העסיק עובד זר. יהודה וינשטיין
העסיק עובד זר. יהודה וינשטייןפלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעה לתיקון חוק הרשויות המקומיות, לפיה ראש עיר או סגנו שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות עוון או פשע יושעה מתפקידו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

בחוות הדעת שהוגשה היום לשרת המשפטים ביחס להצעה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי העיקרון עליו מבוססת הצעת החוק הוא עקרון ראוי.

"השעיית ראש רשות שהוגש נגדו כתב אישום, כפי שמוצע בהצעת החוק, היא פתרון עדיף על פני העברתו המידית מתפקידו", ציין וינשטיין, "כפי שנפסק בהתבסס על הדין הקיים. פתרון זה מאוזן יותר כיוון שהוא מאפשר, בתנאים מסוימים, חזרה לתפקיד לעת זיכוי".

היועמ"ש הוסיף כי יש להבהיר מספר כללים בהצעת החוק:

1. סוג העברות  - ההצעה קובעת כי סוג העבירות שבגינם יושעה ראש העיר הנאשם הם עבירות מסוג פשע ועוון. אנו סבורים כי הגדרה זו אינה מדויקת והיא גורפת מדי. מחד, יתכן כי היא כוללת בחובה עבירות שאינן רלבנטיות להכרח בהגנה על טוהר המידות, ומאידך, יתכן כי בהעדר התייחסות לחטא, יושמטו עבירות שראוי כי יובילו להשעיה.

2. תקופת ההשעיה ועריכת בחירות – יש הכרח להתייחס לשאלת תקופת ההשעיה כפונקציה של עריכת בחירות מיוחדות. מחד, אין זה ראוי להותיר את כהונת ראש העיר בידי ממלא מקום לתקופה ארוכה מדי; מאידך, קביעת תקופה קצרה מדי להשעיה שלאחריה יקויימו בחירות מיוחדות, עלולה להוביל במקרים רבים לתוצאה של הדחה, אם וככל שההליך הפלילי יתארך.

3. הדין שיחול על מועמד – אחת הבעיות המרכזיות שהועמדו לדיון בעניין אומ"ץ נגעה לשאלת דינו של מועמד לראשות הרשות, אשר תלוי ועומד נגדו כתב אישום. בית המשפט קבע אמנם כי ציבורית אין הדעת נוחה מהתמודדותו של נאשם, אך משפטית אין מתווה נורמטיבי המאפשר מניעת התמודדות כאמור. תוצאה זו עלולה להוביל לשרשרת בעיות, ועל כן ראוי כי הצעת החוק תתייחס גם לנקודה זו, ותכריע ביחס לכלל שראוי להחיל על מועמדים לראשות העיר.