תעודת בגרות חברתית – לא הכול ציונים

תלמידי תיכון רודפים אחר ציונים והישגים, אך מסתבר שאפשר לשלב ערכים נוספים. תעודת הבגרות החברתית מכשירה אותם לחיי התנדבות ונתינה.

שמעון כהן , י"ט בחשון תשע"ד

בשורת התנדבות מעכו
בשורת התנדבות מעכו
פלאש 90



טוען....

בעידן של ציונים ורדיפה אחר ההישגיות, מרענן להכיר את מיזם הבגרות החברתית שמנהל משרד החינוך בכמאה וחמישים בתי ספר ברחבי הארץ. על המיזם שהחל בתקופת שר החינוך הקודם, גדעון סער, וממשיך בקדנציה הנוכחית של הרב פירון, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם חגי סימן-טוב, רכז חברתי בישיבת נועם בירושלים הלוקחת חלק במיזם, והשנה תהיה זו השנה הראשונה בה יקבלו בוגרי המיזם את תעודת הבגרות המיוחלת.

"הרעיון הוא שתלמידים יגדלו על ערכי נתינה", אומר סימן-טוב הרואה כיעד את המשך חייהם של התלמידים לאחר צאתם ממערכת החינוך, המשך שיהיה, כך הוא מקווה, מבוסס על אדני ההתנדבות, הנתינה והאכפתיות.

"אנחנו לא מפעל של ציונים. אנחנו קודם כל מחנכים. מהותו של האדם היא קודם כל לתת", הוא אומר ומספר על עבודתם של התלמידים מול אוכלוסיה מבוגרת, אוכלוסיה נזקקת, אוכלוסיית עולים ועוד. לדבריו ישיבת נועם נבחרה להשתתף במיזם כיוון שפעילות ההתנדבות משובצת בשעות הפעילות של התלמידים כבר מזה 15 שנה ומיזם תעודת הבגרות החברתית היווה המשך מתבקש למציאות הקיימת ממילא בישיבה.

התכנית כוללת שישים שעות התנדבות ותרומה בשנה להן נוספות עוד שלושים שעות הכשרה וקבלת מיומנויות בפן הערכי של העבודה ובפן המעשי של העבודה. זאת בשיתוף צוותים מהמוסד הקולט את התלמידים לעבודתם ההתנדבותית.

בדבריו מדגיש סימן-טוב דווקא את ההתנדבות הקרובה, זו של תלמיד בוגר מול תלמיד צעיר וזקוק לעזרה. לדבריו תרומה שכזו לעיתים נשכחת כאשר האדם מחפש תרומה והתנדבות במעגל הרחוק יותר ושוכח את הקרובים לו. תרומה והתנדבות בתוך המוסד עצמו מחזקת את תחושת השייכות וההבנה לפיה בראש ובראשונה יש לסייע לקרובים, אולי בבחינת 'עניי עירך קודמים'. בהקשר זה הוא מספר על אחד התלמידים שחנך בעבודתו תלמיד צעיר מחטיבת הביניים ובמשך השנה כולה העלה לא פעם תהייה 'מה אני בכלל עוזר לו' ואף חשב להפסיק את עבודתו, אך בסוף השנה נגשו אליו הורי הילד הצעיר והודו לו בדברים חמים תוך שהם קובעים בפניו כי עבודתו "שינתה להם את הילד", כלשונו של סימן-טוב.

עם זאת, לצד ההצלחות מציין סימן-טוב כי העבודה לעיתים שוחקת וקשה ולעיתים המתנדבים זקוקים לדחיפה וסיוע שכן עבודת ההתנדבות מגיעה בצמוד, לפני ואחרי, למבחן או למשימה לימודית קשה. ובכל זאת, לדבריו, הצורך בדחיפת הנערים לעבודתם מתחלף עם התקדמות שנת הלימודים, וכך אותם נערים שנזקקו לדחיפה מיוחדת בתחילת השנה מביעים בסופה של השנה צער על כך שהשנה מסתיימת כשרק החלו לחוש את העבודה הממשית והצלחותיה.

באשר לתעודת הבגרות עצמה אומר סימן-טוב כי לא כל תלמיד יקבל אותה אלא אותם שעמדו בשורת יעדים בעבודתם. לקראת סוף העבודה הם צריכים להציג עבודה המסכמת את עבודתם בפני ועדה חינוכית שתכריע אם הם ראויים לתעודת הבגרות. עבודה זו יכולה להיות בכתב, בצילום, בסרט או בכל דרך יצירתית אחרת, אך היא זו שתכריע אם התלמיד יקבל תעודה ואם הוא ראוי לתוספת הערכה על מצוינותו בעבודה.

לדבריו של סימן-טוב אמנם אין מדובר בתעודה עם ציונים שמאפשרים לבחון את התלמיד במדויק כבשאר המקצועות, אך כבר כעת מוסדות אקדמאיים וקורסים צבאיים, בהם גם קורס קצינים, מוסיפים לשכלול ההערכה של המועמדים אליהם גם את תעודת הבגרות החברתית המעידה על אכפתיות, מעורבות, תרומה וערכיות של התלמיד והבוגר.

סימן-טוב מציין כי לנוכח החשיבות הרבה שהישיבה מוצאת בערכי ההתנדבות היא משקיעה אמצעים, משאבים וכספים רבים במיזם ולדבריו את התוצאות ניתן לראות כבר כעת. להערכתו המיזם שכאמור כולל כיום 150 בתי ספר יתרחב בעתיד הקרוב עם השלמת הפיילוט לבתי ספר רבים נוספים ברחבי הארץ.