אורי אריאל
אורי אריאלצילום: פלאש 90

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל קורא לסיפוח שטחי יהודה ושומרון מבלי לחשוש מהסוגיה הדמוגרפית. כך בראיון מיוחד שהוא מעניק לגיליון הראשון של כתב העת החדש 'ריבונות' הצפוי לצאת לאור ביום שישי הקרוב (25,10).

"החלופה היא מדינה אחת ממערב לירדן היא מדינת ישראל בלי שום תוספות. הריבונות צריכה להיות מוחלת, אם כי יכול להיות שבהדרגה. בהתחלה בשטחי C שהם רוב השטח ויש בהם כמה עשרות אלפי ערבים, סדר גודל של כארבעים אלף ולהתקדם עם זה לעבר ריבונות מלאה", אומר השר אריאל.

באשר לחשש הדמוגרפי לפיו מתן אזרחות לערביי יהודה ושומרון יוביל אותם לשינוי פניה של מדינת ישראל דרך הקלפיות, מציג השר אריאל פתרונות שונים: "ראשית, יש מציאות של תושבים שאינם אזרחים. אנחנו מכירים את הדוגמא של ירושלים שבה יש שלוש מאות אלף ערבים ומתוכם כעשרת אלפים אזרחים בעוד כל השאר תושבים ללא זכות הצבעה. מתוך העשרת אלפים מצביעים שלושת אלפים בלבד, כלומר כאחוז בלבד. הם לא ממהרים להצביע".

עוד הוא מוסיף ואומר כי "גם אם יש מי שטוען שצריך לתת להם אזרחות כי אחרת זה אפרטהייד או דברים מהסוג הזה יש פתרונות. מי שירצה אזרחות יבקש ויצטרך לעמוד בתנאים מסוימים כמו הכרת השפה, הצהרה על הזדהות עם מדינת ישראל וכד'. אלה דברים מקובלים ונהוגים בכל העולם".

בהמשך דבריו מתייחס אריאל גם לחשש מהתגייסות ערבית מכוונת להצבעה. לטעמו הפתרון טמון בשינוי שיטת הבחירות בישראל לשיטה אזורית-יחסית בה מחצית מחברי הכנסת ייבחרו כנציגי אזורים ואת מבנה האזורים תקבע מדינת ישראל כאשר תשלב אזורים ערביים ביהודיים ובכך תמזער את כוח הייצוג של הציבור הערבי ביום שלאחר סיפוח יהודה ושומרון.

השר אריאל מבקר בראיון את התבטאויות ראש הממשלה נתניהו בדבר חזון שתי המדינות שאותו הוא מבקש לקדם. "הוא פוגע באופן משמעותי בתודעה היהודית ובזהות היהודית. אמנם לא מדובר בהחלטה ולא במהלך מחייב אבל כאשר ראש ממשלה אומר את הדברים פעם אחר פעם זה דבר משפיע", דברי השר אריאל.

הראיון המלא יופיע כאמור בגיליון הבכורה של כתב העת המדיני 'ריבונות' שייצא לאור ביום שישי הקרוב, ובו יופיעו מאמרים וראיונות משורת אישים מובילה בהם לצידו של סגן השר אלקין גם דבריהם של שר השיכון אורי אריאל, כלת פרס ישראל הגברת גאולה כהן, מנהלת ערוץ 7 הרבנית שולמית מלמד, חבר ועדת אדמונד לוי השגריר לשעבר והמשפטן הבינלאומי אלן בייקר ואישים נוספים.

'ריבונות' יופץ במאה אלף עותקים ברחבי הארץ, יתורגם לאנגלית ויופץ בקרב מעצבי דעת קהל ומדינאים בארץ ובחו"ל. כתב העת יוצא לאור על ידי תנועת 'נשים בירוק' המבקשת לצעוד בהוצאה זו צעד נוסף בדרך להטמעה רעיונית ומעשית של החלופה הציונית לחזון שתי המדינות שהציג השמאל במשך עשרות שנים וכשל.

ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, אומרות: "אנו משיקים את 'ריבונות' כהמשך ישיר לכנסי הענק שיזמנו ונשאו את הקריאה להחלת הריבונות על יהודה ושומרון. בין דפי גיליונות 'ריבונות' נקיים דיון אידיאולוגי ומעשי סביב שאלות עקרוניות ומהותיות באשר לחזונו המדיני של הימין הישראלי: מהי האלטרנטיבה ברת הביצוע לרעיון שתי המדינות? כיצד מתמודדים עם השד הדמוגרפי? האם נכון לגבש ולהוביל רעיון אחד או אולי להעלות כמה מתווים? כיצד יקבל העולם רעיון שאינו תואם אוסלו? ושאלות רבות נוספות שעל אף חשיבותן אין בכוחן להעיב על העיקרון הראשוני והבסיסי ולפיו את הריבונות הישראלית יש להחיל על יהודה ושומרון מסיבה פשוטה – זו הארץ שלנו. עיקרון מנחה זה קודם וראשון לכל ההסברים והצידוקים האמיתיים שיבואו לאחר מכן ומהווה יסוד עבורם".

עוד מוסיפות השתיים וקובעות כי "לימין יש תוכנית מדינית ויש להעמיד אותה לדיון. תוכנית שתי המדינות היא גרועה, מסוכנת ואינה תואמת את המהלך הציוני. עלינו לצאת מהמגננה המתמדת ולהשמיע לעולם את האמת הנצחית לפיה הארץ הזו שייכת לנו. העולם מוכן ונכון לשמוע את הדברים. עלינו להעלות את הדברים על סדר היום הציבורי, התקשורתי והפוליטי כפי שאומרת הגברת גאולה כהן בראיון שהעניקה ל'ריבונות': "צריך להכין את התשתית ויום יום להעלות את הדבר על סדר היום. פוליטיקה היא ניצול הזדמנויות. יש שעות שבהן מה שלא היה אפשרי אתמול אפשרי היום. צריך לחפש ולמצוא את הסדק ההיסטורי דרכו ניתן להעלות את הנושא על סדר היום".