קצת נעלב. לפיד
קצת נעלב. לפידפלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, מינה ועדה שתפקידה לבחון היבטים שונים הקשורים בניתוח מגדרי של תקציב המדינה.

הוועדה תגבש המלצות למדיניות וקווים מנחים לניתוח מגדרי בתהליכי התקצוב. הועדה הוקמה בעקבות יוזמתה של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת, ח"כ ד"ר עליזה לביא.

ניתוח מגדרי של תהליך הכנת תקציב נדרש כדי לבחון כיצד מחולקים המשאבים בין נשים וגברים ובאיזה מידה הולמת חלוקת המשאבים את הצרכים וסדרי העדיפויות של נשים וגברים. ניתוח כזה משמש כלי אסטרטגי לקידום מעמדן של נשים ולצמצום אי השוויון המגדרי בחברה ומקובל במדינות שונות בעולם.

סעיפי התקציב השונים משפיעים על נשים וגברים מקבוצות חברתיות שונות, בשוק העבודה ובתוך המשפחה. כך למשל, עולה מנתונים שונים כי נשים בישראל משתכרות פחות מגברים, מהוות רוב ממקבלי קצבאות הבטחת הכנסה וממקבלי קצבאות הסיעוד ועוד. כמו כן, שירותים ציבוריים כגון: חינוך, בריאות, תחבורה ציבורית ורווחה נצרכים במידות שונות על ידי נשים וגברים. באופן דומה, גם למערכת המס השפעות שונות על נשים וגברים.

בראש הוועדה תעמוד סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, ויהיו חברים בה המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה, מיכל צוק; נציבה ארצית לשוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, עו"ד ציונה קניג-יאיר; סמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד לביטוח לאומי, ד"ר דניאל גוטליב; ראש אגף למקרו-כלכלה ומדיניות בחטיבת המחקר בבנק ישראל, ד"ר עדי ברנדר; סמנכ"ל כלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות, ד"ר טוביה חורב; סמנכ"לית ומנהלת המינהל להכשרה והתפתחות מקצועית במשרד החינוך, גב' גילה נגר; הממונה על סטטיסטיקה מגדרית בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גב' יפית אלפנדרי; ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, פרופ' חנה הרצוג.

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי "תקציב המדינה הוא הביטוי המובהק ביותר לסדרי העדיפויות הכלכליים של מדינת ישראל. ניתוח מגדרי בתהליך הכנת התקציב יהווה אמצעי חשוב לקידום מעמדן של נשים בחברה הישראלית ולהקטנת אי השוויון המגדרי בחברה".

הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה בישראל תזמן גורמים רלוונטיים להצגת עמדותיהם ותפנה לייעוץ בהתאם לשיקול דעתה. הוועדה שתחל בעבודתה באופן מיידי, תעדכן על עבודתה את הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת עד ליום 1 במארס 2014, וצפויה להגיש את המלצותיה עד ליום 1 במאי 2014.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה כי "אי השוויון המגדרי בישראל ניכר ונוגע לכל תחומי החיים ונובע בין היתר מחלוקת משאבים שאינה רגישה לצרכים של אוכלוסיית הנשים על גווניה, ומהיעדר נכונות לשנות שיטות ודרכי חשיבה מקובלים. לכן, פעלתי במרץ במהלך החודשים האחרונים על מנת להקים צוות חשוב זה ואני מברכת את שר האוצר שאימץ את ההצעה. הטמעת החשיבה המגדרית בתקציב המדינה היא צעד נוסף בדרך לשוויון ובכך תצטרף מדינת ישראל לנהוג במדינות המערב, ותבחן את חלוקת התקציב דרך משקפיים מגדריות".