בית קברות. אילוסטרציה
בית קברות. אילוסטרציהפלאש 90

פורום חברות קדישא מתכוון לפתוח לראשונה מכללה למקצועות הקבורה.

המכללה, אשר תזכה לחסות המשרד לשירותי דת, תציע שלושה מסלולי לימוד: מסלול עבור עובדי שטח, מסלול לעובדי המשרד, ומסלול עבור מנהלים בחברות קדישא.

בשנה הקרובה יפתח מסלול עבור עובדי השטח כאשר הכוונה שבהמשך יפתחו גם שני המסלולים האחרים.

הלימודים במכללה, אשר תקרא על שם בני הסה ז"ל (מנכ"ל חברא קדישא חיפה שנרצח לפני כשנתיים), יהיו בהיקף של 180 שעות לימוד ויתחלקו למספר נושאים: לימודי כבוד המת, לימודי מיומנות רגשית ולימודים כללים.

את "לימודי כבוד המת" ירכז הרב  יעקב רוז'ה, חבר מועצת הרבנות ה ראשית  ומומחה בעל שם עולמי בתחום זיהוי חללים, דיני אבלות. בין השיעורים שיועברו בחלק זה: יחס היהדות למת, גסיסה ויציאת נשמה, קביעת מוות, מנהגי הלוויה, דיני קבורה מנהגי אבלות ועוד.

בחלק של המיומנות הרגשית, יעברו התלמידים, קורסים בהקניית כלים להתמודדות עם עומס רגשי, דיבוב וניחום משפחות וכן הקניית כלים להתמודדות עם קונפליקטים הנוצרים עם המשפחות האבלות. את החלק הזה יעבירו פסיכולוגים ועו"ס קליניים.

כמו כן יושם דגש על קורסים בתחום מיומנות השירות, אותם יעבירו אנשי מקצוע וכן שיעורים במיומנויות מחשב בסיסיות וזאת על מנת  ליצור סטנדרטים משותפים.

במהלך הלימודים יעבירו מומחים חיצוניים הרצאות אורח בין השאר על סוגיות משפטיות, מנהגי אבלות בעדות השונות , חזנות ושיטות קבורה מודרניות (קבורה רוויה) . כמו כן יערכו המשתתפים סיורים לימודים: בין השאר במכון לרפואה משפטית ובמתקני טהרה.

חשוב לציין שבמהלך הלימודים יעברו הסטודנטים מבחנים כתנאי סף וכן יצטרכו להגיש עבודות.

בימים אלה נערך מכרז בין מוסדות השכלה הגבוהה בישראל על מנת שאלו יעניקו אכסניה למכרז וכן חלק מהאחראיות האקדמית.

בין קהל היעד לקורס: אנשי זק"א , שוטרים, אנשי מד"א, עובדי בתי חולים ובתי אבות וכמובן עובדי חברות הקדישא ומועצות דתיות, אשר יהיו חייבים לעבור את ההכשרה הנ"ל. כמו כן יציעו את הקורס לאנשי חברות קדישא בחו"ל שם המסורת היהודית ומנהגי הקבורה הולכים ונעלמים.

עו"ד זאב רוזנברג, מנכ"ל פורום חברות קדישא: "לבית הספר למקצועות הקבורה יש שתי מטרות : הראשונה היא מיסוד והעברת המידע על קבורה ואבלות יהודית שעברה עד כה כמסורת מדור לדור.  המטרה השנייה היא הקניית כלים שישפרו את  יכולתם של כל אלה המתעסקים בנושאי מוות לתת את השירות הטוב ביותר ברגעים הקשים ביותר  ובכלל זה עובדי מד"א, זק"א משטרה ומי שמעוניין להשתלב בעבודת חברה קדישא :כאשר הכוונה היא  ש כל עובד חדש יחויב לעבור את ההכשרה ,כמו כן העובדים הקיימים ישתתפו בלימודים. אנו מקווים לקלוט לא מעט מעובדי חברות קדישא בחו"ל-שם אנו יודעים שהידע על מנהגי הקבורה היהודים הולך ונעלם"

"אנו מקווים שהבוגרים אשר יסיימו את הקורס יהיו מצוידים בארגז הכלים  שיאפשר להם לתת את השירות הצורה הטובה כאשר הם נמצאים בקשר עם המשפחות ברגעים הקשים ביותר שלהם".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אלחנן גלט, ציין כי "המשרד שם לעצמו למטרה להפוך את שירותי הדת לידידותיים לציבור. באופן טבעי, הטיפול בתחום הקבורה רגיש הרבה יותר. אנו רואים בחידוש המשרד ושלוחותיו כגון חברות קדישא ובשיפור ההון האנושי מטרות חשובות, וזאת לצד הוקרה וחיזוק העובדים המסורים. אנו נמשיך לפעול לשם שיפור והנגשת השירות במועצות הדתיות ובחברות קדישא ולשם כך מיזם זה שאנו רואים בו בעל חשיבות אסטרטגית רבה".