חבר הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי) הגיש היום (רביעי) שאילתא לשר התחבורה, ישראל כץ בה תבע הסברים ובחינת קבלתם או אי קבלתם של טייסים שומרי שבת לחברת התעופה אל על. 

ללשכת ח"כ שטבון הגיעה השבוע תלונה מטייס שומר שבת. טייס קרב במיל' בעל נתונים גבוהים המחזיק בלמעלה מ-8,000 שעות טיסה, מנסה להתקבל מזה מספר שנים לעבודה בחברת אל על. אף שתנאי הסף דורשים רק 1500 שעות טיסה ואף שנתוניו גבוהים מן הממוצע, בכל זאת נדחה על הסף כל פעם מחדש.

בניסיון לברר את אשר עלה בגורל ניסיונותיו, פנה הטייס לגורמים שונים במערכת אל על אשר מסרו לו באופן לא רשמי כי העובדה שהוא חובש כיפה ושומר שבת עומדת לו לרועץ.

מנתונים שפורסמו בתקשורת עולה כי מידי שנה אחוז הדתיים המסיימים קורס טיס עומד על 5%-7% מכלל המסיימים את הקורס. כאשר בוחנים את הפילוח בסקטור האזרחי עולה כי, בחברות ישראייר וארקיע מועסק אחוז טייסים דתיים ההולם את שיעורם היחסי מכלל הטייסים, היינו 5%-7%. זה לא המצב  בחברת אל על, "האם זה מקרי שמבין 500 טייסי אל על יש רק טייס שומר שבת אחד?", שאל שטבון.

"הדם שלי אדום מספיק כדי להיות טייס קרב", אומר הטייס, "אך כנראה שאינו מספיק אדום מכדי לעבוד בחברת אל על". הוא הוסיף כי "מצער לגלות שגם אחרי 65 שנות קיום, מאוד קשה להיות דתי בישראל". 

הטייס פנה לחבר הכנסת יוני שטבון והעיר על מצב הדברים, שטבון בתגובה הגיש שאילת לשר התחבורה בה דרש בחינה מעמיקה "למציאות התמוהה", כלשונו. שטבון מסר כי: "לא ייתכן שדווקא במדינת היהודים חילול שבת יהווה תנאי להעסקה. הציבור הדתי נושא חלקו במאמץ הלאומי, לא יכול להיות שיודר מהשוק האזרחי". 

שטבון הוסיף כי "זהו כתם שחור על התנהלותה של אל על, שזוכה להגמוניה כ- 'חברת התעופה הלאומית'. בעיניי, לאומיות כוללת גם כבוד למסורת היהודית".

סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי השיבה במליאת הכנסת לשאילתא של ח"כ שטבון "לא מוכרת לי תופעת אפליה על רקע דתי בנושא המיונים לתפקידי טייס באל על ואילו הייתה כזו הייתי מביאה לביטולה. השאילתה אינה מציינת את שמו של אותו אדם, הטוען כי עבר את שלב המיונים וזאת בשל היותו אדם דתי".

"לפיכך במידה ויועברו אלי הפרטים המלאים, כדוגמת שמו של המתלונן, יהיה ניתן לבדוק אם אכן מדובר באפליה על רקע דתית או שמא הנתונים המקדימים שלו לא מאפשרים מעבר תנאי סף", הוסיפה סגנית השר חוטובלי. 

אריה פרנקל, דובר אל על למגזר הדתי, מסר בתגובה "תהליך המיון הנוכחי לצוות אוויר באל על נמצא בעיצומו ואמור להסתיים בתחילת חודש נובמבר ולפיכך אין כל מועמד אשר נדחה במיונים הנוכחיים. היחידים שלא התקבלו אפילו לשלב המיון הינם אלו שלא עמדו בדרישות הסף, כפי שנקבעו על ידי החברה, כמו לדוגמה: מינימום שעות טיסה או הוכחת אזרחות ישראלית".

"הטענה כאילו נדחה מועמד על רקע דתיותו הינה חסרת שחר, פוגענית ועלולה להוות פגיעה בשמה הטוב של החברה. אל על ידועה בגישתה המכבדת את ערכי המסורת היהודית", נמסר.