כלא מעשיהו
כלא מעשיהופלאש 90

זה היה קצת מוזר לגלות אבל זכות ההצבעה הדמוקרטית לרשויות המקומיות נשללת מקבוצה גדולה מאוד של אזרחי ישראל, הלא הם העצירים והאסירים שבין כותלי הכלא ובתי המעצר.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עורכת הדין חווה קליין שעתרה לבג"ץ בעקבות בקשה של שני אסירים ועציר המבקשים להצביע ככל אזרח בישראל. "מדובר במחדל חמור של מדינת ישראל", היא אומרת ומציינת כי המדינה הסדירה בחוק את ההצבעה עבור אסירים אך זאת רק בבחירות הארציות ולא אלה המוניציפאליות.

יצוין כי מניעת ההצבעה חלה לא רק על אסירים אלא גם על עצירים שיכולים להשתחרר יממה לאחר ההצבעה כשהם חפים מפשע. כל עוד הם בכלא או במעצר הם אינם יכולים להצביע ואולם במידה וישתחררו ליום חופשה יוכלו להצביע. שלושת העותרים שאותם מייצגת עו"ד קליין אף ציינו בפניה שאם היו יודעים על המניעה היו דואגים לבקש חופשה ביום הבחירות על מנת להצביע ככל אזרח.

ראוי לציין כי משמעות העובדה שקבוצה זו אינה יכולה להצביע יכולה להיות דרמטית מאוד בישובים ומועצות קטנות שבהן עשויים קולות בודדים להכריע את הבחירות ואת דמותה של מערכת הבחירות כולה.

קלייו מציינת כי בעתירתה השוותה בין מצבם של אסירים ועצורים לבין חיילים ומשרתים רחוק מהבית שעבורם הוכנה מערכת המאפשרת הצבעה במעטפות מיוחדות וברישום ידני המשוכלל בסוף יום הבחירות עם הנתונים שנאספו בכל רשות ורשות.

לשאלה כיצד קורה שמאז קום המדינה רק כעת מישהו מרים את כפפת העתירה המתבקשת הזו, מספרת עו"ד קליין כי גם היא הרימה גבה כאשר פנה אליה העצור הראשון וטען שאינו יכול להצביע. "רצתי לברר את העניין הזה. לא האמנתי שאף אחד לא קם וזעק את הזעקה הזו כי כשאנחנו מדברים על דלילת זכויות יסוד אוי לנו אם לא נטפל בזה מיידית".

כעת קליין יחד עם עו"ד אייל שמולביץ' ממתינים למענה מהיר מבג"ץ עוד טרם פתיחת הקלפיות מחר בבוקר.