בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השתתף אחר הצהריים (רביעי) בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין.

"ב-66 שנות עצמאותינו חווינו אירועים משמחים וגם קשים וכואבים זמנים של התרוממות רוח ומנגד ימים של חרדה כאב ויגון", פתח נתניהו את דבריו, "רגע שחור בתולדותינו ייזכר לדיראון עולם לקורותיה של מדינת ישראל - זה הלילה בו נרצח יצחק רבין בליבה של תל אביב".

נתניהו ציין כי מה שהעצים את האירוע "היא העובדה שנרצח ראש ממשלה בידי יהודי. אין חנינה לרוצח ואסור שאי פעם תהיה לו חנינה".

"רציחתו של יצחק רבין היתה לא רק התנקשות בדמוקרטיה ופגיעה אנושה בלב האומה, היא היתה גם טרגדיה אנושית גדולה. רבין היה אדם מיוחד, שורשי וערכי, ביישן ודעתן כאחד, פתוח לחלוטין לעולם המשתנה סביבנו. אבל מעל הכל נקרה בו הדאגה האמיתית לעתיד המדינה, שלומה וביטחונה וכשאיש כזה נקטל משהו מת בתוכנו".

ראשת האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ אמרה: "אם יש משהו שלא הצלחנו זה לכונן אתוס לאומי משותף סביב הרצח. העימות האידיאולוגי הוא שנמת אפה של הדמוקרטיה, אבל יש דברים שאינם שנויים במחלוקת. רבין נרצח משום שהוציא לפועל מדיניות בגללה נבחר להנהיג. הוא לא הפתיע את בוחריו, עשה בדיוק מה שהבטיח.

על כך נבחר, על כך נרצח. כדי לאחות את פצעי הדמוקרטיה חובה לזכור את האלימות באוויר שהייתה קשה, ופרצה. לזכור את ארון המתים הידוע לשמצה, את ההתפלפלות ההלכתית אם מותר או אסור לרצוח ראש ממשלה, לזכור את הלבשתו של לוחם ומפקד בצהל במדי אס.אס. לזכור את הפולסא דנורא, את הפגנות ההסתה שהתירו דם. אז לא ידענו לאילו תהומות נתדרדר, איך הפגנות, שדמוקרטיה חייבת להכיל, נטענות בלגיטימציה לרצח.

אם יש לקח, הוא שאין די בלבחור מנהיגים וללכת לישון. אסור להפקיר את הרחוב לשוליים. תפקידנו לגונן על מנהיגנו ולהיות ברחוב לבל יבזז בידי קיצונים".