גם הגברים רגישים
גם הגברים רגישיםפלאש 90

לפני כשנה עברתי התקף חרדה בעקבות אירוע שעברתי. מאז יש לי התקפים נוספים. זה מאוד מפריע ביומיום כי אני כל הזמן חושש שאכנס להתקף בעבודה או במקום אחר. אמרו לי שטיפול התנהגותי- קוגניטיבי יכול לעזור. 

רציתי לשאול מה זה? ואם זה באמת יכול לעזור במקרה שלי?

תשובה:

מה שעומד מאחורי הטיפול ההתנהגותי- קוגנטיבי הוא בעצם העיקרון של "נעשה ונשמע". אם בעקבות אירוע מסוים אדם מפתח בשלב מאוחר יותר חרדה, אז סביר להניח שגם יתלווה לחרדה נטייה להימנע ממצבים או מקומות שלפני כן לא היוו גורם מפריע. בשלב זה נפעיל את המרכיב הקוגנטיבי שבטיפול על ידי זה שנבקש לגלות מהן אותן המחשבות האוטומטיות שחלקן או רובן בדרך כלל אינן רציונאליות והן מתדלקות את החרדה. הטיפול הנ"ל מבוסס על העיקרון שלא האירוע עצמו הוא הגורם לחרדה אלא המחשבות שבראשנו.

אינני יודע מה סוג האירוע שהניע את התקפי החרדה שהנך סובל מהם היום ולכן אשתמש בדוגמא של איש צעיר שטופל בשיטה זו בעקבות חרדות שפיתח נוכח חשיפה למצב שקרוב משפחה נחנק ונפטר לאחר כישלון מאמצי החייאה. האיש הצעיר החל להרגיש בפעם הראשונה בחייו שהעולם איננו מקום בטוח. החרדות הלכו וגברו עד כדי כך שהתקשה להגיע ללימודים במכללה. התקפי החרדה הופיעו בזמנים ובמקומות שלכאורה לא היה ניתן למצוא להם הסבר. בתחילת הטיפול נדרש לכתוב יומן של פעילותיו היום- יומיות, ורשימה של מצבים בהם נתקל בחרדה. בין השאר גילינו שנמנע להגיע למקומות עם קהל גדול (הפסיק לבקר בבית כנסת בשבת בבוקר), להשתמש בתחבורה ציבורית, ונכנס לפאניקה כל פעם ששמע סירנה של אמבולנס. בטיפול שערך כ- 4 חודשים התמודדנו יחד עם מחשבות שעמדו מאחורי מצבי החרדה והפרכנו את טעויות החשיבה. חשפנו בדמיון את האירוע הראשון שהחיש את החרדות ובתור שיעורי בית נדרש בעצמו להיחשף לאותם המצבים שנמנע מהם מאז האירוע הראשון. במקרה הנ"ל היה שיתוף פעולה כמעט מלא והחרדות נעלמו בהדרגה. אין ערובות להצלחה, המון תלוי בטיב הקשר עם המטפל ונכונות להיחשף למצבים לא נעימים. בהצלחה.

הכותב הינו  עו"ס, מטפל בשיטה התנהגותית- קוגניטיבית, מכון שילה