלוף פוגע בשיוויון של הנשים ביו"ש וסותרות באופן מהותי את רצונו של ראש הממשלה לשים סוף לאפלייה הזו".

סטרוק מזכירה, כי בישיבת הממשלה שדנה בחוק אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אזרחיות ישראל, כולל אלה החיות ביו"ש, חייבות לקבל זכויות שוות", והצהיר כי "אני מחויב לכך". בעקבות התחייבות זו אומרת סטרוק, "פניתי לראש הממשלה בבקשה לקדם את חקיקתו של החוק על פי התחייבותו".